Boeing med ny BBJ-modell

A380 for Norge! A380 ftw!!!!

Not.. Hadde vært fint om de derre politikerne, og kongen kunne fått seg ett fly, eller ett felles hvertfall! Vi er jo tross alt verdens rikeste land?!

Ja, det har vi hørt minst tusen ganger. Det kommer vel helt an på hvordan mann måler landets rikdom. Innbygernes kjøpekraft? BNP? Påstanden er uansett ikke spesielt relevant.
 
Hva slags fly bruker "land det er naturlig å sammenligne seg med", slik som Finland, Sverige, Danmark, Sveits og Irland (et lett tilfeldig utvalg av mindre europeiske land)?

Jeg måtte lete litt og fant at Nederland har en Gulfstream IV. Men Norge og Nederland er kanskje litt vanskelig å samligne med hverandre.
 
Ja, Norge er ett grusomt land å bo i. Folk dør i sykehuskø og vi må ha 4 felts motorvei til hvert eneste rævhull for at folk skal bli fornøyde.. Geeeeeezzzzzz....

Folk går sykemeldt i måneder og år, mens de venter på poliklinisk behandling som kan få de ut i et produktivt arbeidsliv igjen iløpet av kort tid.

Hva veiene angår, så er du helt på jordet. Standarden på veinettet her til lands er så latterlig dårlig at bilene faktisk går fortere i stykker i Norge enn i andre land man bør kunne sammenligne seg med.

Veiene mellom østlandet og vestlandet er et utmerket eksempel på krøtterstier man bruker som hovedårer for landtransport...
 
Folk går sykemeldt i måneder og år, mens de venter på poliklinisk behandling som kan få de ut i et produktivt arbeidsliv igjen iløpet av kort tid.

Hva veiene angår, så er du helt på jordet. Standarden på veinettet her til lands er så latterlig dårlig at bilene faktisk går fortere i stykker i Norge enn i andre land man bør kunne sammenligne seg med.

Veiene mellom østlandet og vestlandet er et utmerket eksempel på krøtterstier man bruker som hovedårer for landtransport...

Ta deg en tur ut i verden, kamerat.... Både helsevesenet og veier i Norge er noe de fleste andre kan drømme om..
 
Ta deg en tur ut i verden, kamerat.... Både helsevesenet og veier i Norge er noe de fleste andre kan drømme om..

Det er da ikke poenget? Den norske stat, med politikerene i spissen, kaster penger i dass på syke- og trygdepenger istedet for å få folk ut i arbeid.

Jeg er ikke en bereist kar sammenlignet med mange andre her inne, men jeg har ennå til gode å besøke et land med dårligere veistandard på hovedfartsårer enn Norge...
 
Folk går sykemeldt i måneder og år, mens de venter på poliklinisk behandling som kan få de ut i et produktivt arbeidsliv igjen iløpet av kort tid.

Hva veiene angår, så er du helt på jordet. Standarden på veinettet her til lands er så latterlig dårlig at bilene faktisk går fortere i stykker i Norge enn i andre land man bør kunne sammenligne seg med.

Veiene mellom østlandet og vestlandet er et utmerket eksempel på krøtterstier man bruker som hovedårer for landtransport...

Men ikke noe av dette skyldes mangel på penger.....
 
Nei, det er vel mer manglende vilje til å bruke penger, ettersom hele økonomien i Norge faller sammen om en bygger noen meter vei...
Jepp, Norge har råd til både veier, sykehus og et statlig fly til å frakte regjering og kongefamilie!!
 
Ta deg en tur ut i verden, kamerat.... Både helsevesenet og veier i Norge er noe de fleste andre kan drømme om..


Igjen, det kommer helt an på hvem mann samligner med. Jeg var i Tunisia i februar og konstaterte at de hadde lik eller bedre vegstandard en Norge. Og det er viktig å merke seg at en velfungerende infrastruktur er svært viktig for et lands økonomi. Det er derfor flere land i Øst Europa investerer så mye i infrastruktur.
Men nå har vi sporet av skikkelig....
 
Det er da ikke poenget? Den norske stat, med politikerene i spissen, kaster penger i dass på syke- og trygdepenger istedet for å få folk ut i arbeid.

Jeg er ikke en bereist kar sammenlignet med mange andre her inne, men jeg har ennå til gode å besøke et land med dårligere veistandard på hovedfartsårer enn Norge...

Hovedfartsårene kan man vel knapt si har dårlig standard. Man skulle kanskje ønske seg en svensk løsning med vekslende 3 feltsvei, men å hevde at standarden på hovedveinettet er så dårlig at ingen andre land har tilsvarende tror jeg må bero på en aldri så liten misforståelse. At det finnes veier som er dårlige vet jeg godt, men som et generelt utsagn passer det dårlig med min erfaring. Jeg kjørte rundt 4000 kilometer rundt om i Norge i fjor sommer, og kan med hånden på hjertet si at det ikke var spesielt dårlige veier. Ta deg en tur til nord-Finland (ikke så mange som bor der, men likefullt en hovedferdsåre) eller nord-Sverige, eller Skottland for den saks skyld, og se hva kvaliteten på veiene er.

Hva angår å få folk ut i arbeid kontra trygd/sykepenger så skal du ikke se bort i fra at det har noe med kapasiteten i helsevesenet å gjøre. Det nytter ikke å (bare) pøse penger inn i helsesektoren, all den tid det i lang tid har vært knapphet på kvalifisert personell. Nå ser det ut til å kanskje endre seg noe, men hittil så har kapasiteten vært problemet og som man ikke har kunnet bevilge seg ut av (det tar 3-4 år å utdanne en sykepleier, 6 år å utdanne en lege osv., det er begrenset kapasitet på utdanningsinstitusjonen fordi de som er kvalifisert til å lære opp fremtidens helsearbeidere må brukes i klinisk arbeid i dag og ikke til undervisning osv.).
 
Nei, det er vel mer manglende vilje til å bruke penger, ettersom hele økonomien i Norge faller sammen om en bygger noen meter vei...

Nei, det er/har vært mangel på folk til å faktisk utføre disse oppgavene - ikke nødvendigvis mangel på penger. Trekker man folk ut fra annen aktivitet for å bygge vei er det et åpent spørsmål om hva som er mest fornuftig. Ikke alle vi setter til å bygge vei er arbeidsledige....
 
Selvfølgelig burde vi ha VIP fly i Norge, ikke for at jeg synes politikerene fortjener å fly så mye mer behagelig enn hva de gjør, men fordi det sparer penger. Når norske politikere eller kongefamilien skal ut i verden er det ikke bare de som drar, det skal følge med rådgivere, sikkerhetsfolk og hele sirkuset. Det koster penger å lønne disse menneskene, og om man kan redusere antallet reisetimer i året betraktelig så er det store besparelser bare her.

Så får vi heller "tåle" at politikerene også får reise mer behagelig, selv om det strider mot janteloven.
 
Enig med OK, og mye av det Tommy sier. For meg er det ikke en issue at det er et statussymbol - så lenge det faktisk sparer penger. Å kjøpe fly for å kjøpe fly er dog annerledes, men jeg har til gode å se det utregnet med tisbesparelser på ansatte og Redusert innleie - og inntil det kan vises meg har jeg vanskelig for å tro at det er rimeligere og leie og ha utstrakt bruk av rutefly for mange medarbeidere, sikekrhetsfolk, etc i tillegg.
 
Nei, det er/har vært mangel på folk til å faktisk utføre disse oppgavene - ikke nødvendigvis mangel på penger. Trekker man folk ut fra annen aktivitet for å bygge vei er det et åpent spørsmål om hva som er mest fornuftig. Ikke alle vi setter til å bygge vei er arbeidsledige....
Tja, du kan jo ta en titt på konkursstatistikkene til anleggsfirmaer det siste året, så ser du hvor mye ledig kapasitet det egentlig er i bransjen/har vært i det siste. Jeg er selvsagt helt enig med deg at dette ikke skulle ha kommet på toppen av det markedet som har vært i noen år, men det offentlige kunne hatt en del ferdig prosjekterte prosjekter liggende "i skuffen" til markedet roet seg ned igjen. Du kan jo for eksempel sjekke opp hvor mange prosjekter av den krisepakken som kom for en stund siden, som faktisk er startet opp. Jeg er redd du vil se at de aller fleste ikke vil starte opp før om tidligst et halvt års tid.

EDIT: Men nå er vi fryktelig langt off topic, og bør komme oss tilbake på sporet! :)
 
Igjen, det kommer helt an på hvem mann samligner med. Jeg var i Tunisia i februar og konstaterte at de hadde lik eller bedre vegstandard en Norge. Og det er viktig å merke seg at en velfungerende infrastruktur er svært viktig for et lands økonomi. Det er derfor flere land i Øst Europa investerer så mye i infrastruktur.
Men nå har vi sporet av skikkelig....

Ja, det er mye telehiv og mange fjell i Tunisia, skikkelig kostbart å bygge veier der. Ikke bare koster det mange ganger mer å bygge veier i Norge, det koster også mye mer å vedlikeholde. Tipper en ny, høystandardvei mellom Oslo og Bergen koster det samme som alle veiene i Tunisia tilsammen.

I de områdene det bor folk i i Norge, er jeg helt enig med TOS at veiene er mer enn tilfredsstillende. Når stamveien mellom Oslo og Bergen (som man allerede har investert milliarder i og fortsetter å investere milliarder i) har man mer enn tilfredsstillende veier i forhold til folketall i Norge.

Siden du tar frem Tunisia, har de 15% av Norges GDP per capita og er på grensen til å være fattig.

Her er hva de flyr rundt i:
http://www.airliners.net/photo/Tuni...77605/L/&sid=5ff0e937d8f792ed66d8ebd01619cd1b

For siste gang, grunnen til at man skal ha ett regjeringsfly er jo ikke fordi politikere skal bade seg i luksus, det er for at man skal komme seg raskest og sikrest fra A til B og at det garantert blir billigere enn de ad hoc løsningene man har i dag
 
Skal dere diskutere veinettet og helse tjenesten her til lands så kan dere gå på www.norsk-vei-og-helseforum.no

Problemet er vel at skal vi bestille fly så må vi sette oss i køen, og Learjet osv er det ventetid til 2012 på.. Men hvis det som tidligere sagt skal fraktes med ett hav av andre folk, så nytter det kansje ikke med småfly?
Da må vi kansje ha BBJ eller ACJ?
 
Ikke noe problem å få tak i det meste for tiden. En G550 for eksempel hadde vært ett fornuftig fly for Norge med plass til opp til 18 personer
 
Back
Top