Boeing: "Behov for 460000 nye piloter"

Håper noen kan hjelpe meg!

Vurderer sterkt å begynne på en FTO og bli pilot. Jeg er unormalt flyinterressert og jeg har drømt om å bli pilot siden jeg var en liten guttunge og nå som jeg er i "studiealder" har jeg mer lyst og vilje til dette en noen gang. Men de siste nyhetsmeldingene om tidsbaserte kontraktsansettelser og vikarordninger for ansatte i flybransjen, f.eks Norwegian, har ført til at jeg ikke tør å investere 600-900 tusen NOK, hvis ikke mer, i en utdannelse når jobbmulighetene etter endt utdannelse er "visne" og ikke akkurat lovende... At lønningene og ordningene ikke er som de en gang var har jeg ikke noe problem med. Det som holder meg tilbake er det at bransjen går i den retning hvor en pilot eller CC kanskje har jobb i 6 mnd av gangen e.l. Og det er jo tøft økonomisk å stå uten jobb en måned eller to rundt Q1/Q4 mens en har et høyt studielån, kanskje boliglån, bil og unger også ;-)

Men så leste jeg dette, http://www.takeoff.dk/news/23363 - Behov for 460 000 nye piloter. Til min store glede :-)

Er det virkelig et behov for flere piloter i fremtiden, så stort at det flere må utdannes?

Hvordan ser fremtiden ut for kommende kommersielle og private piloter? Er det rom for norske piloter også, eller er det Baltikum og alt annet østover som "tar over"?

Noen her inne som har kunnskap om dette temaet?

Tusen takk til de av dere som tar dere tid til å svare.

Last edited:
Ikke bekymre deg. Vil du bli flyger, syns jeg du skal satse på det.

Til tross for alt vi har hørt om pilotenes vilkår osv den siste tiden, så vil du kunne finne jobb og tjene bra etterhvert.

En jeg kjenner utdanner seg til trafikkflyger i Sverige for tiden. Der betaler han knappe 500 000 for alt sammen. Han kunne fortelle meg at Ryanair faktisk betaler piloter ganske bra - Dersom du jobber hele skift i måneden, altså 5 dager på og 4 dager av (noe i den duren), så kan du tjene nærmere 50 tusen brutto (må selv ordne skatt, pensjon osv) pr/mnd som first officer.

Det vil være behov for mange piloter i fremtiden - Se bare på SAS, de har i dag en haug med gamle besteforeldre ombord i cockpiten. Disse må jo gå av med pensjon om få år.

Last edited:
Dette med at det behøves xxx tusen piloter har vi hørt i alle år. Det har aldri vært noen pilot mangel. Fra en som jobber med dette vil jeg aldri anbefale noen å tenke på ta en slik utdannelse. Bransjen er på vei et sted ingen piloter ønsker å være. Vi var alle flyinterreserte da vi startet med dette, men har man dette som jobb så gir det seg fort. Vil heller anbefale å fly GA der det faktisk er mulig å beholde gleden ved å fly.

50.000 brutto er ikke spesielt bra med tanke på at da er ikke arbeidsgiveravgift betalt og heller ikke skatt. Jeg antar forsikring heller ikke er inkludert. Så da har du valget mellom å begå skatteunndragelse og tjene bra eller betale det og forsikring selv og sitte igjen med mindre enn det jeg tjente som vekter, samtidig som du skal nedbetale 700.000 kr eller mer.

Jeg er veldig skeptisk til Boeing sine forventninger. Det har i alle år blitt varslet at en pilotmangel er rett rundt hjørnet. Man skal jo selvfølgelig ikke glemme at det er i Boeings og flyselskapenes interesse at det utdannes så mange piloter som mulig og at det helst er for mange av dem.

Jeg sier ikke at du ikke skal gå for denne utdannelsen, men hvis du gjør det så bør du være forberedt på det verste. Det kan hende det tar lang tid fra du er ferdig med utdannelsen før du får deg jobb. Piloter jeg kjenner brukte opp til 5 år på å få sin første jobb. Hvis du må ta utdannelsen privat, så vær forbered på å bruke mer penger enn først antatt da det ikke er noe som er mer bortkastet enn å gå tom for penger halvveis igjennom løpet. Ta kontakt med elevene ved flyskolen og snakk med dem og da mener jeg ikke de elevene som blir betalt av flyskolen for å rekruttere nye elever.

Hva jeg hørte i dag fra en som jobber der: mnd lønn i RYR for en fersk FO er ca. 4500 euro.
Som "part time captain" (ca. 5 års total erfaring-1 år erfaring som kaptein) kan man imidlertid jobbe en såkalt attraktiv roster med 5 dager på og deretter 13 dager av til en ca. lønn på 9000 euro i mnd. (de kaller det nettolønn)
Oxford uk utdanner ca. 25 flygere i mnd og de fleste får intervju med RYR. (en del stryker naturlig nok på intervjuet) Det kan vel være lurt å ta med MCC og TR i prisen på utdannelsen om det er på jet du vil fly. Så spørs det hvor retningen går mht. at man må betale for linetraining for å få jobb innen du er ferdig utdannet, men om du kalkulerer 5-900000 og får deg en jobb som er betalt 50k i mnd i dagens valuta som nyutdannet FO innen 3-4 år så tror jeg du skal være både særdeles dyktig og heldig.
Widerøe er imidlertid en mulighet for god flygerjobb om du ser bort ifra Jet. Kanskje mer realistisk mht. kostnads og lønns-scenarioet du beskriver?

Last edited:
Kan bare si meg 100% enig med Vr. Vi er mange piloter som ser etter en vei ut av bransjen, selv de som jobber hos de få stuerene selskapene som er igjen. Veksten i denne bransjen vil skje hos selskaper som har dårlige vilkår på midlertidige kontrakter, og alle andre steder enn i den vestlige verden. At noen få kan bevare levelige vilkår i noen år til er mulig, helt deres selskaper også går konkurs eller outsourcer. Men for nykommere i yrket fremover er det bare å glemme det. Det er kontrakter, et arbeidsmønster som ikke lar seg kombinere med et liv og dårligere og dårligere lønnsvilkår som gjelder. Pensjon, loss of license etc vil også tilhøre fortiden.

Som Vr sier, flyinteressen holder bare så langt. Husk at du skal jobbe med dette i kanskje 45 år fremover, og du låser deg veldig med høyt studielån, lav inntekt og ingen annen kompetanse.

Som de andre sier her; dette med denne enorme pilotmangelen som er like rundt hjørnet har vi hørt i mange år. Dette er bare bambus. Det vil aldri bli mangel på en yrkesgruppe som er ekstremt globalisert, og hvor du kan utdanne nær sagt hvem helst på 6 måneder.

Jeg vet det ikke er dette rådet du vil ha, men det er det beste rådet du noen gang vil få: For guds skyld styr unna. Ta en fornuftig utdannelse og et PPL. Det vil både du og flyinteressen din ha godt av.

eller er det Baltikum og alt annet østover som "tar over"?

"østover" er det liten vanskelig å dekke koster av egen pilotkurs hvis man blir ikke utdannet av et flyselskap...

Hei. Jeg er ny her på forumet. Fant ut at jeg ville poste mitt første innlegg her.

Det som gjør meg litt forbauset og kansje litt skremt er dere som faktiskt jobber som
pilot eller kapteien anbefaler andre og ikke ta denne utdannelsen, og at dere leter etter
en utvei fra yrket?
Min naturlige reaksjon på dette er jo som man vet i alle andre yrker også, så er det forbundet med fare og miste (gnisten) på det man holder på med. Det er netopp da ulykker skjer.
Hva mener dere da om sikkerheten når man egentlig er lut lei og fly flymaskin.?

Jeg skjønner at (glam) tiden for piloter er over og det hører fortiden til. Men det er da i aller høyste grad fortsatt et høystatus yrke. Jeg har i hvertfall fortsatt stor respekt for de av dere som flyr de fantastiske fuglene våre.

Litt av grunnen til at jeg lurer er mye fordi jeg lenge sleit veldig med flyskrekk, men fikk veldig god hjelp av flyskrekk kurset SAS hadde. (Synd de har kuttet dette ut). Nå synes jeg det er fantastisk og fly, men kjenner jeg blir litt urolig av holdningene ovenfor.

Mange hilsner fra meg.

Hei Ovees

Litt OT, men. Jeg skjønner hvordan du tenker. Men jeg tror vi kan slå fast at det er svært få ulykkesrapporter som peker på at "å miste gnisten" har vært en medvirkende faktor. Jeg tror ikke at du bør bekymre deg for at profesjonaliteten i jobben som gjøres på flight deck i dag lider under at man ser etter andre alternativer enn å fly.

Men på sikt er det klart at den omveltningen som skjer i bransjen i dag, utvilsomt vil ha en innvirkning på sikkerhetsnivået og -marginene. Det sier seg selv at når inntjeningen til selskapene reduseres så dramatisk, må det gå utover noe. Og det er ikke bare godene til de som jobber der det er snakk om.

Per i dag er det sikrere enn noen gang å fly. Min personlige mening er at det skyldes at vi har fått så pålitelige fly, og så gode tekniske sikkerhetssystemer i luftfart. Ser vi på de menneskelige faktorene derimot, mener jeg vi har en klar tilbakegang. Med en knallhard økonomisk virkelighet for selskapene kuttes det på alle områder, også flysikkerhetsarbeid. Vilkårene for sikkerhetskritisk operativt personell når stadige bunnivå, med medfølgende problemer som fatigue, uheldige autoritetssystemer etc. Der man før hadde en seleksjon av piloter i selskapene, er denne redusert til 2 spørsmål: Har du sertifikater, og er du villig til å betale din trening? Dette kombinert med dårligere vilkår vil gjøre at vi vil nok se en helt annen kvalitet på personellet som sitter i den spisse enden i fremtiden.

Sett fra innsiden, må jeg si at dette ikke ser bra ut. Men som ellers i samfunnet, cash is king og det er pris, pris og atter pris som gjelder. Og det er ingen tvil om at billige flybilletter er et velferdsgode. Men det har en åpenbar bivirkning som jeg tror vi kommer til å få se i løpet av en 5- til 10-årsperiode, og det er en vesentlig reduksjon i sikkerhetsmarginene i luftfart. Nå er disse marginene svært store i utgangspunktet, så det er ikke dermed sagt at det vil regne metall fra himmelen. Men det ville overraske meg stort om det ikke gir utslag i havaristatistikken også. Så får samfunnet avgjøre om dette er en akseptabel kostnad for en fri og uregulert luftfart som gir billige billetter.

Selv kommer jeg til å ta toget ;)

Hva er det du ønsker; å kunne føre et fly, eller det å fly passasjerer fra A til B? Dersom det er det første anbefaler jeg deg å bli sivilingeniør, starte for deg selv
(aksjeselskap) og bruke firmaet ditt til å betale flyutdanningen din og kanskje til og med kjøpe et lite fly du bruker til "luftfoto" eller noe annet kreativt.

Det er snart 10 år siden jeg startet i arbeidslivet og en ting jeg er glad for i dag er at jeg ikke fulgte drømmer, men valgte en utdanning som ikke låser meg til en bransje eller type jobb.

Last edited:
Min naturlige reaksjon på dette er jo som man vet i alle andre yrker også, så er det forbundet med fare og miste (gnisten) på det man holder på med. Det er netopp da ulykker skjer.
Hva mener dere da om sikkerheten når man egentlig er lut lei og fly flymaskin.?

Hei og velkommen :)
En pilot som er lut lei av å fly er nok ikke farligere enn en sjåfør som er lei av å kjøre bil/tog. Er nok mange bilister som er veldig lei av å kjøre bil for å ikke snakke om tungtransport/buss sjåfører. Om man blir så utbrent/sliten at man gir f*** det er en annen og mye mer alvorligere sak.
Widerøe driver fortsatt med flyskrekk kurs.

Antall piloter som anbefaler unge å gå den veien er garantert på sitt laveste noensinne.

Hvis noen unge i slekta hadde vurdert det, ville jeg frarådet det på det aller sterkeste.

Økonomi, betingelser, dette går feil vei, og det skjer fort.

PAFB har dessverre rett.

Jeg aner virkelig ikke hvem som skal drive med dette fremover, Romfolket liker visst å farte litt og er ikke så godt vant fra før, kanskje det ender med at Kjos må legge ut for noen ratinger på dem.

Last edited:
Litt mer OT her:
Jeg vil tro yrket fortsatt er attraktivt for de som virkelig vil gjøre karriere som pilot.
Slik som feks. Toby91 og Jeremiassen. Trådstarter kan jo prøve å sende en PM og høre hva de synes.

Har kanskje sagt dette før, men kan si det igjen.

Drømmer om å fly en dag og ser ikke noen grunn til at det ikke skal skje. Derimot har jeg innsett at det ikke nødvendigvis kommer til å bli yrket mitt, da jeg mener at det å ta utdanningen privat ikke er verdt å betale for idag.
Da sitter man igjen med to alternative:
Universitetet i Tromsø, Luftfartsfag
Luftforsvaret

I begge tilfeller er utdanningen gratis og man sitter igjen med en bachelor og kan andre ting enn å bare fly.

Jeg prøvde meg på begge, kom ikke inn og begynner på IT-studier til høsten og gleder meg til det.

Jeg tok også en bachelorgrad hjemme, og jobbet noen år, før jeg i fjor sommer reiste over til USA for å begynne på en flygerutdannelse der.

Jeg har selv en leveregel om at det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man aldri gjorde, så for min del kjennes det helt riktig å ha hoppet i det, og begynt på en utdannelse som trafikkflyger.

Dét, sammen med utdannelsen og jobben jeg har i bakhånd hjemme, har begge vært mine yrkesmessige drømmer siden jeg var et lite barn, og jeg er derfor veldig fornøyd og takknemlig for at jeg har fått muligheten til å oppfylle mine drømmer så langt!

Men jeg må jo være ærlig å innrømme at alt det negative som skrives, og diskuteres om yrket, er jo med på å gjøre de små grå litt mer grå! :)

Sier meg helt enig med tidligere innlegg; anbefaler ingen å utdanne seg til yrkesflyger og håper inderlig at mine barn ikke velger å følge i mine fotspor.

For diskusjonens skyld flyr jeg B744/8 for ett av de få 'seriøse' internasjonale flyselskapene som er igjen, og har flydd mange år både for Widerøe og Lufttransport, som jeg anser som de eneste gode alternativene i Norge om man først skal gjøre dette til en karriere. Kommer man seg inn der, så finner man nok trivsel i yrket.

Alternativene er dessverre ett liv av korte kontrakter, oppsigelser, bekymringer, reduserte vilkår og konstante angrep på lønn, vilkår og verdighet, i tillegg til ukjente mengder med stråling, døgnrytmeforstyrrelser og uspiselig mat. For ikke å nevne kontinuerlig fravær fra familie, barn, venner og alt som kan minne om vanlig sosial omgang med andre mennesker. I de 'gode' gamle dager (før 2001) var dette kompensert i form av lønn, ferie, mange frynsegoder og en redusert pensjonsalder.

Som PAFB sier; skaff deg en ordentlig jobb og fly heller på fritiden, evnt kjøp deg en eiendel i ett akrofly og opplev hvilken fantastisk frihet det er.

Hva som gjelder leveregler om at det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man aldri gjorde, så er ikke jeg så sikker på at det gjelder i dette tilfellet. Angeren kan bli mye større enn du tror.....

Last edited:
Jeg har nå gått to år siden endt utdannelse uten å få jobb.. Og jeg brenner for flyging som ingen andre jeg kjenner!

Vil faktisk ikke anbefale noen å bli pilot i dag. Dette med at det er en pilotmangel rett rundt hjørnet har alle flyskoler sagt i alle år. Vilkårene er sjeldent dårlige, og i Norge i dag er man heldig om man får seg en fast jobb med normale vilkår som pensjon, fast ansettelse osv.

Blant gode råd som absolutt bør tas i mente ble det vel kanskje litt vel mørkt dette da?
Ikke alle som vurderer flygeryrket har evner eller interesse til å bli siv. øk. osv. (spesielt ikke når de er 18 år og drømmer mest om flyging)
Både Norwegian og Widerøe har jo ansatt mye i år og mange der er jo svært fornøyde.

Ok man må være litt heldig men det er heldigvis fortsatt ofte dyktighet som spiller en viktig rolle. (selv om man kan være uheldig) Gode holdninger, god motivasjon og gode forberedelser. De som står på og er dyktige får ofte forholdsvis fornuftige jobber etterhvert om de ikke gir opp er min erfaring. Er det helst flyger man har lyst til å bli som 18 åring og man mener man har talent til det så hadde jeg vurdert sterkt å satse. Om man evt. skulle være blant de x prosentene som stagnerer i flybransjen som 23 åring så kan man fortsatt legge planer for annen utdanning som man da kanskje er mer moden for enn når man helst vil fly. Har man god økonomi og råd til å ofre en liten million på utdannelsen-opplevelsen som flygerutd er og er litt positiv og ikke har helt urealistiske ambisjoner og forventninger, så har man tatt en sjans og hatt litt glede for pengene så lenge det varte. Mange penger fattigere men og mange opplevelser rikere. Det er ikke bare bare å sitte på kontor 8 timer til dagen år ut og inn heller og fly en traust cessna på fritiden når man evt. drømmer om jet, sydligere breddegrader osv.
Mht. grunntemaet som er at det spås større behov for flygere fremover så ser jeg ikke bort ifra at det er litt fornuftig grunnlag i disse analysene, som kan også kan komme norske piloter tilgode. 2012 har ihvertfall startet bra for mange som har slitt i perioden 2009-2011.

Last edited:
Så lenge det finnes nye flygere som ikke har råd til å takke nei til kontraktslønninger og "konsulent"- eller "vikar"-avtaler, som brer seg raskt i bransjen, vil mengden "normale" jobber med lønn, skatt, forsikringer og pensjon reduseres.

Tidene med overnattinger på eksotiske steder er i hovedsak redusert til minimum hvile ute eller (helst) på hjemmebase. Samtidig kan du fly hvor du vil for en billig penge dersom du planlegger godt og kan benytte deg av dumpingprisene som flyselskapene må legge ut for å sikre markedsandeler; planleggig du kan gjøre som selvstendig næringsdrivende eller i en bransje med forutsigbare fritidsperioder.

Så hvorfor ikke ta en ingeniørutdannelse etter å ha undersøkt marked og fremtidsutsikter, eller finne på noe "lurt" etter å ha studert entreprenørskap, og prøve å få råd til egne flytimer eller eget fly? Da har man både en rimelig trygg bakgrunn, en mer oversiktig og solid økonomisk horisont, og fleksibel fritid i mange tilfeller. Flyhobbyen kan godt bli yrke, men man blir ikke nødt til å ha den som yrke om man finner ut at strukturen bak fasaden ikke var slik man følte å ville være del av på sikt.

Mange yrkesflygere ser nå i stort alvor på fremtiden, og tar etterutdannelse eller vurderer andre yrker, noe som ville vært utenkelig for ti år siden. Det er også meget få - om noen - som slutter i Luftforsvaret, selv om plikttjenesten deres er ferdig. Til det er gresset altfor kortklippet og svidd på den andre siden av gjerdet.

Den beste motivasjonen til å bli flyger er å ha en drøm man ønsker å oppfylle. Er det noe man "må", så kan en flygerutdannelse anbefales. Men igjen, det er sterkt anbefalt å skaffe seg flere bein å stå på, og ikke nødvendigvis gjøre regning med at det er et yrke som kommer til å friste like mye etterhvert som årene går frem mot pensjonsalderen, som forresten blir stadig høyere med de konsekvensene det vil ha både for opprykksmuligheter og for livsstil når en sakte nærmer seg solnedgang.

Litt addendum: Luftforsvaret trenger de beste av de beste i ungdomskullene til å fylle sine jagerfly, helikoptre og transportfly i årene som kommer. Både utdannelse, samholdet/miljøet, karrieremulighetene både på kort og lang sikt, og ikke minst moroen og alvoret, og det at man faktisk har en nyttig og nødvendig jobb, gjør at alle som går med en flygerdrøm i magen bør trene seg mentalt og fysisk til flyskoleopptakene, og gjøre et helhjertet forsøk på å komme inn. Sivil luftfart kan vente, om en får muligheten. Å spise tørre rundstykker og drikke klorsmakende te med autopiloten på i slips og småsko i ti timer på vei til kanariholmene og tilbake er ikke det samme som å trekke ni G på himmelhvelvingen fulgt av en finfløyet formasjons-ILS i snestorm noen minutter senere, å lede en mass-ship på Red Flag, eller å redde en fisker som har er i ferd med å gi opp håpet mens båten går ned langt til havs. Det er gratis å søke; og begynn der hvis du har det i deg.
Happy hunting!

Back