Håper noen kan hjelpe meg!
Vurderer sterkt å begynne på en FTO og bli pilot. Jeg er unormalt flyinterressert og jeg har drømt om å bli pilot siden jeg var en liten guttunge og nå som jeg er i "studiealder" har jeg mer lyst og vilje til dette en noen gang. Men de siste nyhetsmeldingene om tidsbaserte kontraktsansettelser og vikarordninger for ansatte i flybransjen, f.eks Norwegian, har ført til at jeg ikke tør å investere 600-900 tusen NOK, hvis ikke mer, i en utdannelse når jobbmulighetene etter endt utdannelse er "visne" og ikke akkurat lovende... At lønningene og ordningene ikke er som de en gang var har jeg ikke noe problem med. Det som holder meg tilbake er det at bransjen går i den retning hvor en pilot eller CC kanskje har jobb i 6 mnd av gangen e.l. Og det er jo tøft økonomisk å stå uten jobb en måned eller to rundt Q1/Q4 mens en har et høyt studielån, kanskje boliglån, bil og unger også ;-)
Men så leste jeg dette, http://www.takeoff.dk/news/23363 - Behov for 460 000 nye piloter. Til min store glede
Er det virkelig et behov for flere piloter i fremtiden, så stort at det flere må utdannes?
Hvordan ser fremtiden ut for kommende kommersielle og private piloter? Er det rom for norske piloter også, eller er det Baltikum og alt annet østover som "tar over"?
Noen her inne som har kunnskap om dette temaet?
Tusen takk til de av dere som tar dere tid til å svare.
Vurderer sterkt å begynne på en FTO og bli pilot. Jeg er unormalt flyinterressert og jeg har drømt om å bli pilot siden jeg var en liten guttunge og nå som jeg er i "studiealder" har jeg mer lyst og vilje til dette en noen gang. Men de siste nyhetsmeldingene om tidsbaserte kontraktsansettelser og vikarordninger for ansatte i flybransjen, f.eks Norwegian, har ført til at jeg ikke tør å investere 600-900 tusen NOK, hvis ikke mer, i en utdannelse når jobbmulighetene etter endt utdannelse er "visne" og ikke akkurat lovende... At lønningene og ordningene ikke er som de en gang var har jeg ikke noe problem med. Det som holder meg tilbake er det at bransjen går i den retning hvor en pilot eller CC kanskje har jobb i 6 mnd av gangen e.l. Og det er jo tøft økonomisk å stå uten jobb en måned eller to rundt Q1/Q4 mens en har et høyt studielån, kanskje boliglån, bil og unger også ;-)
Men så leste jeg dette, http://www.takeoff.dk/news/23363 - Behov for 460 000 nye piloter. Til min store glede

Er det virkelig et behov for flere piloter i fremtiden, så stort at det flere må utdannes?
Hvordan ser fremtiden ut for kommende kommersielle og private piloter? Er det rom for norske piloter også, eller er det Baltikum og alt annet østover som "tar over"?
Noen her inne som har kunnskap om dette temaet?
Tusen takk til de av dere som tar dere tid til å svare.
Last edited: