• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing B707 med parabolantenne...

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
På søndag møter Leeds, Tottenham i FA-cupen. Det er mange som ikke har den kanalen på TV, i den anledning settes det opp fly med parabolantenne og korrekte signaler for alle på sørvestlandet slik at de får se årets cup-Askeladd i England... Puh, ja, drømme kan en jo...!










H
 
Får AWACs'ene nye motorer de også, slik som tankerne?

Det foreligger ingen planer om nye motorer på disse. Det ble vurdert for mid-life upgrade på slutten av 90-tallet, men ble ansett for å være for dyrt. Det var under en helt annen oljepris enn i dag. Forøvrig har både UK AWACS, Fransk AWACS og Saudi AWACS nyere motorer, disse ble produsert senere.
 
Godt tiltak. Ser av loggen på flyradaren min at disse også forbereder overføringen her borte.
 
Det foreligger ingen planer om nye motorer på disse. Det ble vurdert for mid-life upgrade på slutten av 90-tallet, men ble ansett for å være for dyrt. Det var under en helt annen oljepris enn i dag. Forøvrig har både UK AWACS, Fransk AWACS og Saudi AWACS nyere motorer, disse ble produsert senere.

Takk for svar. Med andre ord vil vel det si at når disse synger på siste verset vil Wedgetail, 767 eller A330 ta over.
 
Takk for svar. Med andre ord vil vel det si at når disse synger på siste verset vil Wedgetail, 767 eller A330 ta over.

767 blir det definitivt ikke, det ble med de to maskinene til Japan. Når det gjelder dagens 707-plattform er den planlagt brukt i ennå mange år. Etter det er vel droner et mer sannsynlig valg enn 737. NATO AGS, for bakkeovervåking, var opprinnelig planlagt med A320, så ble det endret til en kombinasjon av A320 og droner, og nå er prosjektet i gang uten A320 med bare droner (Global Hawk).
 
Er for øyeblikket på rekruttskolen i Stavanger og så denne ta flere touch and go's da vi var ute i felten! Flotte bilder!
 
Sist gang denne var på OSL tok den en lowpass over vestre bane. Sam Chui og jeg sto med ræva til rullebanen - typisk.

Stilig kjerre jeg enda ikke har fått på brikken.
 
Back
Top