Boeing Announces New 787 Schedule

BOEING777

FleetBuzz Editorial.com
http://finance.yahoo.com/news/Boeing-Schedules-787-prnews-13804910.html

EVERETT, Wash., Dec. 11 /PRNewswire-FirstCall/ -- Boeing (NYSE: BA - News) today announced an updated schedule for its all-new 787 Dreamliner program that moves the commercial jet's first flight into the second quarter of 2009 and first delivery into the first quarter of 2010. The new schedule reflects the impact of disruption caused by the recent Machinists' strike along with the requirement to replace certain fasteners in early production airplanes.

"Our industry team has made progress with structural testing, systems hardware qualification, and production, but we must adjust our schedule for these two unexpected disruptions," said Boeing Commercial Airplanes President and CEO Scott Carson.

Prior to the strike that halted much of the company's commercial airplane work from early September into November, the 787 was to make its first flight late in the fourth quarter of 2008. First delivery was slated for the third quarter of 2009.

"We're laser focused on what needs to be done to prepare for first flight," said Pat Shanahan, 787 program vice president. "We will overcome this set of circumstances as we have others in the past, and we understand clearly what needs to be done moving forward."
 
Så der kom den offisielle meldingen.......

Og siden det er en stund både Q2 2009 og Q1 2010, så er det ingen umulighet for ytterligere forsinkelser
 
Spranget i ny teknologi for 787 og 350 er enormt i forhold til tidligere lanserte fly i markedet.
Det foreligger ingen informasjon fra Airbus pr idag som tilsier at de får utsettelser i prosjekt 350.
Dog er det mange andre faktorer som rimelig sikkert vil påvirke prosjekt fremdriften.
Finansuro , et marked som er noe usikkert på mellomlang sikt , ytterligere teknologi strekk for 350 over 380 , mangel på kvalifiserte ingeniører , produksjonutfordringer etc.
Jeg vil bli veldig overrasket om 350 prosjektet fullføres innen dagens oppleste og vedtatte tidsrammer fra Airbus.
 
Men enn så lenge er det Boeing som har problemer - så kan vi vente på A350 og avgjøre om vi skal diskutere mulige forsinkelser når det nærmer seg planlagt first flight.
 
Seven-Late-Seven som Bloomberg kallte 787 i dag.. lol

Vel, EB, historien til A350 er jo interessant. Flyet ble jo foerst introdusert som en helt annen 330 lite versjon, men etter mye kritikk fra kundene, ble hele prosjektet gjort om til en 787/777 konkurrent. Det vil jo si at Airbus har 9 aar paa seg til aa faa flyet levert til kunder fra det foerst ble introdusert (dog teknisk sett begynte man vel paa 350 XWB i 2006)

Vi faar se om Airbus klarer aa levere ett helt nytt konsept i tide denne gangen, det klarte de overhodet ikke sist.

Som andre sier, dette er en helt ny maate aa bygge flymaskiner paa, Boeing har vaert for ambisioes (samt streiker), men jeg tror nok alle kundene til 787 puster lettet ut at flyet er forsinket naa som oljeprisen er i kjellern og alle har problemer.
 
Back
Top