Boeing 777X - statustråd

Re: Boeing 777X - statustråd

Mulig det er både overdrivelse og misforståelse eller flyet uansett var langt over designgrensen, men 777-9 «poppet» tydeligvis en dør under trykktestingen i dag

bfc343f1821c2805023dd48281cc4795.jpg
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Dette burde vel ha vært oppdaget tidligere i prosessen, tatt i betraktning at den allerede skulle ha hatt sin jomfrutur ..
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Dette burde vel ha vært oppdaget tidligere i prosessen, tatt i betraktning at den allerede skulle ha hatt sin jomfrutur ..

Hvordan tenker du Boeing skal vite resultatet av en high-pressure stress test før testen gjøres?

Ref. datasimuleringer: The map is not the territory.

Trolig var det en (utover åpnende) cargo dør produsert av Kawasaki.

img_section01_03.jpg


Dokumentar fra utviklingen av Boeing 777, fem episoder fra PBS: YouTube link

High blow på static test frame vises ved 23:40 i Episode 3.
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Dette burde vel ha vært oppdaget tidligere i prosessen, tatt i betraktning at den allerede skulle ha hatt sin jomfrutur ..

Her er jeg helt enig. Dette burde vært oppdaget av ingeniører allerede på tegnebordet. Å beregne hva som må til av metalltykkelse og styrke på hengsler og låser burde være en enkel oppgave for dem som har slikt til jobb... Tok det for gitt at slik lærdom fulgte med på kjøpet av McDonnell Douglas. Ref problemene med cargodører på DC-10 på 70-tallet..
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Seattle Times har en artikkel om saken.
“During final load testing on the 777X static test airplane, the team encountered an issue that required suspension of the test,” it said in a statement. “The event is under review and the team is working to understand root cause.”

Boeing went on to emphasize that “the testing conditions were well beyond any load expected in commercial service” and that the plane used in the test “will never fly or be used in passenger service.”

Because the GE engine issue has already pushed the jet’s flight tests into next year, it’s possible Boeing may have time to analyze and redo the ultimate load ground test without a further hit to the schedule.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/door-blows-out-during-ground-test-on-boeing-777x-jet/
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Høres ut som den er klar for serieproduksjon. Godt nok for Boeing i hvert fall! [emoji23]
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Derfor kalles det testing og utvikling. På samme måte som at bilen og medisinen din hadde en haug med alvorlige feil og mangler før de var ferdige for kommersiell bruk.

https://twitter.com/jonostrower/status/1170111511295135745



Joda, men samtidig er det jo ikke ideelt. Dog så vet vi jo ikke hvor langt testet var kommet når det sa bang. Litt ref A380 vingen som knakk litt før 150% max load, så er det forskjell om det går smeller ved 110% vs 149%

Uansett betyr det en ny pause i Boeings testprogram, så helt ideelt er det neppe

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-suspends-777x-load-testing-460729/

Boeing has suspended load testing of its 777X aircraft after a reported cargo door failure, dealing another blow to the widebody programme’s timeline
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Hvordan tenker du Boeing skal vite resultatet av en high-pressure stress test før testen gjøres?

Med mindre dette er en helt ny dørdesign, burde døra allerede vært sertifisert på 777. På den annen side kan dette være en hvor-mye-tåler-den test av samme typen som de gjør på vingene, men da var det isåfall dårlig kommunisert.
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Med mindre dette er en helt ny dørdesign, burde døra allerede vært sertifisert på 777.

Hva har sertifiseringen av komponenter for en annen, eldre og mindre flytype med dette å gjøre?
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Hva har sertifiseringen av komponenter for en annen, eldre og mindre flytype med dette å gjøre?

Samme skrog som dagens 777, men med flere 'frames'. Mitt poeng var egentlig, hvorfor kom dette nå når testskroget har vært tilgjengelig i et år og denne testen først gjøres nå lenge etter at first flight opprinnelig var planlagt.

https://www.flightglobal.com/news/a...ng-reveals-first-assembled-777x-ahead-451693/

Boeing will soon subject the airframe to a series of tests designed to evaluate the strength of structures like the wings, struts and the fuselage.
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Emirates skulle egentlig fått levert 8 777-9 innen utgangen av 2020, men regner ikke med å motta noen

Samtidig er jo produksjonen i gang, og har sett bilder av fly til flere selskaper under montering på Everett. Men godt Boeing har mye erfaring med å lagre fly de ikke får levert der oppe


https://www.financialexpress.com/in...734877/?fbclid=IwAR1FGHmhIJxHL76co4SjbVGz_MNv

Emirates president Tim Clark says he does not expect to take any Boeing 777x in 2020
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Emirates skulle egentlig fått levert 8 777-9 innen utgangen av 2020, men regner ikke med å motta noen

Samtidig er jo produksjonen i gang, og har sett bilder av fly til flere selskaper under montering på Everett. Men godt Boeing har mye erfaring med å lagre fly de ikke får levert der oppe


https://www.financialexpress.com/in...734877/?fbclid=IwAR1FGHmhIJxHL76co4SjbVGz_MNv



Det må begynne å bli big biz å leie ut parkeringsplasser over there. VW har jo også okkupert noen områder hvor de huser litt sånn som skal fikses....
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Ser ut som Boeing ikke helt får robotikken til å funke, så går nå tilbake til en litt mer manuell prosess på 777 monteringen

https://www.bloomberg.com/news/arti...p-in-after-robots-fumble-assembly-of-777-jets

After four years of trial and error, Boeing Co. is dumping the robots that build two main fuselage sections for its 777 jetliners and the upgraded model known as 777X.

Instead, the Chicago-based planemaker will rely on skilled mechanics to manually insert fasteners into holes drilled along the circumference of the airplane by an automated system known as “flex tracks,” which it developed and honed on the 787 Dreamliner.
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Hele skroget revna ser det ut som på bildet...?
Engineering har fått seg en skikkelig hjemmelekse... Godt det ikke er produsert så mange skrog enda
 
Re: Boeing 777X - statustråd

Selv om Boeing tilslutt får satt i gang sertifiseringen og godkjenning av 777-9, så risikerer de nå ytterligere forsinkelser for de fleste av deres kunder hvis nå EASA ønsker å gjøre sin egen sertifisering og ikke lenger stoler på FAA

https://aviationnews.online/2019/11/29/bad-news-for-boeing-and-the-faa/

In a serious break with prior conventions, the European Air and Space Agency, EASA which acts as the E.U. version of the FAA, covering 28 countries, and also providing many African and Asian authorities with approvals data, has said it will conduct its own separate approvals process for the 777-9.
 
Back
Top