Boeing Boeing 777X - statustråd

Re: Boeing 777X - statustråd

For oss som skal skille den nye generasjonen fra den første så er vel halefinnen det første umiddelbare cluet, rent visuelt.

Med omtrent samme MTOW som en 747-classic og 12 hovedhjul i stedet for 16, blir det et problem mtp rulle- og taksebaners bæreevne?

Sant nok, godt poeng.

Spørsmålet er vel egentlig hvorvidt bæreevnen gir noen praktiske problemer mht hvilke flyplasser og/eller disses forskjellige rulle- og taksebanesystemer 779 kan benytte. Det er vel uansett noe Boeing (og Airbus før dem) har gjort grundige analyser av mht kost/nytte-verdien av en kompliserende og fordyrende ekstra understellslegg, og konkludert med at det ikke er verdt bryet.

De fleste større flyplasser rundt om har vel også oppgradert bæreevnen en god del siden 747 var ny, så det er kanskje ikke lengre noe problem på de flyplassene det er aktuelt å bruke.

Tusen takk! :)
Jeg har begynt å skrive den ut :)
Dette er kult!

Hvis du er seriøst interessert kan jeg sende deg en minnepinne fra Beoeing med hele smæla. 188 siders manual. Send PM for info.

Hvis du er seriøst interessert kan jeg sende deg en minnepinne fra Beoeing med hele smæla. 188 siders manual. Send PM for info.

Jeg elsker flymaskiner :) :) :)
Men, jeg er dessverre ikke kaptein :(

N779XW var ute på første taxi-og bremsetest ved PAE.

Da fikk man endelig sett vingetuppene ble slått ned

For oss som skal skille den nye generasjonen fra den første så er vel halefinnen det første umiddelbare cluet, rent visuelt.

Tja, men ikke sånn veldig tydelig farten. Motorene er jo også litt mer «bøttete» men er jo heller ikke veldig klart

Dog, så lenge flyet er på bakken og vingetuppene er oppe, er det jo kurrant å se forskjell

Ser ut som det kan bli ytterligere forsinkelse ... fant dette i fb-feeden min i morges.

5f1ee28a8853229cade53c50c48daf1f.jpg

Nå blir det jo en stund til den blir levert med de nyeste forsinkelsene, men Emirates første 777-9 begynner ta form

Bilde: Emirates på Instagram
67849060_1148927225291798_8371607637085837951_n.jpg

Virker være bekreftet av Boeing

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-delays-777-8-development-460286/

Boeing has put development of the long-ranging 777-8 on hold, just weeks after announcing a delay in the first flight of the larger -9 variant.

The move to “adjust” the schedule of the ultra long-range variant of the 777X programme is to “[reduce] risk in our development programme, ensuring a more seamless transition to the 777-8”, says Boeing.

Jeg mistenker det er flere årsaker bak dette: de tre kundene som har bestilt -8 har trolig ingen hast med å motta flyet, Boeing har mer enn nok med å fikse endel andre ting om dagen og de ønsker kanskje gjøre noe med en relativt smal og liten kundebase hittil for 77X, da for 77X generelt og -8 spesielt

Back