Boeing 737NG erstattes av helt nytt fly?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Buckingham predicts Boeing will respond to A320neo with all-new narrowbody

New York-based Buckingham Research Group believes that Boeing will counter the Airbus A320neo with an all-new narrowbody design to be launched later this year or early 2012 for delivery in 2017/2018.

Airbus on Tuesday announced that Indian LCC IndiGo will be the launch customer for the A320neo, the re-engined version of the A320 with a planned 2016 EIS that aims to improve fuel efficiency by 15% (ATW Daily News, Jan. 12). In a client report, Buckingham aviation analyst Richard Safran said Boeing will not re-engine the 737. "We think that the technology for a new aircraft with a 25% direct operating cost improvement could be available to support service entry in 2017/2018," he noted. "That's a change from our prior view, which was that [Boeing] would launch a narrowbody replacement in 2014 with a 2019/2020 service entry target."

Boeing holder kortene tett til brystet, men jeg mistenker at vi vil få høre noe i løpet av året. Det er et 'lite Texas-selskap' som også ønsker en helt ny erstatter til sine 550 737'er ...

Boeing holder kortene tett til brystet, men jeg mistenker at vi vil få høre noe i løpet av året. Det er et 'lite Texas-selskap' som også ønsker en helt ny erstatter til sine 550 737'er ...

797 kommer i 2017 og blir ikke noe NEO, nei.. Det er også ett annet lite Texas selskap som nå flytter cowboyskoene til Chicago som har 600+ fly som trenger erstatning, spesielt noen kamolakkerte busser som ikke kan operere i høyden i flykaoset i nabolaget og som bråker noe voldsomt.

"mini" 787, som selvsagt bærer nytte av den banebrytende teknologiutviklingen 787 står for

Tror du arbeidstittelen på denne vil bli 7N(ine)7 .. slik som 7E(ight)7 ble 787 .. ? :p

Etter forsinkelsene med 787 så tror jeg Boeing kommer til å vente så lenge som mulig med å lansere Y1/797. Kloke av skade etter de enorme forsinkelsene med 787. Dette flyet kommer til å bli et av de 3 mest solgte jetfly i historien(sammen med B737 og A320) De trenger ikke noen Launch customer for å lansere prosjektet, og salget av 737 vil bli vesentlig redusert, den dagen prosjektet blir offentlig kjent.
Får vi høre noe i løpet av året, så blir det nok sent på året, jeg har mer tro på juni 2012
Men rundt 2017 bør det være på vingene, slik at det blir lansert sammen med CFM LEAP-X motoren.
Det burde kanskje opprettes egen tråd for hvordan den blir, men min spådom:
en "mini 787" men enda noen prosent mer carbon. ca25cm bredere kabin, ca0,5m lengere understel for større motorer, kommer i 149, 199 og 249 seters versjoner(som max) max rekkevidde som 752, Produksjons steder blir Renton og et sted til. Men blir det 1 eller 2 fly? blir det også en versjon med 2+3 seteløsning, for konkurranse med CRJ, CSeries, Embraer, Sukhoi og andre i 80-130 seter klassen, slik at vi får en 757-767 situasjon, med 2 typer med samme type rating for piloter? i så tilfelle blir de hetende 808 og 818?
og first flight 1 onsdag i des 2016 kl 10.15 seattle tid

Boeing vill säkert genomgöra sin uppgradering av Boeing 777-200LR/300ER innan man ger sig på en ersättare till 737.
Boeing måste uppgradera 777 programmet för att kunna matcha Airbus A350-900/1000.

Det är några tuffa beslut Boeing har framför sig.
Samtidigt som man offentliggör planerna på ett nytt flygplan för att konkurrera med Airbus A32X NEO lär efterfrågan på nya Boeing 737NG minska radikalt. Även andrahands värdet på 737NG lär minska kraftigt.
Det är fullt möjligt att Norwegian var den sista kunden som lade en stor beställning på Boeing 737-800.

Just nu befinner sig Boeing i ungefär samma situation som för 20 år sedan när man insåg att Boeing 737-300/400/500 inte kunde konkurrera mot Airbus A32X.
Skillnaden nu är att Boeing kommit fram till att det inte är ekonomiskt försvarbart att uppgradera 737 NG till att konkurrerna mot A32X NEO.
737 baseras i grunden på den snart 60 år gamla Boeing 707....Jag tycker det är rätt av Boeing att satsa på en helt ny design för att konkurrerna mot Airbus framtida narrowbody flygplan.

Last edited:
Tipper det kommer en offisiell kunngjøring først etter at de første 787/748 har blitt levert kundene.

Det er "damned if they do, damned if they don't".

Det er ikke rent få selskaper som går og venter på hva Boeing skal gjøre her, og noen av selskapene er nesten gått lei av å vente, slik at det bør komme en avklaring senest innen slutten av 2012 for at Boeing ikke skal tape store kontrakter. Om Boeing klarer å skape ett fly som blir mer drivstoffeffektivt enn A320NEO og C-series er det store spørsmålet her. Og kommer Boeing med ett fly som tar innersvingen på A320NEO så kan vi ha samme rotterace som tidligere med 787 mot A350.

Litt historikk
Delta - har for øyeblikket ute en RFP (Request for Proposal) og har offentlig sagt at de er imponert over det A320NEO og Bombardier C-series har å tilby:

GTF-powered A320neo and CSeries curry favour with Delta
Bombardier's clean-sheet CSeries aircraft and the re-engined Airbus A320neo, featuring the Pratt & Whitney PW1000G series geared turbofan engine, have emerged as front-runners in the competition to replace up to 200 narrowbodies at Delta Air Lines.

American - har ikke klart å vente og bestilte 35 B737-800 sent i fjor høst:

American orders 35 additional 737-800s

21/07/10 American Airlines announced today it has exercised options for an additional 35 Boeing 737-800 aircraft to be delivered in 2011 and 2012.

Southwest sier de er lojale mot Boeing.

Southwest waits for Boeing’s move to re-engine or re-design the 737

Southwest Airlines has underlined its allegiance to the Boeing 737 but has stressed its desire for a more fuel-efficient aircraft, as Boeing continues to consider whether to follow Airbus with a re-engining programme.

"We love the 737. We wish it would be more fuel efficient," said chief executive Gary Kelly during its 20 January earnings call. "At some point we will have a different airplane if Boeing comes forth with a new aircraft."

Kelly says he would prefer a more fuel efficient airplane from Boeing whether it would be via an interim step such as a re-engine programme or an all-new aircraft. "Boeing has told us and I think what I've read recently at least, is that they are looking for a decision on that mid-year," he states.

Easyjet har tilogmed begynt å designe sine egne fly!

EasyJet unveils plans for eco-friendly aircraft

getAsset.aspx

18/06/07 - UK low-cost carrier EasyJet’s push to force the pace of next-generation narrowbody development is being widely viewed as an attempt to set aviation on a strictly sustainable course.

EasyJet has revealed its own “eco-friendly” aircraft design, which it says uses existing technologies that could halve carbon dioxide emissions and produce 75% less NOx by 2015. The chief executive Andy Harrison says pressure of airline demand could push Airbus and Boeing into action.

Bombardier med CS500?

Larger CSeries CS500 would be "ideal" for Southwest: AirInsight
Bombardier's current CSeries portfolio includes the 110-seat CS100 and the 130-seat CS300, which in highest-density configuration can seat 149 passengers. Service entry of the CS100 is scheduled for 2013. The Canadian airframer has not launched a CS500, although it has trademarked the name CS500, along with the name CS900.

Calling talk of a CSeries stretch "speculation", Bombardier says it trademarked CS500 and CS900 "purely to protect these designations and that nothing more should be read into it".

Sist men ikke minst, oljen er kraftig på vei opp igjen. Selskapene som slikket sårene sine i finanskrisen og hadde mer enn nok med både den og askeskyen over Atlanteren, vil nok legge mer trykk på Boeing for å få det nye flyet snarest.

Oil has airlines over barrels

The International Energy Agency raised an alarming note as our power-hungry lives got back into gear after the holidays. "Oil prices are entering a dangerous zone for the global economy. The oil import bills are becoming a threat to the economic recovery. This is a wake-up call to the oil-consuming countries and to the oil producers," it said.

What is worth waking up for, says IEA chief economist Fatih Birol, is several weeks' steady price rises, with benchmark Brent Crude opening January trading with a push to $95/barrel, its highest price in more than two years.

Tenkte jeg skulle dele et avsnitt fra en bok jeg har lest, som kan minne litt om 787 situasjon:

"In 1965, Boeing made one of the boldest move in business history: the decsion that nearly killed the company. At the decisive of directors meeting, Boeing Chairman William Allen responded to the comment by a board member that "if the (747)program isn't planning out, we can always back out"
"Back out?" stiffened Allen. "If the Boeing Company say we will build this airplane, we will build it even if it takes the resources of the entire company"

Spennende. I helgen ryddet jeg i mitt gamle flyarkiv, og fant en del gamle avisutklipp bl.a. om Janne Carlzons PPP (Passenger Pleasing Plane), der et av kravene var nettopp to midtganger. PPP var vel til stor del det som Boeing kalte 7J7, men det spørs om "7N7" kommer med propfans... Det hadde imidlertid blitt et kvantesprang. GFT eat your heart out, lissom...

7j7-600x377.jpg

Uansett, så burde Boeing gjøre noe synes jeg. 737 selv i ny drakt er gammeldags. I alle fall for oss som jobber i kabinen.
Et eksempel er slidene, større tragedie skal man lete lenge etter, gammeldags, kronglete, og upraktisk.
Et annet eksempel er dørene, spesielt foran. Selv på splitter nye -800 bør man være i topp fysisk form for å lukke å åpne dørene.
Motorer, avionikk osv har jeg ikke mye peiling på, men kabininteriør, og arbeidsmiljø for kabin crew kan ikke Boeing per i dag desverre.
Men digger utseende på Boeing langt mer en Airbus.

Uansett, så burde Boeing gjøre noe synes jeg. 737 selv i ny drakt er gammeldags. I alle fall for oss som jobber i kabinen.
Et eksempel er slidene, større tragedie skal man lete lenge etter, gammeldags, kronglete, og upraktisk.
Et annet eksempel er dørene, spesielt foran. Selv på splitter nye -800 bør man være i topp fysisk form for å lukke å åpne dørene.
Motorer, avionikk osv har jeg ikke mye peiling på, men kabininteriør, og arbeidsmiljø for kabin crew kan ikke Boeing per i dag desverre.
Men digger utseende på Boeing langt mer en Airbus.

Bedre kan det vel ikke bli sagt! Begynte selv på Airbus, og gikk senere over til til Boeing. Det var på mange måter som å gå fra digital til analog...

Bedre kan det vel ikke bli sagt! Begynte selv på Airbus, og gikk senere over til til Boeing. Det var på mange måter som å gå fra digital til analog...

Som en legmanns observasjon etter noen besøk i simulatorer må jeg vel si at Airbus sin cockpit iallefall ser noe mer moderne og high tech ut enn det selv B777 er (som iallefall har ting som elektronisk sjekkliste osv.). Men nå er jeg bare en enkel økonom som observerer "på overflaten", og har egentlig ikke peiling på teknologien som ligger bak.:)

Som en legmanns observasjon etter noen besøk i simulatorer må jeg vel si at Airbus sin cockpit iallefall ser noe mer moderne og high tech ut enn det selv B777 er (som iallefall har ting som elektronisk sjekkliste osv.). Men nå er jeg bare en enkel økonom som observerer "på overflaten", og har egentlig ikke peiling på teknologien som ligger bak.:)

Her er det nok skinnet som bedrar. 777 er vel så moderne som 330/340 på de fleste felt. At cockpiten ble som den ble, var nok fordi det var mange som fløy 767/747/757 som var med og utviklet den (og da vil man ha noe som ligner)

Men at Boeing etter så mange år påenbart ikke bryr seg om arbeidsmiljø i kabinen er skremmende synes nå jeg. At cockpit etc er moderne og up-to-date er nok udiskutabelt, men Airbus fremstår mere moderne, og enklere.
Hørte også en boeing sjef på et tv program en gang sa at "joysticks are for pussies", så noen modernisering i så måte er vel utenklig med det første.
Når det er sagt skal ikke jeg si at den ene eller andre er bedre, men jeg synes nå det virker som om at det er betydelig mere romslig i en Airbus cockpit en Boeing sine i alle størrelser.

Når det er sagt skal ikke jeg si at den ene eller andre er bedre, men jeg synes nå det virker som om at det er betydelig mere romslig i en Airbus cockpit en Boeing sine i alle størrelser.

Ja, du har delvis riktig. F.eks er A32X mye mer romslig i cockpit enn 737. A330/340 er mer romslig enn 757, 767 og 747. 777 derimot, er minst like stor som 330/340. A380 skal jeg ikke uttale meg om, men den er sikkert ikke spesielt trang.

Back