Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

LN-KRF

ScanFlyer Gold
Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Som advart så kom det en Boeing 727-200 Super27 til TOS i dag 16JUL13 fordi Tromsø IL skal spille mot FC Baku på torsdag.

LN-MEH hadde tatt turen helt fra Alta og avbrøt mer eller mindre ferien sin for å få tatt en tur å fått bifoget denne på kameret :)

Maskinen 4K-8888 var opprinnelig levert til Northwest Airlines i 1981, som N203US, og deretter ombygd til BBJ i 2005, før den ble overtatt av Business Aviation/SilkWay Airlines i Juli 2007.

Maskinen kom fra GYD som ESW8888 og landet 1221.

Dette er første gang på LANG tid at en B727 besøker TOS, så denne var verdt å få bilde av :)

Her kommer ett par bilder :)

9299212129_1b777553bc_b.jpg


9301999188_0cf55a912b_b.jpg


9302001950_3200dc1f91_b.jpg


9302015174_7936f2b01e_b.jpg


9299215833_75a5932dd3_b.jpg


Takk for titten :)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Fin maskin! Er det en styrtrik eier av fotballklubben som eier kjerra, kanskje?
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Ikke dårlig, fine bilder! Legg nå gjerne ut flere av bildene du har tatt fra TOS i sommer/vår, de blir verdsatt :)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Herlig - sist jeg så en 727 må ha vært i Hong Kong i 2005, altfor lenge siden. Det må være et kjærkomment besøk :)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Boeing 727 er veldig velkommen! Første gang jeg ser en Boeing 727 i real life så ekstra morro for meg :) Er vel Business Aviation/SilkWay Airlines som eier og opererer den :)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Flott fugl! Fløy Iberia 727 en gang på nittitallet fra Alicante til Madrid, satt bakerst ved vinduet, har aldri vært borti mer bråk på en takeoff siden!
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Er den vanskelig å få tatt bilde av? Tenker på hvor den står parkert. Kommer innom TOS i morgen...
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Vakker dame!!! Må si at jeg savner disse klassiske 727'ene....

Espen :-)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Fin maskin! Er det en styrtrik eier av fotballklubben som eier kjerra, kanskje?

Eid av noe som heter Silk Way Business Aviation, et selskap som eier en del biz-jetter for leasing og charter.
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Takk takk for alle kommentarer! Bra å se at dere liker maskinen og bildene! :D
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Fin maskin! Er det en styrtrik eier av fotballklubben som eier kjerra, kanskje?

Om han ikke eier den, så er han iallefall i nær tilknytning til luftfarten i Azerbaijan.

Hafiz Mammadov er mannen som eier klubben FC Baku, og er også en anerkjent forretningsmann som grunnla Baghlan Group tilbake i 2007. De står for det meste av infrastruktur i dette fjellandet, deriblandt også luftfarten.
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Knallflott maskin uansett! :D

Bare synd vi ikke får den oppover en gang til med det første :(
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Meget pent fly, ett av mine favorittfly sammen med DC-9/MD
.
Litt teknisk.. kan noen forklare halemotorens virkemåte, forstår at luftstrømmen/ skyvekraften går nærmest i vinkel etter å ha forlatt turbinen . Hvor stor effekt er der igjen da ? Kanskje et dumt spørsmål.. men hvorfor 3 motorer når DC9/ MD klarte seg med 2 ?
(Dette blir voksenopplæring i praksis.)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Litt teknisk.. kan noen forklare halemotorens virkemåte, forstår at luftstrømmen/ skyvekraften går nærmest i vinkel etter å ha forlatt turbinen . Hvor stor effekt er der igjen da ? Kanskje et dumt spørsmål.. men hvorfor 3 motorer når DC9/ MD klarte seg med 2 ?
Motoren i midten sitter helt bak i halen, det er altså luftinntaket som er S-formet. Tapet i dynamisk og statisk trykk i dette er neglisjerbart på grunn av dets aerodynamiske utforming.
727 er et atskillig tyngre fly enn DC9, og krever dermed rimeligvis mer skyvkraft. Den er også tyngre enn MD80, og ta med i beregningen at MD80's motorer er JT8D 200-serie som er kraftigere enn 727's og DC9's "standard" JT8D.

Dette var kortformen... :)
 
Last edited:
Back
Top