Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Da var det Widerøe og DAT som kjempet her og Widerøe var billigst. Ikke overraskende stakk Widerøe av med seieren her, og da mener jeg på alle mulige måter, for først fikk de jo tvunget gjennom så ruten ble overført til FOT ordningen, også vant de anbudet frem til hele Nord Norge skal ut på anbud igjen fra våren 2022

https://www.regjeringen.no/no/aktue...IjHwggLd9xCjKV5WSaHuaFYqDQfEqoqIV4PjiiuB0oz9o

Widerøe tildeles kontrakt for drift av ruten Evenes – Bodø fra 1. januar 2021
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Kommer vel ikke frem summen de vil motta da de har linket til feil protokoll i pressemeldingen.

For øvrig er det fortsatt meg en gåte at WF kan drive med kommersielle ruter når de ikke klarer å få det til mellom Evenes og Bodø.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Trist at ikke man får inn flere på kortbane nordpå.

Monopoler er overvurdert.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Trist at ikke man får inn flere på kortbane nordpå.

Monopoler er overvurdert.

En del av det å ha en rute ut på anbud, betyr jo at operatøren som blir tildelt å fly ruten, nettopp får monopol på ruten. Sånn er det på alle anbudsruter i Norge operert på vegne av staten.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Trist at ikke man får inn flere på kortbane nordpå.

Monopoler er overvurdert.

Hvilke operatører ser du for deg på disse rutene, og med hvilket materiell, som kan fly usubsidiert? Eller mener du at staten bør dobbeltsubsidere ruter, slik at minst to operatører kan fly dem? Og hva slags priskonkurranse ser du for deg kan oppnås på disse eventuelt dobbeltsubsidierte rutene?
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Jeg opplever at Widerøe ofte får ufortjent mye tyn både når det gjelder at de vinner et anbud, og når de forsøker å drive en rute kommersielt.
Litt sånn "Damned if you do, damned if you don't"...?

Uansett kjekt at det blir et rutetilbud mellom BOO og EVE igjen! Og spennende å se om andre tilbydere kan ta opp FOT-konkurransen til anbudet i 2022! Alle har i alle fall mer enn nok rullebane å ta av til flytypene sine på denne ruten :-) Kanskje vi kan se CityJet med CRJ'en for SAS på BOO-EVE?
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Jeg opplever at Widerøe ofte får ufortjent mye tyn både når det gjelder at de vinner et anbud, og når de forsøker å drive en rute kommersielt.
Litt sånn "Damned if you do, damned if you don't"...?

Uansett kjekt at det blir et rutetilbud mellom BOO og EVE igjen! Og spennende å se om andre tilbydere kan ta opp FOT-konkurransen til anbudet i 2022! Alle har i alle fall mer enn nok rullebane å ta av til flytypene sine på denne ruten :-) Kanskje vi kan se CityJet med CRJ'en for SAS på BOO-EVE?

Og ikke minst Oslo-Røros (før korona).
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Uten at jeg kjenner drift av flyselskap så veldig inngående, så kan det vel ikke være noen tvil om at å ha en eksisterende base, flygere og maintenance på en av endestasjonene på et anbud (og selvsagt på kommersielle ruter) vil gjøre økonomien veldig mye bedre..

Skulle man kjøre inn en CRJ fra SAS/Cityjet så vil det jo hjelpe slinga hvis man har en et "fly til overs" enten i Bodø eller Evenes.. og det er vel der WIF ligger enormt mye bedre an enn alle konkurrentene..
Ingen ulempe å ha right-size fly heller!
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Uten at jeg kjenner drift av flyselskap så veldig inngående, så kan det vel ikke være noen tvil om at å ha en eksisterende base, flygere og maintenance på en av endestasjonene på et anbud (og selvsagt på kommersielle ruter) vil gjøre økonomien veldig mye bedre..

Skulle man kjøre inn en CRJ fra SAS/Cityjet så vil det jo hjelpe slinga hvis man har en et "fly til overs" enten i Bodø eller Evenes.. og det er vel der WIF ligger enormt mye bedre an enn alle konkurrentene..
Ingen ulempe å ha right-size fly heller!

Ja, tror du er inne på noe her. Widerøe har jo ledig kapasitet stående i Bodø, slik at marginalkosten deres på å sende et fly Evenes er fuel og "litt ekstra mekking"

Og også, selv om CASM på de små dashene er grusom, så er jo trip cost vesentlig lavere enn den dyrere CRJ-900, så hvis de uansett ikke selger veldig mange flere seter enn den lille dashen, en dårligere alternativ
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

På samme måte som profitt er undervurdert?

Profitt er flott, men ikke når den kommer fra mine skattepenger.

FlyViking viste jo at med bittelitt høyere kalkyle så hadde dette gått rundt.
Flypriser til og i NordNorge er jo spenstig dyrt for de som er mer avhengig av fly enn søringer.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Men hvorfor kommer det ikke anbud fra Norwegian eller SAS, de burde jo klare å sende noen slengere fra andre ruter innom? Jeg forstår at de kanskje får for stor kapasitet på sine fly, men det blir opp til Samferdselsdepartementet å avgjøre hvem som leverer det beste anbudet. Det er jo nesten ubegrensa hva slags materiell man setter inn, og akkurat nå burde de jo være ekstra interessert i å holde fly i lufta.
 
Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Men hvorfor kommer det ikke anbud fra Norwegian eller SAS, de burde jo klare å sende noen slengere fra andre ruter innom? Jeg forstår at de kanskje får for stor kapasitet på sine fly, men det blir opp til Samferdselsdepartementet å avgjøre hvem som leverer det beste anbudet. Det er jo nesten ubegrensa hva slags materiell man setter inn, og akkurat nå burde de jo være ekstra interessert i å holde fly i lufta.


Fordi trip kost for en 737 er veldig mye mer enn for en Dash-8 når passasjerantall er snakk om 2 og ikke 3 sifret. Og det heller ikke er i Bodø kapasiteten deres står ledig
Da klarer de ikke matche f.els Widerøe på pris
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Litt artig også at WF fikk anbudet på EVE-BOO ruten. Som WF la ned selv. WF mente at ikke ruten var lønnsom. WF hadde vel sikkert/kanskje fulle fly mellom EVE-BOO og andre veien før WF la ned ruten. SAS kunne jo bare ha sagt. Da tar vi ruten og prøver å tjene penger. SAS kunne jo bare ha satt inn ATR-72 Maskinen. Men men. Jeg er ikke noe ekspert på dette.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Litt artig også at WF fikk anbudet på EVE-BOO ruten. Som WF la ned selv. WF mente at ikke ruten var lønnsom. WF hadde vel sikkert/kanskje fulle fly mellom EVE-BOO og andre veien før WF la ned ruten. SAS kunne jo bare ha sagt. Da tar vi ruten og prøver å tjene penger. SAS kunne jo bare ha satt inn ATR-72 Maskinen. Men men. Jeg er ikke noe ekspert på dette.

SAS har ingen andre ATR-ruter innom Bodø eller Evenes. Da hadde de måttet stasjonert et fly med crew der oppe for en rute. Det er ikke like økonomisk som når du allerede har "en haug" med Dasher og crew i Bodø fra før.
 
Back
Top