Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Med den kommende nedbyggingen av Andøya og fremskutt base for F-35,
så skulle vel en rute : Ørland - Bodø - Evenes- Andøya vv passe for forsvaret og Air Leap ? :)
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Med den kommende nedbyggingen av Andøya og fremskutt base for F-35,

så skulle vel en rute : Ørland - Bodø - Evenes- Andøya vv passe for forsvaret og Air Leap ? :)
Blir nok vanskelig å få til ettersom WF har enerett mellom BOO og ANX.

Skal bli spennende å se frekvens og setekapasitet det legges opp til. Nå blir anbudsperioden relativt kort, så det spørs hvor stor interesse andre aktører enn WF viser.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Når har vel både DY og SK, og for den saks skyld WF nok å tenke på om dagen. Men både EVE og BOO er jo flyplasser som de alle flyr til idag, og behovet for kapasitet der oppe vil nok neppe ta seg opp til tidligere nivåer med det første. Kan det derfor være en mulighet at DY eller SK legger inn anbud og slår sammen enkelte avganger på OSL-BOO/EVE til å bli OSL-BOO-EVE-BOO-OSL? De driver jo OSL-TOS-ALF-TOS-OSL på denne måten begge to, og det er uten tilskudd.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Hurra! Jeg begynte å benytte denne ruta om lag hver tredje uke fra oktober, så det var en stor nedtur at den ble nedlagt. Hadde selvfølgelig vært flott om WF eller SK fikk jobben, men skal vel kunne leve med eventuelle andre.

Men, det er lov å håpe på bedre rutetider :)
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Med den kommende nedbyggingen av Andøya og fremskutt base for F-35,
så skulle vel en rute : Ørland - Bodø - Evenes- Andøya vv passe for forsvaret og Air Leap ? :)

Hvis Forsvaret trenger en rute veldig tilpasset dem, så må de kanskje ut med sitt eget anbud, som med OSL-LKL? Aner ikke hvordan de er involvert i OSL-OLA og om det er forsvaret eller "kommunalt"

Blir nok vanskelig å få til ettersom WF har enerett mellom BOO og ANX.

Skal bli spennende å se frekvens og setekapasitet det legges opp til. Nå blir anbudsperioden relativt kort, så det spørs hvor stor interesse andre aktører enn WF viser.

Ja, i hvertfall på kort sikt, men er vel ikke umulig EVE-BOO blir endel av en eller annen slinge i anbudet fra 2022?

Når har vel både DY og SK, og for den saks skyld WF nok å tenke på om dagen. Men både EVE og BOO er jo flyplasser som de alle flyr til idag, og behovet for kapasitet der oppe vil nok neppe ta seg opp til tidligere nivåer med det første. Kan det derfor være en mulighet at DY eller SK legger inn anbud og slår sammen enkelte avganger på OSL-BOO/EVE til å bli OSL-BOO-EVE-BOO-OSL? De driver jo OSL-TOS-ALF-TOS-OSL på denne måten begge to, og det er uten tilskudd.

Kanskje, men dette er vel en typisk rute hvor kombinasjonen frekvens/volum kanskje ikke er veldig egnet for SAS og Norwegian sine fly, og de da må prise seg såpass høyt at de ikke får ruten?


Jeg tør nesten sette en øl på at denne går til Widerøe, som dermed da oppnår nøyaktig det de ville, ved å legge ned ruten i første omgang
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

..-Ja, i hvertfall på kort sikt, men er vel ikke umulig EVE-BOO blir endel av en eller annen slinge i anbudet fra 2022?

Det vil være naturlig å "bundle" den med Andenes i neste hovedanbud. Rutene har jo vært i kombinasjon frem til nedleggelsen. På den andre siden er pakkene litt i limbo ved neste korsvei. Fylkeskommunene overtar, og da spørs det om de pakker Lakselv, Andenes, EVE-TOS og EVE-BOO i samme anbud slik som i dag.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Blir nok vanskelig å få til ettersom WF har enerett mellom BOO og ANX.

Skal bli spennende å se frekvens og setekapasitet det legges opp til. Nå blir anbudsperioden relativt kort, så det spørs hvor stor interesse andre aktører enn WF viser.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Er ikke dette en som WF har lagt ned?
Hvis de nå ved å legge ned en rute tvinger frem et nytt anbud, og vinner det, så vil de nok prøve samme oppskrift flere ganger.
Sånn kan vi ikke ha det!

Målet må jo være å ha flere operatører på kortbane, slik at ikke folk som bruker fly som andre bruker buss/tog ikke sitter med like dyrt tilbud som Norge pre-Norwegian.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Opplever du mye konkurranse utsatte buss/ferge/hurtigbåt/tog strekninger?

Hadde det vært penger å tjene hadde selskapene stått i kø.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Hvis de nå ved å legge ned en rute tvinger frem et nytt anbud, og vinner det, så vil de nok prøve samme oppskrift flere ganger.
Sånn kan vi ikke ha det!

Hvis Widerøe mener ei kommersielt drevet rute ikke er lønnsom, så må de selvfølgelig kunne slutte å fly ruta. Dersom ruta det er et ønske om at ruter som ikke kan drives kommersielt skal fortsette, så er det ikke så mange alternativer til å lyse ut anbud.

Selvfølgelig kunne man i et slik anbud ha krav om at de som vil tilby ikke kan ha flydd ruta kommersielt, men det vil sannsynligvis gjøre det vanskeligere å få noen til å by på rutene og det vil gjøre det mindre attraktivt å prøve å drive ei rute kommersielt.

Hvordan tenker du at en situasjon med ei nedlagt rute bør løses?
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Selvfølgelig kunne man i et slik anbud ha krav om at de som vil tilby ikke kan ha flydd ruta kommersielt, men det vil sannsynligvis gjøre det vanskeligere å få noen til å by på rutene og det vil gjøre det mindre attraktivt å prøve å drive ei rute kommersielt.


Kan man ha en slik klausul etter regelverket?
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Kan man ha en slik klausul etter regelverket?

Nå er ikke jeg jurist, men jeg kan ikke forestille meg at det skulle være lov å ekskludere noen på det grunnlaget. Og hva skulle egentlig hensikten med en slik klausul være? Det eneste man oppnår er å begrense deltagerne i anbudskonkurransen og risikere en høyere pris.

Det kan ikke være slik at de som har gjort et ærlig forsøk på å drive en rute kommersielt plutselig skal være utestengt fra en anbudskonkurranse.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Det er ikke lov å utestenge en tidligere operatør fra anbudskonkurranse, da hadde nok EU stått ... nei sparket inn døren for å si det sånn. Finnes nok noen særskilte tilfeller man kan nekte en part å delta i en anbudskonkurranse, men da på andre grunnlag.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Er ikke dette en som WF har lagt ned?
Hvis de nå ved å legge ned en rute tvinger frem et nytt anbud, og vinner det, så vil de nok prøve samme oppskrift flere ganger.
Sånn kan vi ikke ha det!

Målet må jo være å ha flere operatører på kortbane, slik at ikke folk som bruker fly som andre bruker buss/tog ikke sitter med like dyrt tilbud som Norge pre-Norwegian.

Nei Widerøe flyr ANX-BOO. De la ned ruten mellom Evenes og Bodø, derav denne tråden og anbud.
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Når skal vinner av denne konkurransen utropes?
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Når skal vinner av denne konkurransen utropes?

Oppstartdato for ny FOT-avtale vil være 1. januar 2021, og det tas sikte på utlysning av en konkurranse før sommeren. Dersom gjeldende reiserestriksjoner i forbindelse med koronasituasjonen bortfaller, og de rådende markedsforhold tilsier det, vil Samferdselsdepartementet også kunne inngå en midlertidig avtale om kjøp av denne flyruten før 01.01.2021. Den nye avtalen vil ha varighet frem til 31. mars 2022, når de øvrige flyrutekontraktene for Nord-Norge løper ut.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side2/id2700400/
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Tilbudsfrist er mandag 10. august, så blir spennende å se hvem som prøver seg.

Samferdselsdepartementet utlyste 4. juni 2020 konkurranse om drift av flyruten Harstad/Narvik (Evenes) – Bodø i perioden 1. januar 2021 – 31.mars 2022.

Tilbudsfristen er 10. august 2020 kl. 12.00.
https://www.regjeringen.no/no/dokum...ioden-1.-januar-2021--31.mars-2022/id2704915/

2. Forpliktingar (FOT) – Minstetal tal på flygingar, setekapasitet,
ruteføring og rutetider

2.1 Harstad/Narvik – Bodø

Kapasitet
Frå 1. januar 2021 – 31. mars 2021
• Tilbydt setekapasitet skal vere minst 4 000 seter i kvar retning.
Frå 1. april 2021 – 31. mars 2022
• Tilbydt setekapasitet skal vere minst 16 250 seter i kvar retning.
Ruteføring
Måndag-fredag:
• Det skal vere minst to daglege avgangar i begge retningar.
Laurdag-søndag:
• Det skal vere minst to avgangar i begge retningar laurdag og søndag samla.
Rutetider
Måndag-fredag:
Frå Harstad/Narvik:
• Første landing i Bodø skal vere seinast kl. 08:30
Til Harstad/Narvik:
• Siste avgang frå Bodø skal vere tidlegast kl. 17:00
https://www.regjeringen.no/contenta...segrunnlag-evenes-bodo-2021-2022-pdfts_v2.pdf
 
Re: Bodø - Evenes ut på nytt anbud

Da var tilbudsfristen ute her. Eneste spennende er vel om noen andre enn Widerøe har lagt inn tilbud?
 
Back
Top