Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Er lite å bekymre seg over, de har nok mer enn nok med å gå igjennom hva du har tatt med deg hvis du blir stoppet i stedet for å grave igjennom dine reiseplaner fra a til å. Hvis du er bekymret så er det bare å kaste boardingkortet ditt fra den første flighten, men det vil du nok sikkert ikke gjøre hvis du skal skrive reiseregning i etterkant...

Hva i all verden har boardingpasset med reiseregning aa gjoere?
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Hva i all verden har boardingpasset med reiseregning aa gjoere?

Det er vel fortsatt den beste dokumentasjonen du har på at billetten du krever refusjon for faktisk er brukt?
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Hva i all verden har boardingpasset med reiseregning aa gjoere?

Det er litt avhengig av hvor nazi de som sjekker reiseregningene / dokumentasjonen er, men i flere bedrifter er boardingkortet eneste godkjente bevis på at reisen faktisk er gjennomført. Tror også det er det eneste skattemyndighetene godkjenner, dvs. bedriften kan få "problemer" dersom de har utbetalt refusjon av reiseutlegg uten at dette er understøttet med boardingkort som dokumentasjon.
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Det er litt avhengig av hvor nazi de som sjekker reiseregningene / dokumentasjonen er, men i flere bedrifter er boardingkortet eneste godkjente bevis på at reisen faktisk er gjennomført. Tror også det er det eneste skattemyndighetene godkjenner, dvs. bedriften kan få "problemer" dersom de har utbetalt refusjon av reiseutlegg uten at dette er understøttet med boardingkort som dokumentasjon.

Det kan ikke stemme. Dersom bedriften kjoeper en flybillett som ikke er refunderbar og du kjoeper en annen billett naar planene blir endret, faar du da ikke refundert utgiften med den ubrukte billetten?

Har aldri hoert om en bedrift som har bedt om boardingkortene. Vi hadde verdens mest nazi regnskapsfoerer i bedriften min i Norge og de 6 aarene jeg jobbet der var det selvsagt eticket som er den dokumentasjonen som trenges for aa faa tilbake utlegg
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Det kan ikke stemme. Dersom bedriften kjoeper en flybillett som ikke er refunderbar og du kjoeper en annen billett naar planene blir endret, faar du da ikke refundert utgiften med den ubrukte billetten?

Men med en fleksibel billett?

Jeg synes SAS kunne skrevet billettnummer på ombordstigningskvitteringa, om ikke annet for de tilfellene der det er noen som stiller spørsmålstegn.

Har aldri hoert om en bedrift som har bedt om boardingkortene. Vi hadde verdens mest nazi regnskapsfoerer i bedriften min i Norge og de 6 aarene jeg jobbet der var det selvsagt eticket som er den dokumentasjonen som trenges for aa faa tilbake utlegg

Må være den nest mest nazi. Jeg slet en periode med å få refundert e-ticket overhodet, ettersom jeg ikke hadde "original". Og dette var i 2008. Boardingkort hjalp betraktelig.
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Vi hadde fikk innført en regel om at man måtte levere den siste kupongen (hva-den-nå-heter) på billettene, men det sprakk etter 3 mnd når e-ticketen kom. Og når Braathens kom med "dra kortet i gaten" så gikk regnskapskontoret helt i spinn og ga etter for alt.

Uansett så lager man jo BP hjemme nå om dagen, men å sporer vi helt av her...
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Har aldri hoert om en bedrift som har bedt om boardingkortene. Vi hadde verdens mest nazi regnskapsfoerer i bedriften min i Norge og de 6 aarene jeg jobbet der var det selvsagt eticket som er den dokumentasjonen som trenges for aa faa tilbake utlegg

Joda, dette blir mer og mer vanlig i Norge, og boardingkortene er det eneste som godkjennes av revisor. Der jeg jobber må vi levere boardingkortene, og om vi endrer flighter i forhold til e-tix kvittering, så må vi føre opp dette særskilt på reiseregningen. Regnskapsheksa dobbeltsjekker e-tix mot boardingkort.

Største arbeidsgiver jeg vet om som krever boardingkort er vel Det Kongelige Norske Utenriksdepartement. De gjorde ihvertfall det i fjor.......
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Joda, dette blir mer og mer vanlig i Norge, og boardingkortene er det eneste som godkjennes av revisor. Der jeg jobber må vi levere boardingkortene, og om vi endrer flighter i forhold til e-tix kvittering, så må vi føre opp dette særskilt på reiseregningen. Regnskapsheksa dobbeltsjekker e-tix mot boardingkort.

Største arbeidsgiver jeg vet om som krever boardingkort er vel Det Kongelige Norske Utenriksdepartement. De gjorde ihvertfall det i fjor.......

Nå jobber jeg for en arbeidsgiver som bruker flere hundre millioner kroner på flyreiser hvert år og hos oss så holder det med en utskrift av e-ticket kvitteringen og det er ingen som behøver noe boarding card
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Nå jobber jeg for en arbeidsgiver som bruker flere hundre millioner kroner på flyreiser hvert år og hos oss så holder det med en utskrift av e-ticket kvitteringen og det er ingen som behøver noe boarding card

Og det at Elkem ikke krever BP er bevis nok for meg at dette overhodet ikke er paakrevet av myndighetene.

En bedrift kan jo bruke penger paa hva de vil og ubrukte flybilletter er en kostnad som man selvsagt skal ha momsrefusjon av.

Dette maa vaere bedrifter som ikke stoler paa sine ansatte, for her mangler all fornuft.
 
Re: Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

Det kan ikke stemme.

Jeg sa "jeg tror...". Men du har rett ser det ut til - jeg finner ikke referanse til ombordstigningskort i noen lov eller forskrift.

Kravet for at reiseregninger ikke skal betraktes som lønn er at: "For billettløse reiser må utgiftene legitimeres ved en reisebeskrivelse fra reiseselskapet som gir opplysninger om foretatte reiser, arbeidstakers navn og adresse, tid og sted for avreise og ankomst samt pris" (sjekk lovdata).

Utfordringen for de fleste består i å kunne tilfredsstille kravet til å bevise at reisen faktisk er gjennomført/"foretatt". Jeg ser at det da kan være hensiktsmessig å be om gjenpart fra ombordstigningskort eller setekvittering. Men ingen av disse tingene er jo vanntette - og vil man svindle så lar det seg gjøre.
 
Last edited:
Re: Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Vi har en veldig firkanta revisor på huset hos oss, men vi har aldri blitt avkrevd boardingpass (nå er det jo strengt tatt bare en liten papirlapp med setenummeret på, i motsetning til tidligere) for å få refundert utgiftene dersom vi bestiller utenom Berg-Hansen.
 
Re: Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Konsernet jeg jobber i bruker KPMG som revisorer og vi har ingen problemer med å bare bruke utskrift av e-ticket. Boardingpass er ikek påkrevd, og dette har vært sjekket med både regnskapsavdelingen og styret, og begge sier: kjør på.

-A
 
Re: Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Boardingpass er ikek påkrevd, og dette har vært sjekket med både regnskapsavdelingen og styret, og begge sier: kjør på.

Og som jeg skrev over så finner jeg det heller ikke i lov eller forskrift, så da er det eventuelt bedriftens egne regler eller regnskapsansvarliges "preferanser" og krav som blir styrende. Og det er jo ingenting som hindrer bedrifter fra å sette strengere krav til dokumentasjon enn det som er nedfelt i krav fra myndighetene.
 
Re: Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Staten (NTNU) krever heller ikke noe mer enn utskrift av bekreftelsen jeg får av VIA-travel, slik har det vært siden jeg tok min første reise her i 2007.
 
Re: Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Staten (NTNU) krever heller ikke noe mer enn utskrift av bekreftelsen jeg får av VIA-travel, slik har det vært siden jeg tok min første reise her i 2007.

Staten ved UiTø krevde lenge boarding pass for å godkjenne reiseregninger, med begrunnelse at dette var et krav fra riksrevisjonen. Jeg kjøpte vel aldri begrunnelsen helt, men det var det vi fikk høre. Med reiser på DY er ikke dette et problem, for da får man reisekvittering tilsendt etter at reisen er gjennført (mener jeg å huske). Dette holdt vi iallefall på med fra e-tkt ble innført og til muligens 2008. Nå har jeg levert en del reiseregninger i senere tid hvor jeg ikke alltid har hatt boarding pass uten av det har gitt meg problemer.
 
Re: Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Staten ved UiTø krevde lenge boarding pass for å godkjenne reiseregninger, med begrunnelse at dette var et krav fra riksrevisjonen. Jeg kjøpte vel aldri begrunnelsen helt, men det var det vi fikk høre. Med reiser på DY er ikke dette et problem, for da får man reisekvittering tilsendt etter at reisen er gjennført (mener jeg å huske). Dette holdt vi iallefall på med fra e-tkt ble innført og til muligens 2008. Nå har jeg levert en del reiseregninger i senere tid hvor jeg ikke alltid har hatt boarding pass uten av det har gitt meg problemer.

Vel, så har man de situasjonene hvor man faktisk ikke gjennomfører reisen, men for det ønsker å få de refundert pga man hadde kjøpt ufleksible billetter man ikke har fått benyttet
 
Re: Boardingkort og reiseregninger (splittet fra Toll-tråd)

Vel, så har man de situasjonene hvor man faktisk ikke gjennomfører reisen, men for det ønsker å få de refundert pga man hadde kjøpt ufleksible billetter man ikke har fått benyttet

Det er ikke jeg som har laget reglene og har vel aldri hatt så stor forståelse av disse heller, men har heller ikke hatt problemer med å få refundert utgifter til billetter som ikke er benyttet. Akkurat så mye inkonsistens i systemet som kan kan forvente....;)
 
Back
Top