Bluebird Nordic med delfintransport

Polaris

Free Luigi
Var et lite øyeblikk bekymret for at det skulle være Widerøe, SAS eller Norwegian som stod bak frakten av to delfiner fra Frankrike til Norrköping, men det er altså islandske "BLUEBIRD" med TF-BBN (levert November 2020) som stod bak transporten fra Paris til Kolmgården.

Kilde her (på fransk): https://one-voice.fr/fr/blog/deux-dauphins-du-parc-asterix-cessol-et-guama-sont-deja-en-suede.html

Tumlere (tursiops truncatus) har et mentalt nivå likt et 4-6årig barn, har selvbevissthet og sterke kulturelle og følelsesmessige bånd innen familier på linje med hva vi homo sapiens kjenner fra oss selv. På grunn av dette er populæriteten av såkalte "dolphinariums" på sterk tilbakegang, og disse to delfinene stod uten et hjem etter stengingen i Frankrike. I stedet for å sende disse til et sanctuary hvor de kunne fått sjansen til å bli ville igjen, eller bare leve i fred, har de altså blitt solgt til Kolmgården hvor de må opptre i hjernedøde shows og med mål om å avle flere delfiner.

Det er et touchy tema, som jeg regner med at BLUEBIRD og deres eiere vil oppleve noe aksjonisme fra.

large_c82aec4d.jpg

large_0a3d22e1.jpg

(Bilder herfra: https://one-voice.fr/fr/blog/deux-dauphins-du-parc-asterix-cessol-et-guama-sont-deja-en-suede.html )

Last edited:
Sacre bleu! Har delfinene levd store deler av livet i denne Asterix-parken er det sikkert ikke bare bare å forsøke å sette de ut i det store havet. Men å transportere disse dyra i såpass små tanker kan ikke være særlig komfortabelt.

Sacre bleu! Har delfinene levd store deler av livet i denne Asterix-parken er det sikkert ikke bare bare å forsøke å sette de ut i det store havet. Men å transportere disse dyra i såpass små tanker kan ikke være særlig komfortabelt.

Det er det dyreparker vil at du skal tro ;) Det går helt fint å returnere delfiner til det fri, men de må selvsagt rehabiliteres først.

Du kan gjerne se eksempler på prosjektene (og støtte de :) ) hos f.eks Dolphin Project i Bali:
https://www.dolphinproject.com/campaigns/indonesia-campaign/bali-sanctuary/

Eller SeaLife Trust på Island:
https://belugasanctuary.sealifetrust.org/en/

Siste nytt fra Dolphin Project er at den ene av disse delfinene faktisk skal til Nürnberg Zoo. Men da de ikke er "klare" for mottak enda, så har Kolmgården gått med på å huse den ene delfinen fram til Nürnberg er klare. Blir en skikkelig europa-rundtur...Import-tillatelsen sa ikke noe om dette, så her har nok noen rike dyreparkeiere funnet seg en bakgate for å omgås reglene. Blir "spennende" å se hvilket selskap som tar på seg frakteoppdraget fra Norrköping til Nürnberg da....

Kilde her:

https://www.facebook.com/RicOBarrysDolphinProject/photos/a.325210180845835/3975732565793560/

Hei Polaris.
Jeg synes at det er et interessant tema du såvidt er innom her, og dette er noe jeg har filosofert over mang en gang.

Hvor stort ansvar for det moralske/etiske mener du at en transportør (f.eks. et flyselskap) har i det tilfellet som du nevner over her? (Du forventer aksjoner mot Bluebird) Hva med mannskapet, ground handlers, fuel-leverandører, ATC osv.?

Dette er subjektivt selvfølgelig, men jeg er interessert i innspill ettersom jeg selv har havnet i denne knipen et par ganger.

Hei Polaris.
Jeg synes at det er et interessant tema du såvidt er innom her, og dette er noe jeg har filosofert over mang en gang.

Hvor stort ansvar for det moralske/etiske mener du at en transportør (f.eks. et flyselskap) har i det tilfellet som du nevner over her? (Du forventer aksjoner mot Bluebird) Hva med mannskapet, ground handlers, fuel-leverandører, ATC osv.?

Dette er subjektivt selvfølgelig, men jeg er interessert i innspill ettersom jeg selv har havnet i denne knipen et par ganger.

Interessant spørsmål. For meg er det relativt realistisk hva jeg forventer: et cargoselskap står fritt til å avslå etterspørsler om oppdrag. De er ikke forpliktet til å ta for seg frakten. Se gjerne til hvordan f.eks Norwegian har valgt å si nei til transport av brachycephale hunderaser (Mops, Engelsk Bulldog, Fransk Bulldog) fordi de er så ihjelavlet at de ikke kan puste normalt. Norwegian har ingen forpliktelse til å transportere disse dyrene, og har derfor også takket nei slike oppdrag.

Et handlingselskap eller ATC er forpliktet. ATC er vel forpliktet fra lovens arm, et handlingselskap er forpliktet arbeid til et annet firma. Det man derimot kan gjøre som handlingselskap, fuel-leverandør, eller som ansatt i firmaet med umoralske handlinger (f.eks som pilot) er å "speak up" og forklare saklig hvorfor man misliker en sak. For å ta Norwegian og SAS som eksempel er vel de fleste piloter uenig i valget om å bruke sosial dumping slik administrasjonen har valgt, og ytrer sin misnøye i sosiale medier og gjennom fagforeninger. De følger allikevel sine forpliktelser. Det er derimot ingen forpliktelse å ta et transportoppdrag for penger, det er for meg der man tar en moraletisk stilling som firma.

Noen vil kanskje si at man som handlingselskap har ansvar om å boikotte, men der føler jeg man skaper mer konflikt enn løsning. Det er klart; hverken Norwegian eller SAS sluttet/slutter å bruke sosial dumping som firmastrategi "bare fordi" de ansatte klager.... Så man kan selvfølgelig diskutere hvor mye "vits" det er i å bare si i fra...

Godt spørsmål :up:

Bare en liten kommentar, så nekter ikke NAX flate snuter ombord.

"Flere norske og internasjonale veterinærorganisasjoner har opplyst om at brachyocephale raser (raser med flate snuter) på fly har en forhøyet risiko for pusteproblemer og overoppheting grunnet stress under flyturen.

Dersom hunden eller katten din inngår i betegnelsen over, vil du bli bedt om å signere et skjema ved innsjekk hvor du anerkjenner risikoen forbundet med flyreiser for kjæledyret ditt."

Ellers er det vel ikke mange flyselskap som har råd til å være så veldig moralske for tiden og takke nei til oppdrag tenker nå jeg.

At NAX ikke tillater/tillot "flatneser" å fly tror jeg mest handler om faren selve transporten innebærer. De tillater eiere av "flatneser" å fly.

Ofte er jo fraktflyene bare leid inn av en "freight broker", og hva målet med transporten er neppe nevnt rundt forhandlingsbordet. På et lavere nivå tror jeg forøvrig ikke at mange piloter har råd til å protestere. Er ikke alle i Bluebird f.eks. kontraktører? :8:

Jeg har vært med på en del fraktoppdrag som jeg ser på som tvilsomme fra et etisk ståsted. Ikke nødvendigvis selve fraktoppdraget, men hvem oppdragsgiveren er og hva vi indirekte er med på. Vi har diskutert dette i cockpit mange ganger, og av og til lurer jeg på om vi er "the baddies." Jeg har foreløpig konkludert med at min jobb ikke er politikk, og at vi må opptre profesjonelt så lenge det er innenfor regelverket. Det er en feig holding og sikkert en forsvarmekanisme, men i selskapet jeg jobber for er det ikke "godkjent grunn til fravær" at vi ikke liker frakten. Det er også heller sjelden at vi på forhånd vet hva frakten inneholder.

En "forumvennlig" historie, siden vi snakker om etikk og dyretransport:
En kaptein jeg fløy med fortalte at han for noen år siden fløy noen titalls hester som skulle delta i en parade i nabolandet, som en bursdagsgave fra en "president" til en annen. Fantastisk flotte hester verdt mangfoldige millioner. Disse hestene ble fulgt helt til destinasjonen av to hestepassere. De assisterer med lasting og lossing, passer på dyrenes helse, og de sitter vanligvis på et klappsete eller sete i kabinen under reisen.
På cruise var kapteinen tilfeldigvis bak i kabinen for å lage seg en kaffe. Der sitter en av hestepasserne og griner. En ung dame. Han setter seg ned ved siden av henne og lurer på hva som er galt. Hun forteller at hun har et nært forhold til spesielt et par av hestene. Hun beskriver det som om de har vokst opp sammen. Kapteinen prøver å trøste ved å si at hestepasserne til president x sikkert er veldig flinke og at hestene får et godt liv. Hun ser brått opp med ansiktsuttrykket "You don't know?", og forklarer:
På grunn av karanteneregler kan hestene verken returneres eller bli værende. Umiddelbart etter paraden skal alle hestene skytes og brennes.
:headbang

At NAX ikke tillater/tillot "flatneser" å fly tror jeg mest handler om faren selve transporten innebærer. De tillater eiere av "flatneser" å fly.

Jeg er litt usikker på hva du mener her, er ikke det med faren av selve transporten det vi har snakket om fra starten av? :)

Ofte er jo fraktflyene bare leid inn av en "freight broker", og hva målet med transporten er neppe nevnt rundt forhandlingsbordet. På et lavere nivå tror jeg forøvrig ikke at mange piloter har råd til å protestere. Er ikke alle i Bluebird f.eks. kontraktører? :8:

Jeg har vært med på en del fraktoppdrag som jeg ser på som tvilsomme fra et etisk ståsted. Ikke nødvendigvis selve fraktoppdraget, men hvem oppdragsgiveren er og hva vi indirekte er med på. Vi har diskutert dette i cockpit mange ganger, og av og til lurer jeg på om vi er "the baddies." Jeg har foreløpig konkludert med at min jobb ikke er politikk, og at vi må opptre profesjonelt så lenge det er innenfor regelverket. Det er en feig holding og sikkert en forsvarmekanisme, men i selskapet jeg jobber for er det ikke "godkjent grunn til fravær" at vi ikke liker frakten. Det er også heller sjelden at vi på forhånd vet hva frakten inneholder.

En "forumvennlig" historie, siden vi snakker om etikk og dyretransport:
En kaptein jeg fløy med fortalte at han for noen år siden fløy noen titalls hester som skulle delta i en parade i nabolandet, som en bursdagsgave fra en "president" til en annen. Fantastisk flotte hester verdt mangfoldige millioner. Disse hestene ble fulgt helt til destinasjonen av to hestepassere. De assisterer med lasting og lossing, passer på dyrenes helse, og de sitter vanligvis på et klappsete eller sete i kabinen under reisen.
På cruise var kapteinen tilfeldigvis bak i kabinen for å lage seg en kaffe. Der sitter en av hestepasserne og griner. En ung dame. Han setter seg ned ved siden av henne og lurer på hva som er galt. Hun forteller at hun har et nært forhold til spesielt et par av hestene. Hun beskriver det som om de har vokst opp sammen. Kapteinen prøver å trøste ved å si at hestepasserne til president x sikkert er veldig flinke og at hestene får et godt liv. Hun ser brått opp med ansiktsuttrykket "You don't know?", og forklarer:
På grunn av karanteneregler kan hestene verken returneres eller bli værende. Umiddelbart etter paraden skal alle hestene skytes og brennes.
:headbang

Gode poenger, jeg var ikke klar over at cargooppdrag gjøres så "outsourcet" at noen selskap ikke vet hva de skal transportere før oppdraget er gjort. Det gjør det jo nesten umulig å opptre moralsk på noen som helst måte, når ansvaret for et transportoppdrag er så utvasket og automatisert. Det gjør det jo på mange måter også umulig for meg som kunde å si "med de vil jeg ikke arbeide". Da stiller saken seg i et helt annet lys for meg.

Ellers er jeg helt enig med deg, som ansatt har man lite man kan gjøre utover å eventuelt bygge endringer innenifra. Må være relativt hardt å gå på jobb og ikke vite hva man frakter - ville nok truffet min egen indre aktivist i i eikedøra mange ganger da. På den andre siden tenker jeg det alltid vil være en mulighet til å kjøre en intern "dette skjedde, ønsker vi det igjen?"-type of deal. Jobber ved et kullkraftverk, selv om jeg mange ganger mentalt er det samme som et natur og ungdoms-medlem med islender og krøllehår:wow:. Fra vår operasjonssentral bestilles det kull fra både Colombia, Russland og Afrika. Kan bare tenke meg hva som skjer i de gruvene - går mot alt jeg står for. Det er allikevel noe givende ved å være miljøansvarlig og jobbe med det "innenifra" og ut, framfor å angripe utenifra og inn. Slik at vi nå jobber med "bettercoal". The little things. Men på den andre siden er det ikke lett å være en stemme i et internasjonalt firma som styres fra Amerika. Og med tanke på hvordan det er i flyselskap nå om dagen, skal man vel være glad man har en tillitsvalgt man kan ta kontakt med...

For en samfunnsstruktur vi har bygget oss, hvor man har mindre og mindre innflytelse på verden rundt seg. Når alt kommer til alt er det vel bare etterspørselen som opprettholder handelen; altså konkluderer jeg med at det er enda viktigere enn før å ikke besøke Kolmården (uten g) og/eller andre dyreparker med delfinariums.

Må være relativt hardt å gå på jobb og ikke vite hva man frakter - ville nok truffet min egen indre aktivist i i eikedøra mange ganger da.

Sånn er det, og jeg tviler på at mange tenker noe særlig på det. Som regel vet man ikke hva (eller hvem) man frakter før man sitter i cockpit før avgang med loadsheet og NOTOC, (notification to captain).

Back