Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

Dramatisk, men nødvendig. Lønnsomhet må settes foran størrelse.

http://www.yle.fi/news/id108807.html
One of the company's problems is the size of the aircraft it operates. Blue1 is looking at replacing them with smaller jets.

Kan Blue1 være en kandidat til å blir en ren CRJ-900 operatør? SAS har jo nok opsjoner til å utruste KF med en stor nok CRJ-flåte i forhold til deres operasjoner
 
Last edited:
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

Det er lite selskap fra før, ikke stort som blir igjen nå..
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

Dette samsvarer jo dårlig med nyhetene presentert i siste utgave av Scanorama om ruter til Biarritz, Dubrovnik og Split...
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

Og dessuten er det jo litt rart at selskapet nylig kvittet seg med alle sine Avro RJ-100 når man åpenbart vil basere flyflåten på avroer.
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

"Blue 1 vurderer også å erstatte sine store MD 90-fly med mindre Boeing 737-600-maskiner."

Sier Boarding.no
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

det har vel også vært snakk om at Blue1 skulle overta SAS' MD87-flåte, og at MD90'ene skulle tilbake til SAS. B737-600 er sikkert SK-selskapene glade for å bli kvitt. Blue1 er og blir en "dumping-ground" for misfits i SAS-flåten...
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

Det her virker ganske sprøtt.., å bare kunne bruke det SAS ikke vil ha..

Men jeg ser gjerne MD-90 tilbake i SAS igjen!
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

SAS har vel ikke planer å selle den lille søte ng maskinen 737-600 til blue 1 ???
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

SAS har vel ikke planer å selle den lille søte ng maskinen 737-600 til blue 1 ???

Siden SAS eier Blue1 og med det også disponerer flyflåten til selskapet, er det ikke snakk om et salg - men en overføring. SAS har vel 26 (?) 737-600-maskiner, så det vil uansett bare være noen av disse som eventuelt går til våre venner i Finland.
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

hmmmm.. Je, 737-600 og MD90 er det ingen som vil ha paa det aapne markedet, saa SAS faar vel fortsette med kabalen sin. En 737 med litt over 100 seter er vel ikke akkurat --- loennsomt
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

Og dessuten er det jo litt rart at selskapet nylig kvittet seg med alle sine Avro RJ-100 når man åpenbart vil basere flyflåten på avroer.


KF har OH-SAN(RJ100) kvar. Den skall returneras till ägaren kanske i MAR09.

Vad som gäller permiteringar så är det 100 piloter 11 dagar.
Inte mycket det!
 
Re: Blue1 går for enhetsflåte - og permitterer 100 piloter

KF har OH-SAN(RJ100) kvar. Den skall returneras till ägaren kanske i MAR09.
Vad som gäller permiteringar så är det 100 piloter 11 dagar.
Inte mycket det!

Som forøvrig stod på OSL i hele dag pga tech. 11 dager på 100 er jo 1100 dager. Hadde det vært ordinære arbeidstakere med 260 dager i året så er det 4 årsverk, det er kanskje det som trenges i tillegg til ordinære forventede avganger.
 
Back
Top