Blokkert midtsete for EBG?

Scanflyer

ScanFlyer Blue
Jeg hadde en vanlig TRD-BOO flight med SK nå på søndag.
Da jeg bestilte billetten på WIAS og deretter skulle velge sete, var overraskelsen stor når jeg så at midtsetene fra rad 1 til 5 på høyresiden var blokkert. Det samme gjentok seg på online innsjekk 22 timer før avgang.
Jeg valgte som vanlig 1A og håpet på et lite mirakel.

Dessverre viste det seg at flighten var smekkfull, og at jeg i tillegg fikk to UM ved siden av meg som åpenbart hadde fått i seg for mye sukker.

Noen som vet om disse blokkeringene bare var en feil, eller om dette er noe SAS er begynt med?

Maskinen var forøvrig LN-BRX, en 737-500.

Dette spørsmålet har vel vræt oppe en del ganger. Bla har jeg startet en tråd om det.

De driver visst ikke med seat-blocking for EBG. Men jeg er enig med deg i at det noen ganger føles sånn. Det har vært lange perioder der jeg aldri har hatt noen ved siden av meg. Selv når flyet ellers har vært fullt.

Men det virker som om det har noe å si at vi ofte velger seter litt taktisk.

Kan det ha vært en 150-seters -800 som opprinnelig var satt opp, men som ble byttett til en -500 etter at du sjekket inn?

De fremste midtsetene tror jeg alltid er blokkert i systemene til en bestemt tid før avgang. Litt avhengig av kabinfaktor etc, men dette netopp for å sørge for at det er mulighte for ledig midtsete for EBG, Pandion etc. Men ikke ofte det hjelper da alle av en eller annen grunn foretrekker å sitte stua sammen på rad 1 til 5, selv om det er danseplass lenger bak.
Opplevd flere ganger med lavt belegg at ingen har villet flytte bakover i flyet ved balanse problem.

Seat reservations i booking og systemet bruker først paxprofilens ønske, og hvis ikke mulig, motsatt (altså gang istedetfor vindu, eller motsatt).
Og systemet begynner å preselecte midtseter dersom ingen andre valg er tilgjengelig.

Så: profilens ønske, så motsatt, og tilslutt midtseter.
Det mener jeg er systemets pre-selections.

Back