• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Block hours cabin crew

Hurum

ScanFlyer Gold
De siste dagene har det vært endel kommentarer på arbeidstid etc.

I årsrapporten til SAS gruppen kan en lese at block hours for kabinpersonale i SAS Braathens er 592 timer i 2005. En økning fra 535 timer i 2004.

Samme tallet 2005 er for:
SAS Sverige 700 timer
SAS Danmark 616 timer
Spanair 795 timer
Widerøe 436 timer mot 490 timer i 2004
Air Baltic 751 timer
Estonian 721 timer

Tallene for SAS Braathens er alstå de laveste for selskapene som flyr B737 (+ Spanair).

Block hours sier bare noe om hvor mye crewene er i lufta og ikke hvor lang arbeidsdagene er. Om SAS BRaathens har lange dager, må vel det da skyldes venting og dårlig utnyttelse av personale.

Replying to Topic 'Block hours cabin crew'

...ut i fra eksemplene synes jeg en kan lese at lengden paa strekningene (legs) og antall pr.dag ogsaa maa spille inn....Spanair flyr vel en hoey prosent lengre strekninger, mens Wideroe har mye korte...saa det er nok en faktor ogsaa i tillegg til at utnyttelsen/programmering kan bedres betraktlig

Originally posted by dc-8-63

...ut i fra eksemplene synes jeg en kan lese at lengden paa strekningene (legs) og antall pr.dag ogsaa maa spille inn....Spanair flyr vel en hoey prosent lengre strekninger, mens Wideroe har mye korte...saa det er nok en faktor ogsaa i tillegg til at utnyttelsen/programmering kan bedres betraktlig

Ja det stemmer nok. Widerøe kabinpersonale hadde 490 timer i 2004, men gikk ned i antall timer i 2005.
Spanair flyr jo litt lengre.

Dog likevel interessant å se forskjellen mellom SAS Sverige, SAS Danmark og SAS Braathens. SAS Braathens ansees i årsapporten som et lavprisselskap, noe som ikke nevnes for SAS Danmark og SAS Sverige...likevel er dem mer i lufta enn kollegaene i SAS Braathens.

Edit: trykkfeil

Dette er jo dette jeg har påpekt hele tiden! Takk for disse tallene:up:
Programmering og utnytting er ALTFOR DÅRLIG. Vi er på jobb opp mot 12 timer pr. dag men flyr altfor lite. Det blir for mye venting og passive reiser. Jeg blir nesten irritert når jeg ser disse tallene. Fryktelig at man skal ha det på denne måten. Samtidig settes det stadig nye krav til effektivisering og mer fleksibilitet.

DET BLIR FOR DUMT!

Ville vært mer enn takknemlig for fakta på dette området.

Crew sjekker inn for jobb kl 06:00. Og så:

2-3 eller 5-6 dårlig schedulerte legs med ventetid = arbeidstid 9-12+ t?

Glem nå en sånn dustete statistikk!!! Hvem i huleste har utgitt den, da?

Ethvert flyselskap KAN skaffe dataprogrammer som fikser sånt. Men vil de?

:love

PS: En stakkars kontorrotte må faktisk jobbe ca 1850 t pr år!

Originally posted by ANX

Ville vært mer enn takknemlig for fakta på dette området.

Crew sjekker inn for jobb kl 06:00. Og så:

2-3 eller 5-6 dårlig schedulerte legs med ventetid = arbeidstid 9-12+ t?

Glem nå en sånn dustete statistikk!!! Hvem i huleste har utgitt den, da?

Ethvert flyselskap KAN skaffe dataprogrammer som fikser sånt. Men vil de?

:love

PS: En stakkars kontorrotte må faktisk jobbe ca 1850 t pr år!
Hvilken dustete statistikk snakker du om?

Den som gir gjennomsnittet de jobber.

Originally posted by ANX

Den som gir gjennomsnittet de jobber.

Forstår ikke hvorfor du synes den er "dustete". Det er ingen som har laget noen statistikk, men tallene er hentet fra ulike oversikter i årsrapporten til SAS ;)

Uff, klarer visst ikke å uttrykke hva jeg vil frem til. Sorry.

Best å la tallene få påskeferie! :cheers:

Back