• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Blixtnedslag i SAS-plan

Det er ikke uvanlig at lynnedslag forårsaker små hull. Men disse er vanligvis så små (mindre enn en millimeter) at det ikke merkes av de ombordværende. Selv om lynnedslaget selv definitivt merkes...

Men jeg kjenner rimeligvis ikke dette tilfellet, så hva som her har skjedd kan jeg ikke uttale meg om. Men det må være lov å være en smule skeptisk til slike vitnebeskrivelser.
 
1. Med en gang det står "enligt en passagerare" kan du like godt slutte å lese. 9 av 10 ganger er fortsettelsen det rene vrøvl.
2. Ja, når et fly blir truffet av lynet kan det oppstå små hull ved lynets entry og exit punkt. Hullet har vanligvis en diameter på noen få millimeter, og befinner seg vanligvis på et av flyets "ytterpunkter", dvs wingtip eller hale. Mao ikke i nærheten av the pressure vessel.
 
Tack för kommentarerna!
Följdfrågan: Vad gör man med maskinen efter den träffats av blixten? (Hur kontrollerar man att inga skador finns i skrovet?)
 
Tack för kommentarerna!
Följdfrågan: Vad gör man med maskinen efter den träffats av blixten? (Hur kontrollerar man att inga skador finns i skrovet?)
Det er påkrevet med en nøye visuell inspeksjon av flyet, samt normalt en del funksjonssjekker, alt beskrevet i Maintenance Manual. Det er også beskrevet i SRM (Structural Repair Manual) hvorvidt man kan fly videre med gitte skader, og hvordan skader kan/skal repareres.
Det må altså uansett teknikere på plass.
 
Og noen ganger er lynet litt heftigere :)
 

Attachments

  • IMG-20140601-WA0001.jpg
    IMG-20140601-WA0001.jpg
    51.1 KB · Views: 624
Og noen ganger er lynet litt heftigere :)

Jo takk. Har sett noen sånne opp gjennom årene... :8:

Og bare så det er sagt: Merker etter lynnedslag finnes ofte også på/langs selve skroget, ikke bare i ytterkant av vinger og hale, da oftest i form av nagler med brennemerker samt rene, mindre merker i skin'et.
 
Det kan inte ha varit någon större skada på flygplanskroppen efter blixtnedslaget. Samtliga maskiner, som i söndags flög Luleå - Stockholm, var i fortsatt trafik under resten av dagen.
Längst uppehåll på Arlanda hade LN-RGH, som landade som SK21 klockan 17.50. Avgick sedan 22.00 till Skellefteå, c:a 50 minuter försenad.

Någon som kan bekräfta att det var LN-RGH?
 
Det blir ofte små hull, eller i det minste små krater etter et møte med lynet. Slik så skroget ut på et fly på Flesland i fjor høst.

b0490cc887d8c0331eda462c6bca89d3.jpg
 
Back
Top