Blir man oppgradert med EBG o.l.?

Pedersang

ScanFlyer Blue
De gangene jeg har flyet IC, og da ikke bare med SAS, så henger det alltid en tre-fire stykker eller enda fler over skranken ved gate og vifter med det de har av edlere bonuskort. De prøver kanskje å få seg en oppgradering? Jeg er ganske ny med fordelsprogrammer som gjelder fly, men har hatt noen bra statuser i ulike hotellprogrammer. Da sender jeg jo både mail på forhånd og maser om status, og jeg dytter kortet omtrent over disken for å være sikker på at check-in skal se og anerkjenne kortet. Er ikke flau for å mase meg til en oppgradering om det er såkalt "avhengig av kapasitet"... Selvfølgelig har de kapasitet, de gidder bare ikke å vaske suitene hele tiden.

Men, det er jo på hotell. Hvordan er det på fly? Blir man oppgradert med status i størrelse EBG, eller blir man for eksempel oppgradert utifra hvor mye man har betalt for billetten uavhengig av klasse? Har selv blitt oppgradert med Optiontown, og regner jo da med at jeg "snek" foran EBG i Plus og Go.

Takker for svar! :)
 
SAS har begrenset med IC-flyvninger. Er vel kun Pandion som kan regne med å bli oppgradert hvis de ikke har fullt. OT er muligens over. Så kommer EGG etter bookingklasse, ev hvor mange det er i reisefølget.

I andre *A har iallefall jeg aldri blitt oppgradert som EBG, og de fleste gir ikke EBP så mange fordeler heller skal en dømme etter tilbakemeldingene fra de som er Pandion(se egen tråd).
 
På min reise i romjulen CPH-MAD-LIS-MAD-CPH ble vi oppgradert til plus/business to ganger (hhv SAS og TAP) uten å spørre.
Det kan hende at årsaken til oppgraderingene var fordi de hadde overbooket i economy. Det så i hvert fall ganske fullt ut "bak der".
På gaten i LIS fikk vi beskjed "It's because of your gold status, sir" da vi fikk nye boardingkort med seter foran gardinene.
 
Kanskje det er mange som prøver å komme seg med tidligere fly.....Det ser og hører jeg mest av iallefall når jeg reiser.
 
Oppgraderinger med Optiontown og bekreftede oppgraderinger med poeng gjennomføres gjerne 1-3 dager før avreise og senest 4 timer før. Ergo er dette klarert før innsjekk på flyplass og ihvertfall lenge før gaten åpner. I tillegg har man standby oppgradering med poeng på innsjekk/gate.

Er det behov for ytterligere oppgraderinger, det er det ofte siden economy overbookes, så er det retningslinjer for handling hvordan dette skal gjøres. EBP, EBG, EBS, *G skal ha prioritet foran personer uten status. Men det er et puslespill som skal gå opp med antall tilgjengelige seter i premium kabinene, antall overbooket i economy, antall personer i samme PNR som en med status, begrenset tid for handlingpersonalet osv...
 
Jeg har blitt opgradert flere ganger med UA,LH,SK,LX,og THAI. Med *G men tror uttellingen har vert bedere med M&M Gold enn EBG.
 
Har reist 4-5 IC turer i året noen år på SAS og *alliance som EBG og aldri blitt oppgradert.
 
Det er vel som de andre sier over at man blir oppgradert hvis flyet er overbooket, og da er det gjerne kunder med EBG, eller andre Star Gold kort o.l. som blir oppgradert. Har selv blitt oppgradert et par ganger.

Da jeg bodde i Canada, og vi skulle hjem til Norge for å feire jul ble hele familien alltid oppgradert til Y+ på SAS ORD-CPH før jul ettersom vi alle er EBG. Ble også oppgradert på TK, IST-KUL i desember med EBG pga overbooking. Alle gangene har vært med billigste økonomibilletter.
 
Rangen er vel gjerne ofte slik at egne sølvmedlemmer går foran allianse-gullmedlemmer?
 
På alle turene jeg hadde til USA med SAS i fjor (tror det var 5 t/r), ble jeg alltid oppgradert med EBG fra billigste eco-billett på returen (utreisen var alltid med Optiontown). Én gang til Eco Extra, resten til Business.

Jeg har blitt oppgradert til Domestic First med United én gang, ellers går det i Economy Plus. Aldri oppgradert med andre *A-selskaper på longhaul.
 
Har også blitt oppgradert når jeg har meldt meg frivillig når de har spurt om jeg kan ta et senere fly ifbm. overbookinger. Både når jeg har kommet med opprinnelig fly, og når jeg har blitt flyttet til neste avgang.
 
Jeg ble oppgradert "ufrivillig" to ganger i løpet av 2013 på langdistanse med SAS.

En gang CPH-ORD fra economy til economy extra, og en gang CPH-IAD fra economy til business.

Har også fått gratis economy plus hos United ved et par anledninger.
 
Min erfaring er bare fra kortere distanser, men jeg har vel fått oppgradering kansje 2-5% av turene som 10 år som EBG. På lange turer har det ikke vært tema da jeg har hatt billett til rett stol forut.

-A
 
Reiser ikke mye IC, men i Europa blir jeg kanskje oppgradert på et par flighter i året, av ca 50 pr år. Slev om jeg er EBG, så har jeg fått flest oppgraderinger med LH. Kan nesten ikke huske sist det skjedde med SK
 
Last edited:
WF har 'Plus' på utenlandsrutene. Er økonomikabinen overbooket, vil oppgraderinger skje etter statusprioritet. WF er medlem av Eurobonus så prioriteringene er i prinsippet det samme som hos SAS.
 
Innenlands har WF vel bare en kabinklasse, så der er det vel ikke så mye å hente... ;)
Var utenlandsrutene jeg tenkte på. Det jeg tenkte mest på var vel egentlig hyppighet, hvor ofte det skjedde automatisk, eller om man spurte. Er jo et annet flyselskap, så hva vet jeg, kanskje de har andre rutiner enn SAS?
 
WF har 'Plus' på utenlandsrutene. Er økonomikabinen overbooket, vil oppgraderinger skje etter statusprioritet. WF er medlem av Eurobonus så prioriteringene er i prinsippet det samme som hos SAS.

Men non-EB har vel ingen prioritet? Eller hvordan ser man på fx LH*G vs EBB?
 
Back
Top