Blir forhåpentligvis lenge til Norge blir avhengig av Ryanair

gilberg

Rocketeer
Blir forhåpentligvis lenge til Norge blir avhengig av Ryanair

Ja, mr. Oleary hevdet Norge er avhengig av Ryanair i Aftenposten.

Mange fine Ryanair-historier her, både fra kunder og ansatte. Undrer på hvorfor folk i det hele tatt søker jobb der, når forholdene er som de er?:wow:
Forstår at enkelte kunder kjøper billettene, trass alt de må igjennom og betale til slutt :p

"We have to pay 1800 euro just to recieve the training (yup, good old Ryanair won’t even fund your training for you), you are sent to a foreign country for 6 weeks training (oh did I mention you have to pay for your own accommodation during these 6 weeks). After this you are based anywhere in the world with the exception of the three places you are asked to choose on your application. At this point you have generally borrowed approximately 3000 euros to sustain yourself during your training time so are flat broke and generally can’t afford to live anywhere except in total slums! You are charged a lovely monthly fee out of your salary to pay for your uniform (yep they won’t even fund that).Then when you start work you generally earn somewhere between 500 and 800 euro a month, you are employed by an agency and not directly by Ryanair which means if for any reason at all the company decide you are now surplus to requirements, it’s bye bye and you don’t have a leg to stand on."

Og at de har kunder med forsinkede fly og dyr mat ombord er et mysterium. Ikke rart kanskje da at de har begynt så smått å miste litt profitt.

Last edited:
Re: Blir forhåpentligvis lenge til Norge blir avhengig av Ryanair.

Sitter og leser Ryanair sin Q3 rapport, og lurer ett øyeblikk på om jeg leser klagebrevet til en tennåring eller om det faktisk er en seriøs rapport fra en seriøs bedrift... :drunk:
This consolidation is hastening the emergence of four large European airlines, comprising three high fare fuel surchargers, led by Air France, BA and Lufthansa, and one very large low fare airline, Ryanair.
... jeg tror Ryanair skal være forsiktig med å snakke om "fuel surcharge" med alle de andre avgiftene de har....

Ja, men folk gaar jo paa bloffen hele tiden. Totalprisen paa billetten til Claus Sonberg ble jo litt dyrere enn selve flybilletten.....

Ja, men folk gaar jo paa bloffen hele tiden. Totalprisen paa billetten til Claus Sonberg ble jo litt dyrere enn selve flybilletten.....

En alternativ forklaring er at folk faktisk er klar over hva det koster, men bestemmer seg for likevel å velge Ryanair. Kanskje FR til og med flyr til en flyplass som passer dem bedre.

Jeg klarer ikke helt å hisse meg opp over at noen må betale 1600 euro for et 6 ukers kurs. At man i tillegg må betale for kost/losji er vel kurrant nok, selv om det sikkert ikke er vanlig i mange andre selskaper. Mange tar opp store lån for å sikre seg kvalifikasjoner som kan gi jobb (og på langt nær alle som tar høyere utdanning ender opp i en jobb som passer kvalifikasjonene deres). Om det virkelig er så ille som historiene forteller, så tror jeg ikke man ville sett kunder ombord og heller ikke noen som jobbet der. Jeg trekker heller den konklusjonen at det sikkert er ting som ikke er bra med FR, men at disse historiene kanskje ikke representerer den hele & fulle sannheten.

Hvor mange ganger skal vi diskutere de samme tingene? Hvor kommer vi med dette? Ingen vei videre.
At folk betaler for kurs er hverken nytt eller særegent for Ryanair. Men det blåses opp når det er ryanair som gjør det.

Den gang jeg var ung og eventyrlysten ville jeg ut som reiseleder. For å kunne bli reiseleder i Star Tour måtte man gjennom en reiselederskole på Mallorca. Det kostet skjorta, og man måtte også der betale mat og drikke selv. Har aldri sett dette blåst opp i media, har dere?

Ellers stiller jeg meg bak TOS, la folk bestemme selv hva som er best for seg.
Om det er kortere eller lengre reisetid, om det er dyrere eller billigere for den turen man skal til selv. Som sagt tidligere: Jeg sparer både tid og penger når jeg reisr til Paris til neste uke med Ryanair. Hadde jeg bodd i Nannestad ville jeg gjort et annet valg kanskje. Ikke sant?

Og så dette med bilettpriser: For hundrede gang: Det er ikke vanskelig å finne noen som har betalt mye for en billett med Ryanair, og at det en og annen gang er SAS, Air France, British Airways eller andre som er billigere. Det er da ikke ALLTID sånn at Ryanair er billigst. Informasjonssjefen i SAS kjøpte en dyr billett. Jeg kjøper en billig billett. Sånn er det, og sånn vil det alltid være.
GJENNOMSNITTSPRISEN på en billett med Ryanair er lavere enn med nettverksselskapene. La folk få sjekke prisene på de alternativene som finnes for dem, la de gjøre sitt valg, og respekter det valget de gjør.

Det er heldigvis valgfritt hvem man vil fly med. Jeg reiser alltid med det selskapet som tilbyr meg den beste totalpakken. Reiser en svipptur til London 10. november, fordmiddag, med retur sen ettermiddag dagen etter. Ryanair skulle ha 200 kr for dette fra Rygge, inkludert innsjekket bagasje på turen. Norwegian fra OSL kostet 950 kr for det samme. SAS skulle ha 1.500 kr for dette.

Hvorfor i all verden skulle jeg velge SAS?

Hvor mange ganger skal vi diskutere de samme tingene? Hvor kommer vi med dette? Ingen vei videre.
At folk betaler for kurs er hverken nytt eller særegent for Ryanair. Men det blåses opp når det er ryanair som gjør det.

Den gang jeg var ung og eventyrlysten ville jeg ut som reiseleder. For å kunne bli reiseleder i Star Tour måtte man gjennom en reiselederskole på Mallorca. Det kostet skjorta, og man måtte også der betale mat og drikke selv. Har aldri sett dette blåst opp i media, har dere?

Om det er kortere eller lengre reisetid, om det er dyrere eller billigere for den turen man skal til selv. Som sagt tidligere: Jeg sparer både tid og penger når jeg reisr til Paris til neste uke med Ryanair. Hadde jeg bodd i Nannestad ville jeg gjort et annet valg kanskje. Ikke sant?

Og så dette med bilettpriser: For hundrede gang: Det er ikke vanskelig å finne noen som har betalt mye for en billett med Ryanair, og at det en og annen gang er SAS, Air France, British Airways eller andre som er billigere. Det er da ikke ALLTID sånn at Ryanair er billigst. Informasjonssjefen i SAS kjøpte en dyr billett. Jeg kjøper en billig billett. Sånn er det, og sånn vil det alltid være.
GJENNOMSNITTSPRISEN på en billett med Ryanair er lavere enn med nettverksselskapene. La folk få sjekke prisene på de alternativene som finnes for dem, la de gjøre sitt valg, og respekter det valget de gjør.

Amen, godt sagt!

Det er heldigvis valgfritt hvem man vil fly med. Jeg reiser alltid med det selskapet som tilbyr meg den beste totalpakken. Reiser en svipptur til London 10. november, fordmiddag, med retur sen ettermiddag dagen etter. Ryanair skulle ha 200 kr for dette fra Rygge, inkludert innsjekket bagasje på turen. Norwegian fra OSL kostet 950 kr for det samme. SAS skulle ha 1.500 kr for dette.

Hvorfor i all verden skulle jeg velge SAS?

Fordi det er noe drit å reise langt for å komme til en flyplass? Men det kommer selvsagt an på hva som er nærmest for deg, OSL eller Rygge.

Fordi det er noe drit å reise langt for å komme til en flyplass? Men det kommer selvsagt an på hva som er nærmest for deg, OSL eller Rygge.

Jeg tror litt av poenget er at man må kunne forvente at kundene tar hensyn til dette. Noen gir også blanke i om de bruker litt tid til flyplassen dersom de sparer penger på flyturen. Det synes jeg vi må være en vurdering som kundene får gjøre uten at vi skal bry oss med det. Jeg synes det er en liten tendens til å nedvurdere kundenes evner til å gjøre slike vurderinger. personlig hadde jeg nok ikke giddet å bruke flere timer ekstra mot å spare noen få hundrelapper, men du skal ikke se bort fra at andre ville gjort det. I noen tilfeller er det faktisk også slik at man sparer tid på å bruke f.eks. FR kontra SK/DY/KL osv. :)

Det tar 10-20 minutter mer til Rygge med bussen, og den går såpass tidlig at jeg må opp kanskje en time før enn ellers, men jeg sparer såpass mye at det blir en meget god timebetaling for å stille vekkerklokka en time før. Som TOS sier, dette er de fleste i stand til å finne ut av selv.

Kan ikke annet å si meg meget enig med IMM....

Det er passasjerene selv som bestemmer hvem de reiser med, det er noe alle burde begynne å finne seg i....
Men for all del, alle som vil fortsette å slenge dritt om FR får bare fortsette med det, for det anser jo FR som PR. Og all PR er god PR for FR... De er bare "glad til" de.

SVETHO

Nå skal du få en god forklaring.

I begynnelsen av alle måneder med oddetall starter vi med den bimånedtlige SAS-suger-tråden. Den tar litt under en uke å dø ut. Når den er ferdig har vi en rask runde med SGS-må-selges-ellers-sparer-ikke-SAS-penger-tråden. Denne tråden er under på litt under en uke.

Når disse to er over er det stille i 3-5 dager, før vi gyver løs på vår bimånedtlige analyse av SAS og IC-satsning. Denne tar normalt en uke (rundetid, som det heter i enkelte sportselige hendelser). Etter denne runden har vi en liten uke fri hvor vi ofte får plass til den vanlige SAS-sine-fagforeninger-i-Danmark-må-være-gale-tråden. Denne er vi stort sett enig om, så den er ganske raskt over, i løpet av få dager. Har vi tid til over sper vi på videre herfra med den vanlige SAS-sine-priority-tagger-funker-ikke-tråden.

Om du har fulgt med er vi nå 5 uker inne i syklusen og noe lunde tomt for SAS-materiale, så da er det på tide at de som ble fornærmet i løpet av de forrige trådene lager en tråd om at forumet har enkelte støvsuger-aktige kvaliteter og stryres enten av marsboere som ikke forstår enkle ting, evt at andre former for folk med støvel-fetish. Når vi er ferdig å diskutere om hva vi skal diskutere, hvilke regler for å diskutere det vi skal disktere og har blitt enig om at alt er ganske om som det er så har det gått en god uke til.

Da har vi to uker igjen, og den ene av disse er fri-uken til de som forlot forumet i slutten av forrge avsnitt, før vi alle samles i en koselig RyanAir-må-være-gale-men-alle-flyr-med-de-jo-tråd. Denne trenger vi normalt litt lengre tid på siden vi lar oss forvirre av andre lavpris-konsepter og folks frie vilje, så dette går det fort litt over en uke på.

Og da har vi 4 hviledager, før vi alle begynner på toppen igjen med en SAS-tråd.

Mengden ting som diskuteres her inne som faller utenfor dette mønsteret kan antakelig samles på baksiden av en serviett. :colgate:

Ha en fin kveld og husk at det er lov å le av seg selv litt! :D

-A

Last edited:

I begynnelsen av alle måneder med oddetall starter vi med den bimånedtlige SAS-suger-tråden. Den tar litt under en uke å dø ut. Når den er ferdig har vi en rask runde med SGS-må-selges-ellers-sparer-ikke-SAS-penger-tråden. Denne tråden er under på litt under en uke.

Når disse to er over er det stille i 3-5 dager, før vi gyver løs på vår bimånedtlige analyse av SAS og IC-satsning. Denne tar normalt en uke (rundetid, som det heter i enkelte sportselige hendelser). Etter denne runden har vi en liten uke fri hvor vi ofte får plass til den vanlige SAS-sine-fagforeninger-i-Danmark-må-være-gale-tråden. Denne er vi stort sett enig om, så den er ganske raskt over, i løpet av få dager. Har vi tid til over sper vi på videre herfra med den vanlige SAS-sine-priority-tagger-funker-ikke-tråden.

Om du har fulgt med er vi nå 5 uker inne i syklusen og noe lunde tomt for SAS-materiale, så da er det på tide at de som ble fornærmet i løpet av de forrige trådene lager en tråd om at forumet har enkelte støvsuger-aktige kvaliteter og stryres enten av marsboere som ikke forstår enkle ting, evt at andre former for folk med støvel-fetish. Når vi er ferdig å diskutere om hva vi skal diskutere, hvilke regler for å diskutere det vi skal disktere og har blitt enig om at alt er ganske om som det er så har det gått en god uke til.

Da har vi to uker igjen, og den ene av disse er fri-uken til de som forlot forumet i slutten av forrge avsnitt, før vi alle samles i en koselig RyanAir-må-være-gale-men-alle-flyr-med-de-jo-tråd. Denne trenger vi normalt litt lengre tid på siden vi lar oss forvirre av andre lavpris-konsepter og folks frie vilje, så dette går det fort litt over en uke på.

Og da har vi 4 hviledager, før vi alle begynner på toppen igjen med en SAS-tråd.

Mengden ting som diskuteres her inne som faller utenfor dette mønsteret kan antakelig samles på baksiden av en serviett. :colgate:

-A

Hehe, dagens beste posting!
Men du glemte en viktig ting: Kritikk av journalister og media. Det er jo også en ting som er på dagsordenen. Og nødlanding/sikkerhetslanding.

Fortsatt god helg ;)

Herlig fra meg som har meldt meg ut av alle SK og FR debatter og flyr GJERNE begge når det passer meg. Takk iMM og ph-ndr..:lol

:D Veldig bra. Minner om DC Halvorsens oppsummering for en god stund tilbake. Selvironi er bra ! :colgate:

-A

Kanon..........

Konge, PH-NDR!

Det er også viktig å få på plass følgende tråder:

- Avinor er et rotereir
- OSL er et rotereir
- Service er det samme som matservering
- Norwegian har for høye gebyrer
- Kjos har for bredt glis
- Den månedlige tråden om DNs siste oppslag som sikkerheten i SAS
- Hva skjer med kortbanenettet når Dash 8 utgår?

Kanskje vi kunne base samle hele forumet til noen få, lange tråder? :D

Last edited:

Det er passasjerene selv som bestemmer hvem de reiser med, det er noe alle burde begynne å finne seg i.... SVETHO

Er det noen som har sagt noe annet ?

En ting er sikkert: Det vil bli kaos og verden vil kollapse dersom Scanair-forumet blir nedlagt! Hvem skal da styre verden?

Back