Blir det en dyr dag for DY i dag? (Flyklagenemnda og Norwegian longhaul)

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
I dag skal Transportklagenemnda behandle det første av flere krav pga. forsinkelsene som har vært på langdistanseflyvningene.

Mandag faller en avgjørelse mange Norwegian-passasjerer venter spent på.

Transportklagenemnda behandler nemlig det første av flere krav fra passasjerer som ble rammet av sommerens og høstens forsinkelser på flyselskapets langdistanseflygninger.

Dersom nemnda gir klageren medhold, og passasjeren tilkjennes standardkompensasjon på rundt 4800 kroner (600 euro) etter EU-forordning 261/2004, vil dette kunne skape en presedens som koster selskapet millioner.

http://reise.aftenposten.no/reise/Dagens-vedtak-kan-koste-Norwegian-dyrt-53709.html

Men jeg merner å huske at et vedtak i transportklagenemda ikke er en rettskraftig dom som må da medføre at et flyselskap må betale ut erstatning?
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Transportklagenemda har ikke retts- og tvangskraft, så flyselskapene er ikke bundet til avgjørelsen fra nemda.
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Jeg ser ikke helt hvorfor de skulle være fritatt fra å betale denne erstatningen.
Er det på grunn av at det har vert produktions feil på flyet?
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Og det har koster over 100. millioner at leje Hi-Fly.....
Det må bestemt kunne mærkes på bundlinien,selv hos Norwegian.
Og så også deres piloter skal ud i strejke,bliver vel mere eller mindre afgjort idag, så den kan starte mandag eller tirsdag....
Det kan jo nok ende med at alt dette bliver meget meget kostbart for selskabet
Hilsen Ole
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Denne var jo veldig fin....
Norwegian har betalt 3000 kroner i kompensasjon til tre av de 254 passasjerene om bord, men hevder dette skyldes en «intern misforståelse».

Flyselskapet nekter for at passasjerene har krav på pengeerstatning, og saken er nå til behandling i Transportklagenemnda.
Sterkt gjort å betale erstatning til 3 stk og så si at det var en misforståelse. :headbang:headbang:headbang
Tydelig at de ikke vet hva de driver med der inne...
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Denne var jo veldig fin....

Sterkt gjort å betale erstatning til 3 stk og så si at det var en misforståelse. :headbang:headbang:headbang
Tydelig at de ikke vet hva de driver med der inne...

Syns strengt talt ikke det bør vektlegges for mye. Misforståelser kan være så mangt. Det er nok at en ansatt i kundeservice gjør en glipp (som følge av dårlig opplæring, mangelfull intern kommunikasjon osv.) i kommunikasjon med kunder det. Har man først lovet bort kompensasjon til noen, så er det særdeles lite kundevennlig å gå tilbake på det.

Spørsmålet blir vel hvorvidt alle har krav på kompensasjon fordi noen har fått det. Jeg mener vel egentlig ikke det, men tror jeg hadde sett annerledes på det om jeg var blant de som ikke fikk kompensasjon.
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Overrasket ?????, nej det er der ingen der kan være....
Hilsen Ole
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Ingen overraskelse der gitt!

Må nesten følge Kjos selv til banken om de skal få noe der i gården.. :)

Håper de taper i nemda og alle rettsakene som sikkert vil komme..

Kim
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Kom over denne:
http://www.na24.no/article3734047.ece
Ingen av forsinkelsene har vært vår skyld
Men Forbrukerrådet mener Norwegian må ta ansvar for alle problemene og betale erstatning.

Tøff påstand? Mener å huske det ble diskutert for en tid tilbake siden om man kan bruke "force majeure-kortet" også for følgeforsinkelser som måtte oppstå? Har det vært oppe til behandling i nemda?
 
Last edited by a moderator:
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Kom over denne:
http://www.na24.no/article3734047.ece

Tøff påstand? Mener å huske det ble diskutert for en tid tilbake siden om man kan bruke "force majeure-kortet" også for følgeforsinkelser som måtte oppstå? Har det vært oppe til behandling i nemda?

I den forbindelsen kan denne listen fra EU være instruktiv: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf

Nokså mange tilfeller som fritar flyselskapene for skyld (noe som vel har vært påpekt behovet for her inne mange manger).
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Om den opprinnelige forsinkelsen er innenfor/utenfor flyselskapets kontrol er vel (nesten;)) ferdig debattert? Tenkte mer på følgeforsinkelsene som oppstår. Da er jo punkt 33 i EU-dukumentet som er linket til interessant?

Mulig dette er helt ferdig debattert, men fant ikke noe om dette.
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Om den opprinnelige forsinkelsen er innenfor/utenfor flyselskapets kontrol er vel (nesten;)) ferdig debattert? Tenkte mer på følgeforsinkelsene som oppstår. Da er jo punkt 33 i EU-dukumentet som er linket til interessant?

Mulig dette er helt ferdig debattert, men fant ikke noe om dette.

Ja, punkt 33 kunne kanskje kommet til anvendelse. Det kommer vel an på om planlegging av operasjonene som evt er gjort i samråd med flyfabrikanten, som har ansvaret for alt av vedlikehold, er å definere som dårlig planlegging.

Jeg vet heller ikke hvordan følgeforsinkelser i det hele tatt håndteres, men man kunne jo kanskje tro at dette ville rammes av kriteriet "dårlig planlegging" siden man ikke har noe som helst back-up in-house. DY/DU kan vel da kanskje kontre med at de jo faktisk leier inn ekstra kapasitet for å ta unna, men hvem vet...;)
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Det har i andre tråder vært nevnt at man må regne med at det er 90%, 95%, tenk-på-et-tall% pålitelighet på nye flytyper. I den forbindelse vil det være naturlig å påstå at en del tekniske problemer ikke er utenfor selskapets kontroll. Man har faset inn en ny flytype som man vet feiler i x% av tiden. Noen tanker rundt det?
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Quote:
Ingen av forsinkelsene har vært vår skyld
Men Forbrukerrådet mener Norwegian må ta ansvar for alle problemene og betale erstatning.

Nå er det en vesentlig forskjell på skyld og ansvar
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Det har i andre tråder vært nevnt at man må regne med at det er 90%, 95%, tenk-på-et-tall% pålitelighet på nye flytyper. I den forbindelse vil det være naturlig å påstå at en del tekniske problemer ikke er utenfor selskapets kontroll. Man har faset inn en ny flytype som man vet feiler i x% av tiden. Noen tanker rundt det?

Vel. Det blir vel som du sier: "Tenk på et tall", og jeg antar at denne prosentandelen ikke er en gitt størrelse og endrer seg sikkert over tid. Hvem skal avgjøre dette?

Dette ville vel også gitt flyprodusentene en liten hodebry i forhandlingene med flyselskapene, for jeg antar at dersom flyselskapene skulle måtte ta ansvar for forsinkelser i de x-5-10 antall prosent i forventede feil så skulle man tro at man forsøker å velte dette over på produsentene. Det vil jeg anta at man også i dag vil forsøke å gjøre (direkte eller indirekte).
 
Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?

Det ser du jo i noen tilfeller gjøres - se bare på tidligere reaksjoner fra Qatar, LOT og Air India som var blant de første operatørene ..

Men her ser man forskjell på selskapene som er opptatt av 'shiny new toys' og de som fokuserer mest på å få orden i sysakene. Og ikke minst - de rutinerte selskapene som venter med å bestille eller tar levering først etter at alle skavankene er feid unna ...
 
Back
Top