Bli Flygeleder?

CNO324

ScanFlyer Blue
Hei...

Jeg har noen spørsmål om flygeleder utdanning:

Er det spesielt vanskelig å bli flygeleder? Er det f.eks bare de "spesielle" folkene som kommer inn?

På opptaks prøvene, er det IQ tester eller? Kjekt om noen kunne forklare meg litt om det :)

Håper på svar!!

På forhand Takk!

Hilsen Petter

Noen som er ATC? som kanskje kan forklare litt med de opptaks prøvene ?

Men takk for all annen hjelp

Noen som er ATC? som kanskje kan forklare litt med de opptaks prøvene ?

Men takk for all annen hjelp

Har du lest de linkene (med linker til blogger) på det som ble postet over? Står ganske mye detaljer der. Dersom noen fra ATC føler at de kan svare mer enn det som står der så kommer det nok, men det er ikke sikkert det kommer i løpet av en time midt i påsken.

Les de linkene som er postet tidligere i tråden, også får du heller spørre hvis det er noe du trenger mer utfyllende informasjon om. Kan ikke si så mye om selve testene, men hovedsaken er at de skal bidra med å finne de rette kandidatene. Er ikke så mye man kan forberede seg på egentlig. Bare gjøre sitt beste og krysse fingrene. Testene er tross alt laget for å ta ut de som ikke egner seg.

Jeg er flygeleder, og det er et par ting som er viktig før opptaksprøver:

Sørg for å være utvilt og ha spist en god frokost når du møter opp!

Det eneste "faglige" du kan gjøre noe med er engelsk kunnskapene dine, alt annet som testes er enten medfødt eller ikke! :)

På intervju bør man bare være seg selv, og vær ærlig! :nor

Hei Petter!

Jeg gjorde et google-søk på "flygeleder". Fikk ca 1500 sider.
Ta en sjekk på noen av disse sidene og se hva du finner av svar.

For å si det på en annen måte: Vil du bli flygeleder er det er viktig å vise at man har gjort hjemmeleksa si. :-)

Mvh
Kyrre

Heisann,
en jeg kjenner som er flygeleder på Sola har tidligere fortalt meg at det aller viktigste er engelsken som du kan øve på.
Resten går på psyken, reaksjonstid osv.

Har selv planer om og bli flygeleder under Avinor. Så får håpe det fortsatt blir Entry Point North i Malmö når det er min tur.

Hei igjen

Jeg har lest at det står at noen av fasene går ut på IQ tester, består du dem med gjennomsnittlig IQ?

Hilsen CNO324

Jeg vil vel ikke si at testene er direkte IQ-tester. De tester deg på retningssans, 3D forestillingsevne, romfølelse, logikk osv. Mulig noe av dette faller inn under såkalte IQ-tester, men det vet jeg ikke så mye om. Tror ikke at jeg har noe mer enn gjennomsnittlig IQ (hva nå enn det er...), men kombinert med sunn fornuft, "oppegåenhet", full konsentrasjon og nøyaktighet så gikk det bra på disse testene for min del ;)

Lykke til!

Last edited:
Problemet er at du må ha 4 i snitt...

Hvis du ikke gidder å jobbe nok til å få 4 i sitt har du heller ikke nok motivasjon til å bli flygeleder. Du trenger ikke engang gjøre alle leksene for å få fire i snitt i den norske skolen....:rolleyes::cry:

Flott svar! 4 i snitt er ikke noe problem, jeg er bestemt på å bli flygelder ;) Nå går jeg på ungomskolen og har 4,3 i snitt! Jeg gjorde aldri leksene :S

Dessuten vil jeg anbefale å øve litt på sånne IQ-test-liknende oppgaver når det nærmer seg opptak. Det går fint an å bli bedre på slike, uansett hva andre her måtte mene. Man blir da mer vant til slike type oppgaver og jobber raskere og mer logisk på selve testdagen. Her snakker jeg utfra erfaring:) Kikk litt etter slike tester på nettet og i bokhandler.

Jeg er flygeleder, og det er et par ting som er viktig før opptaksprøver:

Sørg for å være utvilt og ha spist en god frokost når du møter opp!

Det eneste "faglige" du kan gjøre noe med er engelsk kunnskapene dine, alt annet som testes er enten medfødt eller ikke! :)

På intervju bør man bare være seg selv, og vær ærlig! :nor

Medfødt?? Hvilke egenskaper er bra å være medfødt med hvis du dksla bli flygelder?

Romforståelse, simultankapasitet, beslutningsevne, evne til å hurtig oppfatte ting er en god start.

Back