Ble kastet av Easy-jet etter fyllingstabbe!

C130

ScanFlyer Gold
Et 20-talls passasjerer og en mengde kofferter ble kastet av easy-jet fly fra Birmingham til Geneve etter at det ble fylt for mye drivstoff :

Fra TV2-nyhetene:
Flere titalls passasjerer på en EasyJet-avgang fra Birmingham til Genève ble kastet ut fordi flyet var blitt for tungt til å kunne lette. Årsaken var at det var blitt tatt inn ti tonn for mye drivstoff.
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/...or-overvekt-etter-drivstofftabbe-3384246.html

Går det ikke an å tappe av drivstoff etter en slik tabbe ?

Det er i hvert fall mulig å defuele en 737, så det bør absolutt være mulig på en A32x.
Om fuelselskapet vil ta imot fuelen er en annen sak.

Derimot så kan det også ha vært en snag med fuelsystemet som gjorde at det ikke var mulig å defuele. Det ville i hvert fall forklart en del.

Men syntes det var lave rater som var satt til kompensasjon til passasjerene, både de som måtte av flyet og de som manglet bagasje. EZY er jo nødt til å følge EU-reglene, som alle andre...

Om fuelselskapet vil ta imot fuelen er en annen sak.

De plassene jeg kjenner til så tar de ikke fuelen tilbake i systemet, tror den må på en bil og så destrueres. (Dvs. "spilt melk")

Det vanlige ved defueling er at fuelselskapet forlanger at fuelen må brukes av samme selskap, og det burde ikke være noe problem i BHX. Men defueling av ti tonn tar lang tid, og det kan være at de bestemte seg for å gjøre det slik for å unngå delay.

Jeg haaper Easyjet kompenserte de uheldige godt og gav dem en god alternative reisemaate. De var nok uansett lettere sure.

Det er helt sikkert en grunn til at de tok det valget de gjorde. Og det kan være mange grunner. For eksempel at det ville ta for lang tid å ta av drivstoff. For lang tid, kan igjen medføre at crew går ut på arbeidstid, og at flyet må kanselleres. Selvfølgelig bare en teori. Men som regel så vet man hva man har å velge mellom, og velger det som er minst dårlig.

Jeg kjenner til et tilfelle (uten å ville si hvilket flyselskap eller hvilken flyplass) hvor kapteinen ikke defuelet, til tross for at han visste at han måtte la teknikere ta en sjekk av flyet ved neste landing, noe som ville ta en times tid. Han mente dette ville være raskere enn å defuele.

Last edited:
Jeg kjenner til et tilfelle (uten å ville si hvilket flyselskap eller hvilken flyplass) hvor kapteinen ikke defuelet, til tross for at han visste at han måtte la teknikere ta en sjekk av flyet ved neste landing, noe som ville ta en times tid. Han mente dette ville være raskere enn å defuele.

Ja, det er nå i alle fall ikke løsningen på problemet.

Back