TG946/19apr BKKATH HS-TKC B777-300 sete 42C
Vel ankommet flyplassen etter en meget behagelig kjøretur i en helt ny Toyata Camry, og med en sjåfør som virkelig hadde forstått dette med myk og behagelig kjøring, var det tid for innsjekk.
Ettersom jeg reiste med mine 2 sønner var det denne gangen bak alle gardiner, men med friskt mot tok jeg med Gullkort, reisefølge og mine billetter på den meget behagelige Royal Silk innsjekkingen. Normalt skal man vel ikke sjekke inn der, men vi var tidlig ute, faktisk de eneste som var i området og fikk sjekket inn uten problemer.
Vi var faktisk innsjekket over 2 timer før avgang, og ettersom vi skulle helt ut på E-piren fant jeg ut at vi likesågodt kunne gå den lange veien dit og bruke en av de to loungene som ligger der ute. Det er alltid greit å vente så nær utgangen som mulig synes nå jeg.
Loungen var helt OK, med en liten bar og relativt bra med småretter og andre forfriskninger.
Vi spiste og drakk og slapet godt av, og gikk ikke ut før det nærmet seg Final Call på avgangen, allerede 35 min før rutetid.
Når vi kom ned til en folketom utgang var vi vel noen av de siste som gikk ombord og kunne med selvsyn se at C-klassen var helt full.
I Economy var det glissent, og både raden foran oss og bak oss var tom, slik at her var der muligheter til en behageligere tur enn vanlig. Jeg ba 13 åringen sette se på C-setet bak raden vi hadde og jeg og minstemann tok A og C setet på tildelt rad. Dett var et smart trekk da det ikke kom flere, og etter takeoff begynte forl å flytte seg rundt for å få mer plass.
Dagens flymaskin, en B777-300 hadde vel sett bedre dager innvendig( flyet var nymalt i ny livery), med de gamle businesstolene og en relativt loslitt Y-kabin. Ingen personlige TV-skjermer, men store tunge gammeldagse TV-skjermer i taket på ca hver 4.rad. Men, setene var faktisk rett så gode å sitte, med myk og fast sittepute slik at sittecomforten er mange ganger bedre enn de harde fakirsetene til SAS og LH ..;-) Det som også er bra med disse stolene er at når ryggen lenes tilbake, skyves sitteputen noen centimeter fram og gjør at comforten blir OK.
Vel oppe i lufta var de raskt i gang med hot-towels og drinkvogn som vanlig på TG.
Til hovedrett var det 2 valg, en kyllingrett og en fiskerett som var fint presentert i egen meny som ble utlevert før takeoff sammen med hodetelefoner. Vi var trøtte og slitne etter en lang dag, og ganske mette også etter å ha forsynt oss godt med ulike småretter slik at vi avsto fra mat, og benket oss for å sove istedet.
Eldstemann i raden bakenfor fikk ha sin 3-seter i fred, og jeg fikk en hel haug med ekstra puter og tepper slik at minstemann fikk ligge på golvet foran vår rad, og selv fikk jeg da en egen "flatbed" som faktisk ikke ble så ille ved at armlenene kunne slås helt opp. Lengden var jo et lite problem, men jeg sov faktisk relativt bra i godt over 6 timer på denne reisen.
Halvannen time før landing var det tid for frokost, og her synes jeg TG har like bra mat bak som enkelte andre selskap klarer i business.
Skikkelig stålbestikk, skikkelig porselen og en velsmakende omelett med varme rundstykker, fruktcoktail , youghurt og kaffe. Absolutt en bra start på en ny dag.
Vel nede på bakken gikk det fort og greit gjennom passkontrollen, og med Priority Tag på bagasjen var denne på bandet allerede når vi kom så langt. Knappe 25 minutter etter landing var vi gjennom tollen og fikk levert inn bagasjen på oppbevaring over dagen, slik at vi kunne ta løs på vår planlagte Akropolis ekspedisjon.