Bjørnøy: - Vurder å kutte flyreiser

Re: Bjørnøy: Vurder å kutte flyreiser

Tja, det sies at vi får de politikerne vi har fortjent. Men hva vi har gjort for å fortjene Helen Bjørnøy skjønner jeg ikke. Eller hva sier du, Trety?

Passer hun bedre som prest i Drammen eller til å ta over Sørigarden på Bjørnøy utenfor Ålesund? Jeg tror det siste... Men kanskje han på Norigarden ikke blir like glad...

Re: Bjørnøy: - Vurder å kutte flyreiser

Vel, om det går som EU (les: kommisjonen) tydeligvis ønsker så blir det vel til at luftfarten innlemmes i CO2-handelssystemet. Når vi vet at luftfarten står for en betraktelig andel av totale utslipp av CO2 så kan det vel bety at noe vil måtte skje i bransjen.

PS! Jeg finner ikke artikkelen i Rana Blad som det lenkes til...

Jeg synes det er bra at vi har en miljøvernminister som tar ansvar for miljøet. Vi lever i en økologisk krise, og også flybransjen må tåle endringer.

Flyging og CO2 er så forsvinnende liten del av utslippene. Skal du finne det som i dag er og kommer til å bli de enorme CO2-synderne så se på kraft-industrien.

For å bygge ut strøm-forsyningene for å holde tritt med det voksende økonomiene i India og Kina så bygges det ut i enorm skala med kull-kraftverk. Om du teller i tilgjengelige MWh, så er det i uken ca kapasiteten av ètt Mongstad-kraftverk som bygges ut, uten rensing, basert på kull.

Og så kan man jo dra frem kraftindustrien i Europa og USA, her er det jo skremmende lite evne til å finne på nytt. I USA er det ikke økonomiske incentiver til noe nytt, for alt telles i aksjepris og bunnlinje, og i Europa forsøker man men en haug naturvernere sie rman ikke får f.eks. bygge ut vindmøller for de ser jo ikke pen ut.

-A

Originally posted by ph-ndr

Flyging og CO2 er så forsvinnende liten del av utslippene. Skal du finne det som i dag er og kommer til å bli de enorme CO2-synderne så se på kraft-industrien.

For å bygge ut strøm-forsyningene for å holde tritt med det voksende økonomiene i India og Kina så bygges det ut i enorm skala med kull-kraftverk. Om du teller i tilgjengelige MWh, så er det i uken ca kapasiteten av ètt Mongstad-kraftverk som bygges ut, uten rensing, basert på kull.

Det er klart at du har rett i at kraftindustrien er den desidert største synderen når det gjelder bl.a. CO2-utslipp, men luftfarten er ifølge de som har peiling på dette en vesentlig synder når det gjelder økningen i CO2-utslipp i den vestlige verden. Derfor bør luftfarten også bidra. Personlig så tror jeg at det ville være en god investering å eksportere effektiv kullkraftteknologi til Kina og India, men det er også relativt kostbart så å få noen til å bidra i så stor skala er nok dessverre utopisk.

Det er forøvrig fint liten grunn til at luftfarten skal være unntatt fra ETS (det europeiske handelssystemet for CO2-kvoter) - der er f.eks. kraftindustrien innlemmet.

Det er heller ikke slik at kullkraftverk trenger å være spesielt forurensende, så selv om nyere teknologi kan bidra til at kull er en relativt bærekraftig energibærer så er det vel en kjennsgjerning at gammel kullkraftteknologi er lite miljøvennlig. I tillegg så finnes det svært mye mer kull enn andre energibærere som vi kjenner til og bruker i dag.

Nå går vel også teknologien innen luftfarten den riktige veien når det gjelder å få fly med mindre CO2 utslipp, feks B 787 som skal bruke 20% mindre fuel enn dagens fly.
Og den teknologien blir vel også å finne på nye B 737 etterhvert?

Problemet er at alle politikere (uansett hvilket parti de tilhører) har ført en politikk som har gjort at samfunnet og økonomien er fullstendig avhengig gode flyforbindelser. Ingen har satset ordentlig på jernbane. Det finnes ingen alternativ på lengre strekninger. Derfor blir det ganske tåpelig når politikerne nå vil begrense denne trafikken. Den dagen politikerne kan tilby raske jernbaneforbindelser og trygge veier kan de begynne å kritisere flytrafikken.

Originally posted by WestAir

Problemet er at alle politikere (uansett hvilket parti de tilhører) har ført en politikk som har gjort at samfunnet og økonomien er fullstendig avhengig gode flyforbindelser. Ingen har satset ordentlig på jernbane. Det finnes ingen alternativ på lengre strekninger. Derfor blir det ganske tåpelig når politikerne nå vil begrense denne trafikken. Den dagen politikerne kan tilby raske jernbaneforbindelser og trygge veier kan de begynne å kritisere flytrafikken.

Nå er vel Norge et land som vanskelig kan gi et godt alternativt transporttilbud til alle sine innbyggere. Uansett hvor raskt tog man opererer med så er det langt fra f.eks. Tromsø til Oslo, men jeg ser poenget ditt. Personlig så drar jeg med fly når jeg må (hvilket vil si de fleste gangene jeg skal ut å reise...).

Hva om vi som en start, for å få inn kapital til miljøtiltak, forlangte at innbyggerne i United States of Bush begynte å betale europeiske priser på drivstoff? Den prisen den gjengen der betaler for en gallon i dag, er jo latterlig i den store sammenhengen.
Men idioten fra Texas som sitter i Washington er vel bare som en god norsk Frp'er; lavest mulig drivstoffpris bringer velferd og et hav av goder til befolkningen, og en lavest mulig pris på den suppa der er godt å ha når stemmeseddelen skal legges i urna.

Originally posted by LN-SSL
Hva om vi som en start, for å få inn kapital til miljøtiltak, forlangte at innbyggerne i United States of Bush begynte å betale europeiske priser på drivstoff? Den prisen den gjengen der betaler for en gallon i dag, er jo latterlig i den store sammenhengen.

Har ikke dere hatt både borgerkrig og revolusjon der borte, vil du ha alt dette på nytt? ;)

Men sierøst, ja, denne dumpingen av drivstoff som drives der borte kombinert med den enorme bilparken er ille. Tilsvarende også i en del asiatiske land.

Men dette er noe av straffen med det demokratisk systemet både i USA og andre steder, det finnes ikke noen incentiver for å få noen av disse fjåttene til å tenke lengre enn neste gjenvalg, noe som i USA begynner å bli en farse da første året i en periode for presidenten er "innkjøring", andre året er vel noe lunde reelt arbeide og de to siste er bare giret mot gjenvalg, mens skulle man få en ny periode så er det jo ikke noe å bry seg med for man kan ikkebli gjenvalgt. Og midt i hver periode skal man jo hjelpe alle kompisene i husene...

-A

Originally posted by LN-KOG
Tja, det sies at vi får de politikerne vi har fortjent. Men hva vi har gjort for å fortjene Helen Bjørnøy skjønner jeg ikke. Eller hva sier du, Trety?

Huff, jeg gremmes! :rolleyes: La det være sagt, det er ikke min fortjeneste at hun har blitt minister...

Dette er ikke annet enn rén symbolpolitikk. Norge er helt avhengig av flyforbindelser, det har politikerne forlengst sørget for. Så lenge det bygges veier der det ikke bor folk, så blir innretningen på norsk samferdselspolitikk distriktsorientert, og ikke fornuftig ift. samfunnets behov.

Forøvrig betaler luftfarten avgifter ibøtter og spann, så miljøalibiet brukes kun som et politisk utspill, hykleri med andre ord.

Originally posted by JetBlue

Forøvrig betaler luftfarten avgifter ibøtter og spann, så miljøalibiet brukes kun som et politisk utspill, hykleri med andre ord.

Luftfarten er ikke innlemmet i de industrien/næringene som er omfattet av CO2-kvotekrav i EU. Det er det ingen grunn til at de ikke skal være, eller ...?

Jeg mener absolutt at luftfarten skal betale "sin del" av CO2-utslippene. Fly forurenser, det er udiskutabelt. Mitt poeng er at luftfarten allerede er belagt med et omfattende avgiftsregime, dels motivert ut fra miljøhensyn.

Det blir derfor feil når Bjørnøy tar miljøhensyn til inntekt for sitt syn på at luftfarten må bidra mer - bidraget er der allerede. Hva man velger å kalle avgiften blir derfor sekundært, men politisk er det lett å slå mynt på CO2-avgifter og det vet Bjørnøy.

Til sist er det det totale avgiftsnivået som betyr noe, og der mener jeg at flyene er godt representert..........til motsetning fra jernbane som overhodet ikke betaler miljøavgifter i det hele tatt.

Jeg er først og fremst glad for at ingen av oss som skriver her på forumet er politikere, det ville fort kostet oss mye dyrere enn hva tilfellet er, så kjappe konklusjoner som det trekkes.

Til saken: Minsiteren har ikke gjort annet enn å påpeke at vi alle har et ansvar for hvilke valg vi gjør, og at det må ses i sammenheng med miljø-utfordringen vi står overfor. Så blir hun konkret med å foreslå at vi kutter litt bilkjøring, tar tog i stedet for fly når det går, og ser på hvilke oppvarmingsmidler som er bedre enn strøm og oljefyr.
Og hun anbefaler alternativt drivstoff for nye biler.

Vi vil vel ikke at en minister skal bli så konkret i sine utrfordringer, vil vi vel? Det kunne jo tenkes at det kom ned på et nivå der vi må ta et ansvar. Det er mye bedre å la skuta gå, (les: fly og kjør mer..., jeg liker jo også det... ), det spiller da ingen rolle for oss hvordan verden blir når de neste generasjonene skal overta, eller?

Hva med om regjeringen heller snakker med sine gode venner i tungindustrien og oljeindustrien om miljø?? Nei, det vil de aldri gjøre for det kan føre til at LO-organiserte industriarbeidere mister jobbene sine.

Originally posted by Fellowship
Og hun anbefaler alternativt drivstoff for nye biler.

Yeah, right. De hadde en gyllen mulighet til å gi bioetanoldrevne biler et fortrinn, men de dummet seg fullstendig ut som forventet. :cry:

Back