Bjørn Kjos; Høyt og Lavt

Re: Bjørn Kjos; Høyt og Lavt

Dagens Næringsliv lar seg underholde, men ...

Kjos skriver tidlig om sin fascinasjon for Snorre og islandsk sagalitteratur. I sin egen biografi virker det som Norwegian-sjefen har forlest seg på sagaenes helteskikkelser. Det er et sorthvitt bilde som tegnes. Han selv er den Store Helten. Noen få andre navngitte hjelpere – de som er enige med ham – er også helter og blir navngitte. Idiotene og de som står i veien er navnløse og bare nevnt ved tittel.

http://www.dn.no/etterBors/2015/10/27/1951/Bker/kjossagaen

Man skryter av hans forfatterskap, så kanskje vi skal glede oss til 'Marerittet ved Gate A14'?? :p

Herlig å se at Janteloven lever i beste velgående

Tjaa... Litt farlig å skrive sin egen biografi, kanskje ... :cool:

Men anmeldelsene har nå vært godt spredt, da ..

Tjaa... Litt farlig å skrive sin egen biografi, kanskje ... :cool:

Men anmeldelsene har nå vært godt spredt, da ..

Ja, i fedrelandet er det farlig å skrive selvbiografi.
Likevel vil det alltid være minst 2 sider av en historie.
Ingen kan ta fra fyren at han er industriskaper og får til ting i Norsk luftfart som få andre har greid.
Jeg skal kjøpe boken og lese den før jeg kommenterer ytterligere.

Sitter og leser den nå. Han skriver at de ved konkursen hadde 14 Fokkere - deriblant åtte ombygde Fokkere fra det nederlandske forsvaret - det må ha vært F-27'ene. Vet ikke hvor mange av disse de hadde ved konkursen, men etter flåtelisten å dømme har ingen av dem den historien han påstår ..

https://www.planelogger.com/Airline/Fleet/Busy Bee of Norway

Noen som kan utfylle litt her kanskje?

Fant i den forbindelsen et bilde av LN-AKC ... noen som kjenner til hva som skjedde her?

Attachments

• LN-AKC.jpg
    LN-AKC.jpg
    62.2 KB · Views: 2,052

Har aldri hørt at LN-AKA, -B, -C og -D ble en del av NAS, og den påstanden tror jeg faktisk ikke medfører riktighet. Flyene tilhørte et selskap som het Viking Air da de ble slettet fra norsk luftfartøyregister. Mulig Viking Air hadde tilknytning til NAS, men det er i såfall ukjent for meg.

Det har vært mange understellsuhell med F-27 og bildet må være av -AKC etter nødlandingen på Sola 10.12.90. Jeg kjenner ikke årsaken til nødlandingen, men konstruksjonen av understellet medførte altså en del problemer.

Espen

Ferdig med ca to tredjedeler og det er god lesning, selv om jeg er enig med de som synes dette blir litt for subjektivt. Men den fyller godt ut Trumpy's bok på en del områder.

Savner imidlertid fasen med de første NG'ene, hvor han bl.a. satt bakerst i en SAS A340 til SEA da han skulle hente NOB, mens diverse forummedlemmer satt på Business og hoiet på vei til 'julebord' i Seattle.

Ferdig med ca to tredjedeler og det er god lesning, selv om jeg er enig med de som synes dette blir litt for subjektivt. Men den fyller godt ut Trumpy's bok på en del områder.

Det er tross alt en selvbiografi, så man kan knapt vente noe annet enn at den er subjektiv...;)

Hva angår Trumpys bok så kan den heller ikke akkurat kalles objektiv, men det er en annen diskusjon, men kanskje hans bok balanseres noe av denne biografien.

Last edited:

Savner imidlertid fasen med de første NG'ene, hvor han bl.a. satt bakerst i en SAS A340 til SEA da han skulle hente NOB, mens diverse forummedlemmer satt på Business og hoiet på vei til 'julebord' i Seattle.

De forpassede chancen! Hvis 'gutterne' havde inviteret BK på en gedigen gin & tonic, så havde de måske fået et lift hjem i LN-NOB ?? :colgate:

Nå venter vi bare på Jøgge lindegaards bok 'Lavt og Lavt' .... :cool:

Snart ferdig med boken. Mye interessant lesing! Den hadde nok
blitt enda morsommere hvis han hadde ventet med å skrive den til han pensjonerte seg
og kunne "sparke" litt friere både i den ene og andre rettningen...:p

W

Sitter og leser den nå. Han skriver at de ved konkursen hadde 14 Fokkere - deriblant åtte ombygde Fokkere fra det nederlandske forsvaret - det må ha vært F-27'ene. Vet ikke hvor mange av disse de hadde ved konkursen, men etter flåtelisten å dømme har ingen av dem den historien han påstår ..

https://www.planelogger.com/Airline/Fleet/Busy Bee of Norway

Noen som kan utfylle litt her kanskje?

Fant i den forbindelsen et bilde av LN-AKC ... noen som kjenner til hva som skjedde her?

AKC tok av fra Haugesund. Rett ett avgang eksploderte et brennkammer i høyre motor.
Varmeutviklingen var så stor, høyre hjuldør ble "sveiset fast". De bestemte seg for å lande på Sola, der banen lengre og det er mye bedre topografi langs banen

Kjøpte boken på torsdag og er litt over halveis. Som andre her inne påpeker så gjentar han seg til det kjedsommelige i visse sammenhenger. Dette med at SAS hadde sugerør inn i 3 statskasser og at alle skal få fly blir etterhvert ganske så klisjeaktig. Jeg holder meg til at det absolutt ikke er en menneskerett å fly. I tillegg er det en del grammatiske feil som burde blitt luket ut.

Det virker på meg som om han forsøker å være så ærlig som mulig på hvordan han selv opplevde en situasjon. Han går hardt ut mot SAS, som blir fremstilt nærmest som en kreftsvults de første årene av dette årtusenet. Det er slik han opplevde situasjonen, så får heller SAS-frelste være så uenig som de vil i Kjos sine påstander.

Sterk 4er i mine øyne og anbefales alle som er interessert i luftfart.

Fikk boka i farsdagsgave i går, nå er siste side lest.
Må si jeg syntes boka var veldig allright. Vi må huske at dette er boka om/av Kjos og da er det jo hans opplevelser som skal komme frem.
Gir den glatt en femmer.

Jeg fikk også boka i farsdagsgave i går. Blir spennende å pløye i gjennom den.

Det virker på meg som om han forsøker å være så ærlig som mulig på hvordan han selv opplevde en situasjon. Han går hardt ut mot SAS, som blir fremstilt nærmest som en kreftsvults de første årene av dette årtusenet. Det er slik han opplevde situasjonen, så får heller SAS-frelste være så uenig som de vil i Kjos sine påstander.

Sterk 4er i mine øyne og anbefales alle som er interessert i luftfart.

Har ikke lest boken så derfor må jeg spørre. Er der noe fra tida før '02, f,eks hvordan de fikk BU til å betale en del av fuelregninga når de forsøkte seg med egen rute SVG-NCL-SVG, eller hvordan BU måtte overta teknisk vedlikeholde av fokkerne for de som NAS leverte ikke holdt?

Eller er boken fra epoken fra '02 og fremover?

Har ikke lest boken så derfor må jeg spørre. Er der noe fra tida før '02, f,eks hvordan de fikk BU til å betale en del av fuelregninga når de forsøkte seg med egen rute SVG-NCL-SVG, eller hvordan BU måtte overta teknisk vedlikeholde av fokkerne for de som NAS leverte ikke holdt?

Eller er boken fra epoken fra '02 og fremover?

Selve flydelen starter med åpning av ruten til New York fra OSL. Så går det tilbake til 92 da Busy Bee gikk konkurs og de startet Norwegian Air Shuttle. SVG-NCL-SVG er nevnt som et katastrofalt valg, men ikke i stor detalj. Deretter er det annenhvert kapittel om henholdsvis alt som skjer etter 92 og oppveksten til Kjos.

En trenger ikke å være medlem av mensa for å forstå at det helt klart er utelatt noen detaljer som kanskje kunne stilt Kjos i et annet lys. Han fremstiller seg selv som en skikkelig ramp i oppveksten, men som naiv og snill i voksen alder.

Er iallfall slik jeg oppfatter det, men tar høyde for at det er feil.

Jeg fikk boka til jul, og har nå lest den. En fargerik mann som har vært med på mye rart. Ja, boka er sett fra hans side, det skulle bare mangle. Jeg likte boka! Enkelt og greit.

Back