Birmingham-Warszawa legges ned?

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ruteprogrammet for denne ruten slutter 31. august, ingen billetter er tilgjengelig etter denne datoen. Legges ruten ned?

Ikke umulig. De skulle forsterke enkelte eksisterende ruter uten å sette inn flere fly der nede, da ligger det i lufta at noe må ryke!

Jeg regner med at de fleste av Norwegians ruter mellom Polen og Skandinavia går bra, men på de øvrige rutene ut i Europa, klarer ikke Norwegian å følge de andre selskapene, f.eks. Wizz Air. Først så det ut til at Norwegian ville satse på å fly polske arbeidere rundt i Europa, med f.eks. ruter til Dublin og Birmingham, men etter hvert har det bare blitt Syden-ruter...

Begge Ryanair og EZY satser hard pa Polen na. Mye ruter til denne landet, det kan minne om en liten hype. DY slenger seg ut av en pris-slakt. A forstyrke sine ruter hvor man har en god grep i marked er svaert smart. Mellom Skandinavia og Polen vil det bli pa sikt bare DY og Wizz som flyr. Pluss de store pa de ruter mellom de hovedsteder.

Samtidlig har du forsatt Centralwings i lufta, som kannibaliserer marked og brenner opp millioner. Mens LOT er forsatt villige a ta disse tap og de leier inn flere -400er til Centralwings. Man kan bare undre seg.

Samtidlig ser vi andre aktörer f.e. Germanwings som kutter ruter til Polen. Sa det blir en visst shake-out over vinteren, og jeg er spent a se om vi vil se en eller 2 aktörer som trekker seg fra det polske marked totalt. For tida er det rett og slett for mye kapasitet inne i denne marked.
Noen av disse ruter er svaert avhengig av turisme, mens andre er mere robust mot disse sommer-vinter svinger og har en stor del folk som reiser til/fra jobben. Fra dette jeg har oppdaget sa er det den nordvestlige delen av de polske befolkning som er ivrigst a jobbe ut i Europa, mens jo mere du kommer öst eller sör, sa blir det stadig mindre.
Jeg tror Stoarn kan utdype det litt mere.

Godt resonnement, BU662. Hva skjer egentlig med Rygge-Szczecin? Det kan se ut til at den kuttes fra tre til en ukentlig avgang fra september. I alle fall er alle billetter hver vei 'utsolgt' i september og oktober, noe som unektelig virker litt rart? Reagerer ellers litt på at Rygge-Palanga opprettholdes helt til slutten av oktober...

Selv om det ikke helt passer her:

DY trenger 5 737er for a fly vinterprogrammet i Sverige. Stikkord phase-out MD80.
1 av disse 737er kommer fra Rygge. Siden noen av de omlegginger kommer alrede fra medio September, sa blir det noen justeringer alrede i September / Oktober.

SZZ er en flott bade-plass i sommer, mens i vinteren synker attraktiviteten med temperaturen. En flott by, mens om det er kaldt, er det rett og slett ingen göy a spasere gjennom den historiske sentrum. Allikevel kan jeg anbefale en besök pa det sterkeste.

Enig i at Szczecin er en flott by, selv om den helt klart egner seg best om sommeren, akkurat som Gdansk. Men hva er poenget med å opprettholde ruten med bare en ukentlig rundtur?

Jeg har reist litt i Polen, men er ikke helt sikker på om Szczecin akkurat er den vakreste byen i det landet. Som tyske Stettin lå den fullstendig i ruiner i 1945, og de polakkene som ble tvangsflyttet dit fra dagens vestlige Hvite-Russland og Ukraina, visste ikke riktig hvor de skulle begynne eller hvor lenge de fikk bo der. Derfor er ikke byen så restaurert, som f.eks. Wroclaw - hvor det heller ikke var sten på sten tilbake i 1945.

Ellers er det ikke så fryktelig langt til Berlin med tog, stort sett avgang annenhver time og to timers reisetid (som snart blir kortet ned ettersom jernbanelinjen nå rustes opp).

Jeg har reist litt i Polen, men er ikke helt sikker på om Szczecin akkurat er den vakreste byen i det landet. Som tyske Stettin lå den fullstendig i ruiner i 1945, og de polakkene som ble tvangsflyttet dit fra dagens vestlige Hvite-Russland og Ukraina, visste ikke riktig hvor de skulle begynne eller hvor lenge de fikk bo der. Derfor er ikke byen så restaurert, som f.eks. Wroclaw - hvor det heller ikke var sten på sten tilbake i 1945.

Ellers er det ikke så fryktelig langt til Berlin med tog, stort sett avgang annenhver time og to timers reisetid (som snart blir kortet ned ettersom jernbanelinjen nå rustes opp).

Jeg var i Berlin for noen uker siden, og vi vurderte å ta toget til 'Stettin', men valgte Poznan, som ligger noe lenger med tog unna Berlin (3 timer). Jeg har vært i Szczecin før, fordelen der er bademulighetene. Poznan var imidlertid mye mer spennende, mye mer 'polsk'. Til høsten blir det Wroclaw - det gleder jeg meg til! Det er imidlertid synd at Norwegian har skrudd prisene noe kraftig opp på den ruten, og dessuten ser det kanskje ut til at den ikke vil gå etter 28. oktober...

For lavprisselskaper problem med ruter PL-UK/Irland er at for en Polakk lavpris= mindre enn 750 NOK t/r, og Polen ligger vel nesten i Europas utkant (som Norge:). Fra Warszawa man behover minst 2 timer i lufta til AMS, BRU, ZRH eller FCO og 3 timer til UK.
Da oljebarrel koster 120+ $ avstand begynner å spille storre roll.

Back