Billettpris - forstå det den som kan

sentry

ScanFlyer Blue
Billettpris - forstå det den som kan

Vet ikke om denne hører hjemme i Småprat, men jeg tar sjansen.

Reiste t/r IAH-SIN-IAH forrige uke. Booket billett i begynnelsen av september, og fant en businessbillett til USD 3700. IAH-NRT-SIN-NRT-DEN-IAH. Hjemreisen var altså litt kronglete, men prisen var god. Like før avreise sjekket jeg muligheten for å få byttet til SIN-NRT-IAH, og da skulle United ha USD 11050 (!) ekstra. Og da skulle jeg allernådigst få plass i turistklasse! Jeg sjekket igjen dagen før avreise SIN - samme pris og samme generøse tilbud. Så jeg beholdt min opprinnelige booking.

Vel fremme på NRT gikk jeg i United-loungen og forhørte meg om muligheten for å bytte til Houston-flyet. Reiste bare med håndbagasje, så den biten var ikke noe problem. Og - under over alle undere - den hyggelige damen tryllet frem et ledig sete på business class. Ingen ekstra kostnad, og ankomst IAH vel fem timer tidligere enn opprinnelig booket.

Snille gutter spør ikke - snille gutter får ikke!

Re: Billettpris - forstå det den som kan

Jeg forstaar hva som skjedde her (gammel fly pris instruktoer ;-) ) uten at jeg noedvendigvis vil forsvare tallene:
Saa lenge du gjoer en endring foer du reiser maa hele billetten endres og prisen maa regnes ut paa nytt, det er omtrent som aa refundere den opprinnelige og kjoepe ny billet. Du hadde faatt en god pris som du selv sier, men den var ikke tilgjengelig naar du oensket aa endre, og det ser ut som endringen ville ha medfoert naermest en Full Normal Y - som tyder paa at det var ganske saa fullt paa enkelte strekninger (fullt I de bookingklassene som utloeser lavere priser).

Naar du har startet reisen dvs. om du hadde spurt samme spoersmaal I Singapore ville nok mellom legget blitt betydelig lavere I og med at det du har reist ikke vil endres I pris - saa utreisen ville bli 50% av 3700 USD og ny pris paa SIN-NRT-HOU ville blitt beregnet.

Naar du spurte paa NRT saa gjoeres endringen I sjekkinn systemet, og saa lenge du ikke legger til noen byer behoever man ikke aa endre selve billetten (om du hadde hatt NRT-IAH og spurt om NRT-DEN-IAH hadde det mest sannsynlig blitt en endring av billetten med en endring av prisen.

Saa et par tommelfinger regler fra en gammel billettpresser, endringer I Lounge, Gate etc. vil som regel vaere billigere (gratis) enn endringer som medfoerer at en ny billett maa utstedes av et billettkontor (en gammel kollega paa billettkontoret paa OSL fortalte I dag maa han ta inn pris differanse selv 45 minutter foer avgang, mens den same kunden kan gaa til utgangen/lounge aa faa gjort endringen I sjekkinn systemet uten kostnad - dette gjelder de fleste flyselskap.
En annen tommelfinger regel er at jo lengre unna du er Hovedkvarteret til et Flyselskap (NRT er laaangt unnaa Chicago) jo lettere er det aa faa ting paa plass(TM) dvs. at mens United fikset biffen pa NRT er sannsynligheten for at ANA eller JAL ikke kunne gjoere det same ganske stor (mens det I Chicago er motsatt)

Back