• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Billetter til 369,-. Er det rent tap?

Star Flyer

Star Alliance only.
SAS har mange tilbud til mange destinasjoner. Berlin, Gdansk og Praha er destinasjoner som man kan reise til for 369,- kroner èn vei med SAS. (i tilbudsperioder).

Hvor mye tjener SK på å fly til disse destinasjonene til 369? Eller er det et rent tap?

Rent hypotetisk:
Er det "billigere" for SAS at jeg larvære å bestille? De slipper mine 80 kg, 23 kg bagasje og alle andre utgifter med meg som passasjer... (Kaffe, avis, pappkrus etc...)

Jeg tror de taper penger om alle pax betaler så mye (369,-). Dog så tror jeg ikke de minsker tapet ved at noen ikke bestiller. Det er nok de faste kostnadene (personell, handling, flyplassavgifter, oppbinding av ressurser osv) som resulterer i tapet. Det å frakte deg tror jeg er noe de tjener på, sett bort fra de faste kostnadene som gjør at hele regnestykket trolig går i minus.

Leste for en tid tilbake, og tror dette gjaldt SAS:

14 % var "forretningsreiser* , men sto for 70 % av inntektene.
Dette gjør det mulig å selge mange biletter til lav pris.

De mange "ikke-forretningsreisende medfører at selskapet kan holde
en høy frekvens på rutene.

Begge grupper har slik nytte av hverandre.

* usikker på definisjonen.

SAS har mange tilbud til mange destinasjoner. Berlin, Gdansk og Praha er destinasjoner som man kan reise til for 369,- kroner èn vei med SAS. (i tilbudsperioder).

Hvor mye tjener SK på å fly til disse destinasjonene til 369? Eller er det et rent tap?

Rent hypotetisk:
Er det "billigere" for SAS at jeg larvære å bestille? De slipper mine 80 kg, 23 kg bagasje og alle andre utgifter med meg som passasjer... (Kaffe, avis, pappkrus etc...)

Man kan ikke legge en kampagne-pris til grunn a tro om SAS tjener eller taper penger pa en rute. SAS har ökt pa Berlin stadig, som enten betyder at de tjener penger eller at de har - pga strategiske vurderinger - lyst a tape mer penger.

Til din hypotetisk spörsmal. Dette er ikke veien som SAS tenker. Her tenker man litt annenleders: Hvor mye penger taper man pa a ha flyet staende pa bakken vs. a ha flyet i lufta med passagerer...

I forhold til de 30 tonn med metall (og plast o.l.) som uansett skal flyttes på, så blir kostnadene med å frakte deg svært lave.

Back