Bilferie i/til mellom- og syd-Europa

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Hadde et femiliråd i dag om sommerferien. Sommerhus er booket i Cannes samt fleksibel leiebil og fly. Tenkte å avbestille de to siste å kjøre ned? Er det egentlig en lit kul ide? "Sparer" 45-50.000 på leiebilen og fly.

Pluss:
- Masse opplevelser
- Se mange nye steder
- Kulere bil der nede (Sixt skal ha 120.000 for en ribbet Range Rover i to uker)
- Sparer faktisk penger på det.

Minus:
- Leie unger
- Bil går i stykker
- Kiel fergen møkkadyr (23.000 NOK t/r)

Noen meninger råd? Dekker reiseforsikring noe som helst på bilen?
ALternativer til Kiel-fergen?

Bilen er perfekt til langkjøring, men elendig kvalitet. Den har garanti som sikkert gjelder i Europa og man melder seg vel inn i NAF osv?
Kul rute å ta nedover?

Takk
 
Last edited:
Re: Bil for fly..

Alternativer til Kielfergen kan være Stena Line Gøteborg-Kiel. Har muligens ikke helt det samme «cruiseskip»-stempelet som Color Line fra Oslo.
 
Re: Bil for fly..

Man trenger jo heller ikke ta Kielferger begge veier? Heller da legge inn et stopp i København eller noe?

Det er jo veldig mye å se på veien, så handler vel i bunn og grunn hva man ønsker å se. Og hvor lang tid man vil bruke, vs rene transportetapper

Men jeg mistenker dine barn (og kone) er mer behagelig på langtur enn mine, selv om de har 50% fler :p
 
Re: Bil for fly..

Kjør på:-) Selv har vi planer (2024) om å ta Stelvio`n på tur til nettopp Stelviopasset. Nedover tipper jeg vi kjører hele veien…og gjerne så langt øst vi tenker det er trygt å kjøre. Hjemover har vi ikke sett på ennå…men har tidligere kjørt Frankfurt-Bologna t/r og på hjemveien kjørte vi gjennom Sveits…det blir liksom aldri feil.
 
Re: Bil for fly..

Man trenger jo heller ikke ta Kielferger begge veier? Heller da legge inn et stopp i København eller noe?

Det er jo veldig mye å se på veien, så handler vel i bunn og grunn hva man ønsker å se. Og hvor lang tid man vil bruke, vs rene transportetapper

Men jeg mistenker dine barn (og kone) er mer behagelig på langtur enn mine, selv om de har 50% fler :p

Tenkte kanskje Larvik fergen hjem - den var 2500 for en vei.
 
Re: Bil for fly..

Du har også Holland Norway Lines, som navnet til trodd seiler mellom Norge og Tyskland. Du må kjøre til Kristiansand først, men starter bilturen videre et lite hakk lenger syd.
 
Re: Bil for fly..

Kjør på:-) Selv har vi planer (2024) om å ta Stelvio`n på tur til nettopp Stelviopasset. Nedover tipper jeg vi kjører hele veien…og gjerne så langt øst vi tenker det er trygt å kjøre. Hjemover har vi ikke sett på ennå…men har tidligere kjørt Frankfurt-Bologna t/r og på hjemveien kjørte vi gjennom Sveits…det blir liksom aldri feil.

De bilene har vel statistisk like elendig kvalitet så de er vi i samme båt :D

Hadde en tur for 20 år siden gjennom Sveits og det var jo minner for livet.
 
Re: Bil for fly..

Kjør på:-) Selv har vi planer (2024) om å ta Stelvio`n på tur til nettopp Stelviopasset. Nedover tipper jeg vi kjører hele veien…og gjerne så langt øst vi tenker det er trygt å kjøre. Hjemover har vi ikke sett på ennå…men har tidligere kjørt Frankfurt-Bologna t/r og på hjemveien kjørte vi gjennom Sveits…det blir liksom aldri feil.

Fra Frankfurt og sørover er det jo veldig mye bra vinområder. Sånn veldig mye av veien egentlig, gjennom Tyskland og Frankrike, hvor han skal
 
Re: Bil for fly..

Funker fint å ta superspeed fra Larvik. Da bruker man ca 9 timer fra Oslo til grensa Danmark Tyskland. Sen avgang begge veier er både billigere og mindre full av barnefamilier.
 
Re: Bil for fly..

Støttes! De siste tre årene har vi tatt Hurtigruten fra BGO-TOS/Finnsnes/BOO i hhv. 2020/21/22 og kjørt hjem. Helt magisk, og sendte kid + kone med fly TRD-BGO i 21 og SSJ-TRD-BGO i 22/fjor slik at jeg kunne cruise over Dovre, Sognefjellet m.m. i eget tempo [emoji41]

I år er tyskeren for fullt tilbake på båten, så da kjører jeg opp til AES alene, flyr og møter de andre på hytta (Mandal, dermed KRS) for så å fly tilbake til AES alle tre. Bil for fly gir som du og andre er inne på utrolige opplevelser og er mye billigere enn fly+leiebil.

Kanskje ta med en kid nedover, og annen oppover, mens dragen flyr med resten? Eller en annen kombo. Planlegg stopp strategisk med backups ift. vær - badeland er digg når det regner f.eks. [emoji3526]
 
Re: Bil for fly..

Hadde et femiliråd i dag om sommerferien. Sommerhus er booket i Cannes samt fleksibel leiebil og fly. Tenkte å avbestille de to siste å kjøre ned? Er det egentlig en lit kul ide? "Sparer" 45-50.000 på leiebilen og fly.

Pluss:
- Masse opplevelser
- Se mange nye steder
- Kulere bil der nede (Sixt skal ha 120.000 for en ribbet Range Rover i to uker)
- Sparer faktisk penger på det.

Minus:
- Leie unger
- Bil går i stykker
- Kiel fergen møkkadyr (23.000 NOK t/r)

Noen meninger råd? Dekker reiseforsikring noe som helst på bilen?
ALternativer til Kiel-fergen?

Bilen er perfekt til langkjøring, men elendig kvalitet. Den har garanti som sikkert gjelder i Europa og man melder seg vel inn i NAF osv?
Kul rute å ta nedover?

Takk

For vår sommerferie tenker jeg det er greit med en Fiat Tipo stasjonsvogn i 7 dager for 5.600,- Som Rema sier….det enkle er ofte det beste og vi kommer også frem i de trangeste smugene i Italia:-)
 
Re: Bil for fly..

Tut og kjør! Hele veien. Min høyst personlige oppfatning er at Kielfergen er svært sterkt oppskrytt. I tillegg er den støggdyr, spesielt hvis du skal ha med bil og drage. Hvis du pingler ut og må ta ferge (Det går da for svarte sammenhengende firefeltsvei helt til Slemdal..!) så ville jeg tatt Larvik-Hirtshals, evnt. Kristiansand-Hirtshals.

Som det har blitt nevnt, om du sender dragen og en/to/tre arvinger luftveien og tar transportetappen som en guttetur (med Porschen?) kan det jo bli gøy. Her kan du få både flyplasser, flymuseer, bilmuseer (Autostadt i Wolfsburg f.eks) og selveste Nürburgring «gratis» med på kjøpet. Og fri fart.

Hamburg er vond å unngå, og her er timing essensielt. Fritzen har fått det for seg at alt som er av trafikk i Nord-Tyskland (og det er ganske mye!) bør få seg en tur gjennom Hamburg, og da spesielt Elbtunnel på A7. For å gjøre det mer interessant har de stengt to-tre av fire løp i evigheter. «Wir bauen für Sie» påstår de. «Wir bauen für jemand im Zukunft» passer nok bedre. Nuvel, tenk over når på døgnet du vil passere nåløyet.

Med stort pågangsmot og tung pedalfot er det mulig å ta hele turen innafor ett døgn, men sett nå av en natt eller to/tre og kos deg både nedover og oppover.
Da kan du utforske litt utenfor hovedveiene, og kose deg på noen småveier gjennom Alpene. Vel verdt en omvei. Og du trenger jo heller ikke kjøre samme veien begge veier. Nok å velge mellom.

Vel verdt er det også å søke på brukbare restauranter og hoteller litt unna motorveiene. Tror jeg har til gode å oppleve noe annet enn sur/likegyldig service og ulike varianter av stuet grevling med pommes frittes på veikroene nedigjennom. Greit nok å stoppe for drivstoff, cola/kaffe og baguett, men ikke noe mer.

God tur!
 
Re: Bil for fly..

Og husk at det er kun i Tyskland dette skiltet finnes. Det gir jo anledning til å prøve bilens farts ressurser uten å risikere bot.
 

Attachments

  • IMG_20230227_155950~2.jpg
    IMG_20230227_155950~2.jpg
    151.4 KB · Views: 293
Re: Bil for fly..

Bilen må ikke nødendigvis være tysk, bare man har en mekaniker som Greger Strøm funker allt unntatt Toyota !

Toyota klarer Atlanta-Bellingham uten annet enn å fylle tanken noen ganger. Tilbake også. Så en skarve spaniatur klarer den med henda på ryggen. Noen av oss liker å ha en bil som fikser en langtur uten at man har bekymringer. :old
 
Re: Bil for fly..

Toyota klarer Atlanta-Bellingham uten annet enn å fylle tanken noen ganger. Tilbake også. Så en skarve spaniatur klarer den med henda på ryggen. Noen av oss liker å ha en bil som fikser en langtur uten at man har bekymringer. :old

Og det er det kun Toyota som kan ?? Med 6x Seattle Palm Springs bak oss uten noe problemer (kun den 7ende turen med en Toyota Siena gikk skeis (men leiebil firmaet fikset det med aa still opp med en Chrysler !!) Jeg vet at med innkjøp av en Toyota forplikter du deg til å være BratterudToyotaPredikant - men det er Maga Propaganda ! Andre bil merker er vel så bra og kan faktisk kjøre over 79 MPH

Er ikke bekymret overhodet for neste tur fra NJ med IKKEFUCKINGTOYOTA til Seattle :lol:
 
Back
Top