Bilder på fly?

Re: Bilder på fly?

Ok, vet ikke hvor jeg skal poste dette..

Kan man ta bilder på fly? Har hørt at det er etter takeoff og før landing, er dette sant? Og kan man bruke Digital kamera?

Hva med Mp3 spillere, som Ipod Touch?
For å være på den sikre siden kan du ta med den gamle Instamatic'en til bestemora di - med blitzkuber (disse er vel nærmest å betrakte som lommelykter med veldig kort levetid, og står neppe på listen over elektronisk utstyr) :-)

så lenge det er elektriske høyspent-blitz så genereres nok ganske mye elektromagnetisk stråling. Derimot burde magnesiumsbombebiltz være helt greit, sånn sett... Dog er brennende magnesium muligens problematisk av andre hennsyn, men den type blitz var i bruk lenge, også innendørs i norske, uttørkede trehus.

Er det virkelig så vanskelig å forholde seg til de reglene som finnes?

Er det virkelig så vanskelig å forholde seg til de reglene som finnes?

Ja tydeligvis når det er så forskjellige måter å tolke reglene på. Spørsmålet som 737-800 stilte når tråden ble startet ble nesten hånet, men man ser jo på de forskjellige tolkningene her fra en rimelig reiseglad gjeng at det er noe tvil.

Jeg er aldri i tvil. Spør som regel en CA om det er greit å ta bilder om de ser i min retning og for som regel et bekreftende nikk.
Her kommer noen bilder fra i vinter som kan kjølne ned diskusjonen.

Attachments

• DSCN5474.JPG
    DSCN5474.JPG
    73.5 KB · Views: 248
  • DSCN5475.JPG
    DSCN5475.JPG
    61.6 KB · Views: 245
  • DSCN5476.JPG
    DSCN5476.JPG
    77.8 KB · Views: 238
  • DSCN5479.JPG
    DSCN5479.JPG
    72.3 KB · Views: 240
  • DSCN5484.jpg
    DSCN5484.jpg
    42.9 KB · Views: 234
  • DSCN5539.JPG
    DSCN5539.JPG
    97.9 KB · Views: 38

Slik jeg leser SK sin OM-A , så er ordet "must" brukt , dvs at det ikke er tvil om at
enhetene vi snakker om skal være avslått <> cruise.
...
Hva med WF, DY, Thomas Cook ?

Jeg har opplevd på BA å få en ganske kraftig lake for å i det hele ha en speilrefleks ute av etuiet på upper deck på en 747. Ditto, seriøst kamera på amerikanske fly har ført til en den skarp oppmerksomhet.

Utover dette har jeg ikke opplevd noe problemer med takeoff/landing, det er jo ofte da det er spennende ting å ta bilde av.

-A

Det er ingen tvil om at kameraer per definisjon skal være av og pakket ned under takeoff og landing. Reglene er HELT klare på dette punktet og det finnes ingen unntak for kameraer.

Disse reglene er nok et resultat av at man ikke kan forby enkelte og spesifikt utstyr og modeller fordi den jobben ville kostet utrolig mye ressurser i arbeidet med kartleggingen av hva som kan være lov og ikke...

-forbyr man alt slår man effektivt alle fluene i én smekk...

Har selv brukt kamera i pax-fly under alle faser av flygingen... Selv i cockpit med flygernes velsignelse...

Å slå av alt elektronisk utstyr et etter mine antakelser en like generell policy som å nekte klappsete for folk som i utgangspunktet er uvedkomne i cockpit.

-sånn et det nå bare når så mange forskjellige folk reiser med fly og ikke alle har like stor pax-iq...

-sånn et det nå bare når så mange forskjellige folk reiser med fly og ikke alle har like stor pax-iq...

Man kan vel strekke dette også til C/A-IQ - de stakkerene i kabinen har det ikke enkelt med å se forskjell på hva som er en farlig mobil med en sterk sender og et såpestykke av et kampaktkamera med handleddsreim som ikke sender ut noen farlige bølger. Jeg pleier å spør og vise fram min lille IXUS festet til håndleddet, og inntil nå har jeg ikke fått nei noen plass. Det er tre forholdregler jeg gjør ved fotografering i kabinen:
- Skru av kameralyd
- Skru av blits
- Aldri fotografer ansiktet til ukjente

Og da kan man få slike bilder:

Landing_at_Nice.jpg

Ankomst med Lufthansa A319

T1_NCE.jpg

Avgang fra samme flyplass med Swiss A320

Man kan vel strekke dette også til C/A-IQ - de stakkerene i kabinen har det ikke enkelt med å se forskjell på hva som er en farlig mobil med en sterk sender og et såpestykke av et kampaktkamera med handleddsreim som ikke sender ut noen farlige bølger.

Nei, men jeg er helt sikker på at alle som har et compact camera kjenner til hvor mye sitt camera stråler ? :8:

Men det er vel også et poeng at i disse fasene av en flight så skal man legge bort alt fix faxeri som kan kommer i veien ved en situasjon , om 150 mann/kvinner har sin dyre speilreflex på fanget og skal f.eks evakueres ?
med remmer å snuble i , og slider å ødelegge ?

Derfor lommebok/pass og mobiltelefon i lommer på kroppen i disse faser av en flight.

Nei, men jeg er helt sikker på at alle som har et compact camera kjenner til hvor mye sitt camera stråler ? :8:

Den eneste stråling min lille IXUS sender ut er synlig lys fra LCD-skjermen på bakstykket and that's it. Mine to DSLR er heller ikke av den strålende typen (med WLAN), men med sin vekt og utforming er de absolutt ikke å anbefale til å ha noe annet sted enn trygt plassert i PhotoTrekkeren som igjen er trygt plassert i bagasjehylla.

Grunnen til reglene som er gitt for slike ufarlige ting som f.eks. en MP3-spiller, er ikke den potensielt farlige stråling, men derimot viktigheten av den enkelte er oppmerksom under avgang og landing. Det kan jo hende at kabinbesetningen vil måtte gi viktige kommandoer til passasjerene som "evakuer". Jeg synes det forøvrig er merkelig at passasjerer får fortsette å sove ved landing - C/Aene burde også under siste tur rundt i kabinen før landing for å sjekke belter, bord og seterygg også vekke sovende - spesielt når sovende okkuperer midtgangsete og dermed vil "låse inne" to andre passasjerer.

Den eneste stråling min lille IXUS sender ut er synlig lys fra LCD-skjermen på bakstykket and that's it. Mine to DSLR er heller ikke av den strålende typen (med WLAN), men med sin vekt og utforming er de absolutt ikke å anbefale til å ha noe annet sted enn trygt plassert i PhotoTrekkeren som igjen er trygt plassert i bagasjehylla.

Grunnen til reglene som er gitt for slike ufarlige ting som f.eks. en MP3-spiller, er ikke den potensielt farlige stråling, men derimot viktigheten av den enkelte er oppmerksom under avgang og landing. Det kan jo hende at kabinbesetningen vil måtte gi viktige kommandoer til passasjerene som "evakuer". Jeg synes det forøvrig er merkelig at passasjerer får fortsette å sove ved landing - C/Aene burde også under siste tur rundt i kabinen før landing for å sjekke belter, bord og seterygg også vekke sovende - spesielt når sovende okkuperer midtgangsete og dermed vil "låse inne" to andre passasjerer.

Godt poeng Kurt. Eller som jeg sier til de sovende i midt- eller midtgangsete:
"Oppstår det en nødsituasjon under avgang eller landing løper jeg over deg".

Dette med å ha full oppmerksomhet for beskjeder etc ifm en evt situasjon er den beste og eneste gode begrunnelsen jeg til nå har hørt om temaet... Godt poeng!

Ok, dette ble ganske teknologisk.... kan jeg bruke et lite digital kamera, kjøpt på elkjøp for 1000 kroner på flyet, eller skal jeg spørre flyvertinnen?

Sånn som iPod vet jeg at man kan ha på fly, for det er som jeg leste på Dagbladet at de ikke liker at man prater til dem med Headset og Mp3 på.... Så den er grei... men da var det det hersens kameraet... Skal reise Bodø -> Gardermoen -> Heathrow på Tirsdag...

Ok, dette ble ganske teknologisk.... kan jeg bruke et lite digital kamera, kjøpt på elkjøp for 1000 kroner på flyet, eller skal jeg spørre flyvertinnen?

Sånn som iPod vet jeg at man kan ha på fly, for det er som jeg leste på Dagbladet at de ikke liker at man prater til dem med Headset og Mp3 på.... Så den er grei... men da var det det hersens kameraet... Skal reise Bodø -> Gardermoen -> Heathrow på Tirsdag...

ALL ELEKTRONIKK er TOTALT FORBUDT så lenge Fasten Seatbelts er på under start og landing. Vanskeligere er det ikke.

Ja, vet det... du trenger ikke å bli sint, men du svarte ikke på spørsmålet mitt!

Kan jeg bruke Digital kameraet mitt på flyet!?

Så, alle som tar bilde på fly gjør noe ulovlig.... hmm.. det visste jeg ikke...
det er masse delte meninger om dette hører jeg.
Det er vel ikke noe problem å ta bilde ut av flyet når Fasten Seatbelts skiltet er av?

Kan jeg bruke Digital kameraet mitt på flyet!?

Skal man følge boka, kan du ikke bruke det under start og landing. Ellers kan det brukes.

Det at enkelte har gjort det likevel, eller 'fått lov' av crewet endrer ikke det faktum at det er i strid med sikkerhetsbestemmelsene. Crewet har heller ikke lov til å overrule bestemmelser satt av FAA og andre luftfartsmyndigheter.

Så det er svar på spørsmålet ditt. Jeg er ikke sint, men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at det er forbudt med all elektronikk i disse fasene av flighten ... dt er ingen delte meninger om det.

At mange har syndet mot dette forandrer ikke regulativet.

Back