Så var man på plass i Toronto i august. Selv om mye av tiden gikk med i et konferansesenter i kjelleren på et hotell så ble det litt tid til fotografering også. Så her kommer en liten sightseeingtur om YTZ og Porter Airline.
Toronto Island Airport eller Toronto City Centre Airport, ligger omtrent midt i Toronto sentrum, kun en meget kort båttur fra fastland. Det første flyet landet i 1939, og vårt eget luftforsvar var innom her i begynnelsen av 2. verdenskrig. Flyplassen har tre baner, den lengste 1200 meter. Flyplassen er åpen for GA-trafikk og rutetrafikk, det er også mulighet for å legge til med sjøfly.
Plassen har vært oppe i så mye som 240.000 flybevegelser ila. et år (1967), men ligger i dag på halvparten. Plassen er fremdeles blant Canadas mer travle flyplasser. For å komme til flyplassen fra landsiden må man ta båt (bilferge), sjøturen er på hele 121 meter, og båten går omtrent hvert 10. minutt. Det sies at det er verdens korteste regelmessige båtrute betjent med bilferge.
http://www.torontoport.com/Airport.asp
Porter Airlines ble startet opp i , og er hjemmehørende på YTZ. Selskapet flyr kun Q400 og har pr. i dag 6 fly i drift, 8 i bestilling og 6 opsjoner. Seks av flyene i bestilling leveres ila. de neste 12. mnd. Toronto er kjernen i et eikeformet nettverk med flyginger til New York (Newark), Ottawa, Montreal, Quebec City, Halifax og Mt. Tremblant. De ekspanderer kraftig og er ila. september oppe i 8 daglige rundturer mellom Toroto og EWR. Det er også planer om å ekspandere noe mer innlands og mye mot USA: BOS, CHI, PHL, CLE, PIT, DET, CVG, IAD (såvidt jeg husker)
http://www.flyporter.com
Fikk knipset noen bilder, det var mye småfly som holdt på på plassen i tillegg til noen daglige doser med Q400. (Warning: Blir en del propeller her!)
Tidligere i denne serien:
Turen til Toronto: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35345
Flymuseet i Toronto: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35213
Little Norway Park: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35218
YTZ aka TCCA

Maritimt miljø - C-GCPP (DH7) på bryggekanten

YTZ sett fra byen. Flesteparten av bildene av fly ble tatt fra bryggen ved de to småbåthavnene nede/til høyre i bildet.

YTZ terminalområdet. De har fem gater for Q400, hvorav tre er innebygget. Eneste man kan gjøre som privatperson hvis man tar med bil på fergen over er å parkere bilen eller kjøre en runde i rundkjøringen.

Bilfergen kan sees "midtfjords" - neppe tid til å bli sjøsyk.

En hver flyplass har nok sin motstandsgruppe - denne var ikke skremmende stor og ut fra sammensetningen kan det nesten virke som et familieinitiativ.

Det gamle terminalbygget


.....neste del om fly :exclaimation
Toronto Island Airport eller Toronto City Centre Airport, ligger omtrent midt i Toronto sentrum, kun en meget kort båttur fra fastland. Det første flyet landet i 1939, og vårt eget luftforsvar var innom her i begynnelsen av 2. verdenskrig. Flyplassen har tre baner, den lengste 1200 meter. Flyplassen er åpen for GA-trafikk og rutetrafikk, det er også mulighet for å legge til med sjøfly.
Plassen har vært oppe i så mye som 240.000 flybevegelser ila. et år (1967), men ligger i dag på halvparten. Plassen er fremdeles blant Canadas mer travle flyplasser. For å komme til flyplassen fra landsiden må man ta båt (bilferge), sjøturen er på hele 121 meter, og båten går omtrent hvert 10. minutt. Det sies at det er verdens korteste regelmessige båtrute betjent med bilferge.
http://www.torontoport.com/Airport.asp
Porter Airlines ble startet opp i , og er hjemmehørende på YTZ. Selskapet flyr kun Q400 og har pr. i dag 6 fly i drift, 8 i bestilling og 6 opsjoner. Seks av flyene i bestilling leveres ila. de neste 12. mnd. Toronto er kjernen i et eikeformet nettverk med flyginger til New York (Newark), Ottawa, Montreal, Quebec City, Halifax og Mt. Tremblant. De ekspanderer kraftig og er ila. september oppe i 8 daglige rundturer mellom Toroto og EWR. Det er også planer om å ekspandere noe mer innlands og mye mot USA: BOS, CHI, PHL, CLE, PIT, DET, CVG, IAD (såvidt jeg husker)
http://www.flyporter.com
Fikk knipset noen bilder, det var mye småfly som holdt på på plassen i tillegg til noen daglige doser med Q400. (Warning: Blir en del propeller her!)
Tidligere i denne serien:
Turen til Toronto: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35345
Flymuseet i Toronto: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35213
Little Norway Park: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35218
YTZ aka TCCA
Maritimt miljø - C-GCPP (DH7) på bryggekanten
YTZ sett fra byen. Flesteparten av bildene av fly ble tatt fra bryggen ved de to småbåthavnene nede/til høyre i bildet.
YTZ terminalområdet. De har fem gater for Q400, hvorav tre er innebygget. Eneste man kan gjøre som privatperson hvis man tar med bil på fergen over er å parkere bilen eller kjøre en runde i rundkjøringen.
Bilfergen kan sees "midtfjords" - neppe tid til å bli sjøsyk.
En hver flyplass har nok sin motstandsgruppe - denne var ikke skremmende stor og ut fra sammensetningen kan det nesten virke som et familieinitiativ.
Det gamle terminalbygget
.....neste del om fly :exclaimation
Last edited: