Bilder fra Lanzarote/ACE (Des.2009), Del2av2:

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Del 2 av 2: Lanzarote (ACE), Desember 2009:


Torsdag 17. Desember, 2009:
(fortsettelse fra Del:1)


IMG_0427.jpg

"G-OZBR" fra Monarch Airlines med A321-200 (åtte år).


IMG_0432.jpg

IMG_0434.jpg

"EC-KRY" nok en gang, fra Binter Canarias (operert av Naysa) med 1.5 år
gammel ATR72-200.


IMG_0438.jpg

"EC-IZK" fra Spanair med A320-200 (seks år).


IMG_0444.jpg

IMG_0445.jpg

"G-JMCE" fra Thomas Cook UK med B757-200 (10 år), som har vært
innom følgende selskaper: JCM Airlines, Ryan Int, og Aladia.


IMG_0452.jpg

"G-CELJ" fra Jet2 i England med en gammel sliter: B737-300 (24 år), tjenestegjorde
sine første 16 hos Lufthansa, så over til Balkan, Balkan Air Tour (10 mnd),
så til Bulgaria Air i ca. 8 mnd. før Jet2 tok over B733-maskinen 1. Des. 2004.


IMG_0460.jpg

"G-JMCG" fra Thomas Cook UK, med B757-200 (15 år) - som tidl. har
vært hos: LTU Sud, LTU, JMC Airlines, og Greece Airways.


IMG_0464.jpg

"EC-KYI" fra Binter Canarias (også operert av Naysa) med ATR72-200, med
ganske så ny maskin - snaut ett år gammel.


IMG_0470.jpg

"G-FCLE" fra Thomas Cook UK, med B757-200 (12 år).


IMG_0480.jpg

"G-FTDF" fra Thomas Cook UK med A320-200 (17 år), som virkelig har en laaang
forhistorie. Totalt syv ulike registreringer har flyet hatt, har gått fra det ene
selskapet til det andre - bl.a.: Kairways, Airworld, SkyService, Transmeridian,
Airworld, AirTours, Ryan Int., Fly FTI, MyTravel Airways. Og innimellom dette,
har den gått frem og tilbake mellom: SkyService, Airtours, MyTravel Airways. Hos
Thomas Cook UK har den vært siden 23. Nov. 2007.
Se her for full historikk (nesten en side lang):
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a320-437.htm




Lørdag 19. Desember, 2009:



IMG_0507.jpg

"EI-EBD" fra RyanAir med B738 (maskinen "feirer" sin ett-års dag i morgen:
Lørdag 9. Januar 2010 ut fra "first flight date").


IMG_0510.jpg

"EC-KCZ" fra Spanair med MD-87 (22 år gammel traver) i Star Alliance-farger, som har
vært hos SAS i over 18 år (Okt. 1988 til Mai 2006, samt: Aug. 2005 til Feb. 2007).


IMG_0514.jpg

"EC-INM" fra Spanair med A320-200 (syv år) også i Star Alliance-farger.


IMG_0519.jpg

"OO-TCJ" fra Thomas Cook Airlines (Belgia) med A320-200 (åtte år).


IMG_0533.jpg

"EC-KGJ" fra Binter Canarias (operert av Naysa) med ATR72-200 (under tre år).


IMG_0538.jpg

IMG_0541.jpg

"LN-RRT" SAS (tidl. SAS Norge) med B738 (ni år), "Lodyn Viking".


IMG_0544.jpg

"G-EZTH" nok en gang, fra EasyJet med A320-200 (kun ca. 1/2 år gammel),
levert ny til selskapet i Juni 2009.
 
Søndag 20. Desember, 2009:



IMG_0581.jpg

"EC-HKQ" fra Air Europa med B738 (10 år).


IMG_0584.jpg

"EC-GRP" fra Binter Canarias opereres av Naysa med ATR72-200 (14 år).


IMG_0586.jpg

IMG_0590.jpg

"G-TTID" fra EasyJet med A321-200 (fem år), ikke en flytype EasyJet ville hatt i
flåten opprinnelig - men fulgte med på "lasset" når EasyJet kjøpte
opp GB Airways i 2007. GB Airways var et franchise-selskap av British Ariways, og
fløy med fulle BA-farger til typiske ferie-destinasjoner. Totalt tre stk.
A321-200 maskiner er fortsatt i EZY-flåten.


IMG_0596.jpg

"EC-KYZ" fra Iberworld med A320-200 (maskinen ble nettopp ett år).


IMG_0602.jpg

IMG_0604.jpg

"EC-JCO" fra Iberia operert av Air Nostrum med CRJ-200ER (fem år).


IMG_0609.jpg

IMG_0610.jpg

"EC-GCV" fra Spanair med MD-82 (18 år).




Tirsdag 22. Desember, 2009:



IMG_0629.jpg

IMG_0632.jpg

"EC-GCV" fra Spanair med MD-82 (18 år), kom jommen en tur på Tirsdagen også - to dager
etter sist besøk (se Søndag).


IMG_0637.jpg

IMG_0639.jpg

"SX-SMS" fra Viking Hellas Aviation med MD-83 (21 år) med ganske interessant
historikk, har bl.a. operert for: Oasis Int. Airlines, Private Jet Exped,
Eurofly, Nouvelair, Air Adriatic, så Viking Airlines i Sverige - før den ble
overført til Viking Hellas Aviation - les hele historikken her:
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-md80-49631.htm



Så ett par bonusbilder, som viser at Lanzarote har perfekte forhold for å følge
flytrafikken - samt ta bilder:


IMG_0515.jpg

IMG_0516.jpg

På bildet ovenfor, ser man flyplassen i bakgrunnen - med taxebaner og rullebanen.
Leiebilen er fra mitt faste leiebilfirma på Kanariøyene (Cicar / Cabrera Medina),
morsomt med Volvo S40 og automat - når en såpass liten bil har 5-sylindret
2.4-liters motor og 140 hester.



IMG_0643.jpg

Og når været fører til slike forstyrrelser som dette, er det også såpass mye
vind - at det ble ofte en utfordring og holde kameraet stille; noe som gjorde sitt
til at bildekvaliteten ikke ble helt den jeg håpet på i disse to seriene.



Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,
Canon Digital IXUS990is - som har spec.
på 12.1 megapixler og 5x zoom.

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Takk for nok en runde med veldig flotte bilder og ikke minst den historikken du skriver om flyene...veldig bra!!!
 
Flotte bilder fra min favoritt øy, tiltross for dårlig (i forhold til det det kan være) forhold! :)
 
Dette var en j***lig flott serie med fin historikk. Flott med litt "anleise" steder, enn bare her i Noreg.
 
Takker så mye for alle kommentarer og tilbakemelding,
veldig hyggelig at bildene falt i smak - og at info for
hvert fly samt noe historikk her og der ble satt pris på!
 
Takk for knallfine bilder og ikke minst historikk! Alltid en fornøyelse å lese postene dine med flyenes historie. Håper du fortsetter med det :)
 
Her var det veldig mye flott.
Ser ut til at dette er en bra plass, får med det meste både når de lander og tar av.
 
Det er bare takke for flotte billder!!:)

Så ut til å være utrolig fine forhold for å titt epå flyene på Lanzarote. Veldig variert utvalg og flott at du sier litt om flyenes historikk, alder etc. Interessant også å lese trafikken til flyplassen på de forskjellige ukedagene. Chartertafikken til Lanzarote fra Norge må ha gått litt ned de siste vintrene ned? Men synes jeg så at TUI/Star Tour har Lanzarote igjen og Apollo og så flyr jo DY en gang i uken vel...
 
Takker igjen for kommentarer, og tilbakemeldinger -
det setter jeg stor pris på!!

litt-amatør: ja Ving kuttet jo ut Lanzarote permanent for en del
år siden, i tillegg har det også blitt mindre trafikk til ACE fra
både England og Tyskland. Men i 2009 (som man også kan lese
på Boarding), var det generelt en nedgang i trafikken til alle
Kanariøyene.

Men både StarTour i Norge (med B738), samt Fritidsresor
i Sverige (B738/B752), samt Apollo (med Novair og A321),
samt Solia (Primera Air, B738) samt charterflyvninger
med SAS (som bl.a. flyr på oppdrag fra Apollo) har
flyvninger ned dit fra Skandinavia. I tillegg er det vel
også noen Air Europa-flyvn., og muligens noe via
Iberworld.
 
Back
Top