Bildekvalitet eller innholdet i bilden ???

B767

ScanFlyer Gold
Hei kjære medlemer...

Eg har lagt merke til at flere av her er ganske opptatt av kvaliteten på bildene enn innholdet i bilden..

ja.. hvorfor ??

eg trodde at formålet med forumet "bilder og foto" va å vise fram bilder vi har tatt av .. dokumentere de øyeblikkene vi har sett..

når eg legge fram bilder på forumet så får eg ikke så veldig mange komentarer som de andre som bruker speilreflekskameraer.. for eg antar at mine ikke er så bra nok for dere.. eg ser ofte de andres bildeframvisning får mange komentarer forb med bildekvalitet.. og litt mindre av innholdet i bilden..

eg ville bare sette opp den diskutsjonen for å høre hva dere mener.. eller synspunkter..

eg er åpent for tilbakekritikk forb med den tråden.. ;))

Jeg kan ikke svare for andre men for mitt vedkommende går mitt engasjement i bølger - rett og slett fordi jeg ikke alltid driver med flyfotografering. Men på generelt grunnlag er det mye lettere å svare på spesifikke spørsmål om teknikk, utsnitt, eksponering enn at man poster et sett med bilder og uoppfordret forventer kommentarer eller bare spør "Hva synes dere?".

Kyrre

Er personlig lei av denne fokuseringen paa andres kommentarer .. den ser av en eller annen grunn ogsaa ut til aa vaere et vestlandsfenomen ... don't ask me why ....

De fleste bilder blir satt pris paa uansett om de blir kommentert eller ikke.

Jeg synes det er kjekt å se bilder fra ulike flyplasser, enten det er i Norge eller utlandet. Det er imidlertid ganske mange som poster bildet på forumet her. Selv om jeg, og mange andre, ser gjennom alle postene, er det vanskelig å kommentere alle. Som regel blir det til at man kommenterer bilder der fotografen har anstrengt seg litt ekstra for å få et flott bilde, der man enten har tatt bilder under spesielle vær/lysforhold, eller har funnet en billedkomposisjon som løfter kvaliteten på bildet litt ekstra. Det at jeg ikke kommenterer bildene dine betyr ikke at jeg ikke liker bildene. Jeg vil derfor oppfordre deg til å poste flere bilder fra Sola. Og istedet for å telle kommentarer, kan du se på antall visninger av posten din. :)

Får du ingen kommentar på bildene dine, ta det som et komplimang.
Folk er bare stumme av beundring...

DET gjør jeg... he he :D

Det finnes mange "skoler" når det gjelder fotografering av fly. Noen skal ha sylskarpe bilder som viser flyet uten "forstyrrende elementer" foran eller bak. Andre liker at bildene forteller noe. Jeg har fotografert fly siden en eller annen gang rundt 1970 med et utall av elendige, dårlige, noe bedre og nå bra kameraer. Et sted må man begynne.

Hvis man ikke skal ende i en langdryg debatt om hva som er et godt bilde, er det enklere å se på den tekniske kvaliteten. Personlige synes jeg bildet fra Leirin er bedre enn bildet fra Amsterdam fordi det forteller en historie og dokumenterer et tidsbilde (som jeg er opptatt av) mens det andre er et lyseblått fly foran et tårn. Men det er det jeg liker. Andre har andre meninger.

Derfor: Fortsett å ta bilder. Se kritisk på dem - se på forbedringspunkter, hva kan du rette på i et billedbehandlingsprogram etc. Jeg vet hva jeg liker å ta bilde av. Jeg bryr meg lite om hva Airliners.net og AirPics.com mener - og jeg selger bildene mine likevel. :)

IMGP0059.jpg

IMGP1062.jpg

Det er ingen ting i veien for å skrive på hvilket nivå du ønsker tilbakemelding... tilbakemelding på motiv eller tilbakemelding med vater og forstørrelsesglass? Det går forsåvidt an å la det stå åpent men da blir det fort fototekniske kommentarer har jeg sett. Fine bilder, KOG :)

OK ja... men kanskej det er noen som føler seg litt angst å vise fram bilde pga mye fokusering på kvalitet på bildene, slik at vedkommende ikke tør vise fram for frykt for uteblivelse av kommentarer eller småpirking av små bagateller om bildekvaliteten...
Noen føler kanskje en press til å gjøre bildene finest mulig.. eg må si eg føler litt sånt eg ..

står i "bilder og oppførsel" regelen at man bør .. eller må.. gjøre bildene finere stand før man legge inn her.... er det da ikke så nødt ???:o

Last edited:
Jeg strekker meg til å resize til høvelig størrelse, komprimere, unsharp-maskere og evt sette på navn. Om noen vil legge på rammer og kanskje litt julekrans rundt i disse adventstider så får de få gjøre det så mye de vil for meg, men jeg ser på bildet og ikke på alt rundt når JEG ser på bildene.

For det første- forumet er et ypperlig sted å vise fram bilder som du er fornøyd med selv, men som ikke nødvendigvis kommer nn på de store sidene! Og dette bør være drivstoffet for å legge ut bilder her! Så kan du selvfølgelig også legge ut kremen i tillegg!

For det andre- jeg tror det er sunt med litt konstruktiv kritikk, det har vi alle godt av- uansett hvordan bildene er- gode eller dårlige. Hvordan komposisjonen er, spiller mindre rolle, og kritikken kan du ta til deg -eller ikke- det er opp til deg selv!

Er det ikke lagt inn kritikk, kan det jo hende bildene er helt på forventet gjennomsnitt, og alle er ikke villig til å skamrose snittbilder.

Personlig synes jeg ikke noe om bilder som ikke er i fokus, og prøver å unngå å legge ut slike selv- men synes man det er ok - legg det gjerne ut, men forvent kritikk. Dette gjelder jo også skjeve horisonter, over/undereksponering etc. Om slike bilder blir skamrost, eventuelt ikke kommentert- er jo det synd, for da kommer man jo ikke videre! Ønsker man derimot ikke komme videre- vær fri til å fortsette i samme spor- men personlig forstår jeg ikke helt vitsen.

Jeg har stor tro på at de fleste har en trang til å skape noe vakkert- og hva er vakrere enn et bilde av et fly i fokus, med klare og fine farger og i de rette omgivelser i en god og velproposjonert komposisjon?^_^ - mulig du svarer kjæresten/kona/gubben, men jeg tror ikke du vil ha bildet av han/hun sløret og på skjeve, med vitale deler utelatt og i skyggenes dal heller (ja/jo noen vil kanskje det også? ;) ).

Dag

Personlig synes jeg ikke noe om bilder som ikke er i fokus, og prøver å unngå å legge ut slike selv- men synes man det er ok - legg det gjerne ut, men forvent kritikk. Dette gjelder jo også skjeve horisonter, over/undereksponering etc. Om slike bilder blir skamrost, eventuelt ikke kommentert- er jo det synd, for da kommer man jo ikke videre! Ønsker man derimot ikke komme videre- vær fri til å fortsette i samme spor- men personlig forstår jeg ikke helt vitsen.

Jeg har stor tro på at de fleste har en trang til å skape noe vakkert- og hva er vakrere enn et bilde av et fly i fokus, med klare og fine farger og i de rette omgivelser i en god og velproposjonert komposisjon?^_^ - mulig du svarer kjæresten/kona/gubben, men jeg tror ikke du vil ha bildet av han/hun sløret og på skjeve, med vitale deler utelatt og i skyggenes dal heller (ja/jo noen vil kanskje det også? ;) ).

Beg to differ, SE-DYD! Under er et knippe bilder som går på tvers av det du sier - og det gir fine effekter!

Men når det er sagt, så har du et godt poeng når det gjelder utgangspunktet. Man må lære seg å mestre den grunnleggende teknikken, så kan man begynne å leke seg. Har man "ødelagte" bilder kan de faktisk reddes på forskjellige måter. Siden du nevner kjæresten kan jeg nevne en portrettserie jeg tok av min daværende kjæreste i 1981. Det var lysbildefilm og jeg la meg i sælen for å få til noe bra med diffusjonsfilter og soft-softeffekter og hele pakka. Det var bare det at hele greia gikk så totalt i dass fordi batteriet på min trofaste Minolta SRT-100X var dårlig slik at lysmåler var helt på feil jorde og alle bildene overeksponert så det holdt. Hva gjør man da? Jeg satte sammen ett negativ og ett positiv og lagde et helt nytt bilde og motiv som fortsatt henger på veggen hennes. Jeg sendte det også inn til Fotografi og fikk det på trykk der. Det er von i hangande snøre og det meste kan rettes opp eller utnyttes til en fordel, med mindre det er nesten skarpt. Dét synes jeg er det aller verste og de bildene kaster jeg tvert.

09680.jpg

KGL_0049.jpg

KGL_0028.jpg

KGL_0053.jpg

Det får være opp til den enkelte å si ifra om hvilken grad av kritikk man ønsker. Det er ingen andre enn den som poster bildene som sitter med med fasiten for sin egen del.

Og; "det artistiske bildet" er ikke nødvendigvis det fototeknisk/dokumenterende perfekte bildet.

Beg to differ, SE-DYD! Under er et knippe bilder som går på tvers av det du sier - og det gir fine effekter!
Hmm? Misforstå meg rett! Vet ikke helt hva du vil med dette utsagn? Ser ikke helt for meg at disse bildene går på tvers av det jeg sier! De er vel over snittet disse, men har også elementer i seg som godt kan kommenteres. At deler av bildet ikke er i fokus, er jo ikke feil hvis hovedbudskapet kommer fram. Lyssetting og komposisjon må jo ikke være etter en "fasit" for at bildet skal bli i balanse eller velproposjonert!

Temaet var fokus på kritikk/ikke kritikk og kvaliteten på bildet! Bare det at man har lagt seg i selen for å gjøre noe med bildet, kunstnerisk eller bare foredling- vil være kilde til kritikk og/eller hint, som igjen vil være et godt utgangspunkt til forbedring.

Å legge ut ubehandlede bilder - vil som oftest ikke gi meg den store inspirasjon, og dermed heller ikke trangen til å gi konstruktiv kritikk! Digital fotografi krever etterbehandling, og uteblir den blir ev kritikk i samme kvalitet!

Hmm? Misforstå meg rett!
Joda, det kan jeg nok gjøre ;)

Digital fotografi krever etterbehandling, og uteblir den blir ev kritikk i samme kvalitet!

Ain't that the truth! :drunk: Selv fotografer må bli PC-nerder. Ikke bra! ;) PCen er blitt det nye mørkerommet og dyrere i drift

Synes ingen bør være redd for å legge ut sine bilder her på forumet. Synes dette er en fin plass å få tilbakemeldigner på hva som er bra/hva som kan gjøres bedre. Og dette er jo som regel meget gode råd :)

Ang. redigering: Jeg har ikke noe imot at folk legger ut sine bilder uredigerte her, men om man kanskje tar seg tid til å bå over basics som å få bildene horisontale og sånt (litt sløv på dette sjøl, jeg vet) så blir bildene fort mer interesante for resten av forumistene her inne en om flyet står i en 30 graders helning.

Og det å redigere bilder greit nok trenger jo ikke ta så veldig lang tid heller da. Justere kurver, lys, kontrast og fargemetning er jo som regel gjort ganske kjapt, legge på litt unsharp mask, nedscalare og laste opp. Og da blir jo bildene mye penere med en gang :)

(Kan være jeg tar meg litt vann over hodet når jeg snakker om hvordan man redigerer bilder bra, for det har jeg egentlig ingen anelse om... Men det er i alle fall sånn jeg pleier å gjøre det med redigeringen da ;) )

Legger ved to versjoner av samme bilde som eksempel - Ett uredigert og ett ferdigredigert. Det ferdig redigerte har jeg fulgt oppskriften ovenfor på :)

Uredigert
1.jpg

Ferdig redigert
2.jpg

Mitt synspunkt er at folk kommenterer det de vil, folk får kommentarer eller ikke. Får du ikke kommentarer så er det fordi det var for vanlig, ikke bra nok, eller at man er stum av beundring.

For de som poster bilder, så er det alltid hyggelig at dette ikke bare blir en forlengelse av kameraets minne, men at man faktisk legger litt flid i hva man gjør. Alle er ikke like flink og det er mange her som er flink som også er flink å gi fra seg gode råd.

-A

Back