Re: BGO-DA 20 "041" Hugin på snarvisitt.
Hei og takk for hyggelige kommentarer.
Greier desverre ikke å zoome inn for å se om det er mulig å dra kjennsel på de fremme i kontoret.
Kan jo skrive litt om "041" for de som ikke kjenner historien så godt.
F-WNGL begynte den sitt liv som hos Avions Marcel Dassault i Bordeux i Frankrike. Den hadde sin første flytur den 29. juni 1966.
F-BOED var neste registrering, på samme operatør, og ble levert den 19. august 1966.
Maskinen ble i straten bestilt av Sør-Afrika`s flyvåpen og hadde en stund SAAF 431 som registrering. USA sin handelsblokade av Sør-Afrika gjorde at maskinen aldi ble levert dit fordi Dassault ikke fikk eksportlisens. Grunnen var at flyet hadde motorer fra General Electric som hører hjemme i USA.
Flyet ble mye brukt som demonstrasjonsfly og fra 1967 brukte Air France det for crewtrening. En liten kuriositet var at skiltene ombord med "Røyking Forbudt" på denne tiden var på "sørafrikansk". :up:
Den 24. oktober 1969 ble flyet levert til A/S Fred Olsens Flyselskap i Oslo og det fikk registreringen LN-FOI. Denne maskinen var den første "jetmaskinen" som landet ved Longyearbyen på Svalbard. Den landet på en bane av hrdpakket snø med passasjerer og ca 1700 lbs med post. Meg bekjent er dette enda det nordligste en Falcon har landet noen gang.
Så kommer vi til den 20. desember 1972 hvor "041" gjør sin entree i Luftforsvaret som en del av 335 skvadronen på Gardermoen. Her ble den innlemmet i skvadronens B-wing, mens C-130 var A-wing. Totalt hadde "041" 3245 timer på kroppen da den ble overtatt av Luftforsvaret. Den hadde forøvrig sin første flytur ved 335 skvadronen den 31. januar 1973.
Mellom januar 1974 og frem til juni 1975 ble den modifisert til "EKKO" rollen i Canada og USA.
Fra 1993-1994 fikk den nye motorer da de gamle GE CF700 motorene ble skiftet ut med nye Garret Aerospace 7315BR motorer. Nå hadde man Thrust Reversers og høyere skyvekraft som gjorde at fikk en økt maks take-off vekt på over 2000 pund og en kunne fylle 1000lbs mer fuel enn i "gamle" dager.
Første januar 1995 bar det fra Gardermoen og til Rygge som en del av FEKS/717 skvadron. Her holder 717 til enda og "041" er en del av skvadronens trofaste slitere sammen med "053" og "0125".
"041" har nok når dette leses passert over 21 000 timer i luften, så hun er en vel bereist dame.
Ha en strålende fin helg alle sammen. :drink