Må legge til litt på det som Kanon skriver her.
Lavere blendertall (f/) slipper inn mer lys, ja, men man mister mye av dybdeskarpheten og det blir vanskeligere å få bilder som er ordentlig i "fokus". Med et høyt blendertall slippes mindre lys inn, men bildet vil bli mye skarpere i dybden og ikke bare der fokuspunktet ligger. Prøv å ta bilde av et strå med lavt blendertall og et annet bilde med høyt blendertall, så ser du at bakgrunnen blir mye mindre uklar når du bruker et høyt blendertall. For å ta et annet eksempel; Bruker du et lavt blendertall og sikter på vingetippen på et fly som lander, kan det hende flykroppen blir uklar og vingetippen i fokus, mens bruker du et høyt blendertall (f/7-9) kan du få både vingetippen og kroppen i fokus. De fleste objektiver er vel skarpest på blendertall rundt 7-10, så jeg bruker alltid noe mellom her når jeg er ute og spotter.
Lavt blendertall til venstre, høyt blendertall til høyre
En annen ulempe ved å bruke lavt blendertall er at du fort kan få noe som kalles vignettering, dersom du bruker en relativt høy lukkerhastiget. Ser ikke bra ut på flybilder - med mindre det er redigert på:
(mørk "ring" rundt bildet)
Ang ISO så bør du bruke så lavt som mulig, så lenge lysforholdene er gode. Høyere ISO vil skape mer støy (korn) på bildet og dette kan ødelegge bilder veldig. På en fin sommerdag kan du kjøre den ned på laveste verdi. På en regnversdag kan du gå opp i ISO 500, maks.
Lukkertid.. tja... du merker ikke stor forskjell på 1/1000 sek og 1/2000 sek, så vær meeget fornøyd med 1/1000 sek du. Trenger du høyere lukkerhastighet enn dette så må du øve mer på det å følge flyet med kameraet mens du tar bilder (panorere)

Dette er en viktig del av det å få skarpe bilder! Dessuten, jo høyere lukkerhastighet du setter, jo mer ISO eller lavere blendertall vil du trenge, og dette kan ødelegge kvaliteten på bildet!
- Når jeg stiller inn mitt EOS 50D for spotting går jeg fram slik:
I "AV"-mode: Først setter jeg ISO til 100, så setter jeg blender f/8 og sikter mot det jeg skal ta bilde av. Klarer jeg å få 1/300-1/600 sek er jeg fonøyd. Er det litt overskyet kan det hende jeg må justerer ISO litt opp, men maks 300 (Regner/snør det kan det hende jeg går så høyt som til ISO 500) Får jeg fortsatt ikke ønsket lukkethastighet skrur jeg ned litt på blendertallet til jeg har en lukkerhastighet på mellom 1/300 og 1/600 sek.
Håper jeg klarte å forklare dette på en greit forstålelig måte, og at du fikk noe ut av det. Ellers vil jeg gratulere deg med nytt kamera, meget godt valg både av kamerea og objektiv

Fin serie, ser frem til neste! Håper dere får en solskinnsdag snart så du får testet det skikkelig :up: