BGO 22.06, med nytt kamera!

flyBG

ScanFlyer Silver
hei hei, fant ut at det kom en litt spesiel fugl innom idag :) dette ble første spottetur med Canon EOS 60D. det var dårlig vær så bildene ble ganske grå. synes selv at bildene har forbedret seg litt. det hadde vært fint om noen kunne ta seg til til å gi tilbakemeldinger.
enjoy:

IMG_0290 by flybg, on Flickr


IMG_0295 by flybg, on Flickr


IMG_0308 by flybg, on Flickr


IMG_0312 by flybg, on Flickr


IMG_0315 by flybg, on Flickr


IMG_0329 by flybg, on Flickr


IMG_0334 by flybg, on Flickr


IMG_0342 by flybg, on Flickr


IMG_0346 by flybg, on Flickr


IMG_0353 by flybg, on Flickr


IMG_0358 by flybg, on Flickr


IMG_0364 by flybg, on Flickr


IMG_0370 by flybg, on Flickr


IMG_0371 by flybg, on Flickr

-flybg ;)
 
Mange fine bilder her de første av gullfuglen var min favoritt. :up:

Kommer med litt konstruktiv kritikk :)
Brukte du IS på bildene?

SAS var litt uskarp, 1/500s er kanskje litt lang lukkertid jeg ville brukt 1/800s
brennvidde: 250mm

Widerøe derimot ble skarp og fin på 1/500s
brennvidde: 131mm
Lufthansa skulle du nok ha brukt en litt kortere lukkertid på feks. 1/800 til 1/1200
brennvidde: 171mm

Helikopteret litt uskarpt på 1/500s, brennvidde: 250mm

Norwegian LN-DYC ble flott og skarp på 1/500s, men ikke LN-DYF, brennvidde: 135mm og 131mm
Westair Posten ble litt uskarp 1/500s, brennvidde: 220mm

Den første gullfuglen ble fin og skarp på 1/500s brennvidde: 96mm
det andre bildet ble ikke helt skarpt, brennvidde: 250mm

Det samme kan sies om EC-IDG, siste SAS, LN-NOL på takeoff 1/500s brennvidde: 250mm

Som du kan se vil en lengre brennvidde føre til at du trenger en kortere lukkertid for å fryse bevegelsen til flymaskinen. Som du ser blir 1/500s for lang lukkertid når du tar bilder helt zoomet inn på 250mm.
De bildene som ble skarpe og fine på 1/500s var tatt med brennvidder under 150mm.
 
ok kanon. 1/1000 neste gang?
stabilizerer er på.
auto fokus er på.
 
Last edited:
Du leste nok litt for raskt her. Lukkertid går fra lengst feks 1 sekund til kortest 1/8000s. Derfor bør du prøve med 1/800, 1/1000, 1/1200 neste gang. Disse lukkertidene er kortere enn 1/500s. 1/50s(en femtidel av ett sekund) er mye lengre enn ett 1/500s(en femhundredel av ett sekund).
 
Fine bilder dette her. Men bilder som f.eks LN-NOL pleier jeg å slette rett fra kameraet. Kan være greit å få med hele flyet....
 
Du leste nok litt for raskt her. Lukkertid går fra lengst feks 1 sekund til kortest 1/8000s. Derfor bør du prøve med 1/800, 1/1000, 1/1200 neste gang. Disse lukkertidene er kortere enn 1/500s. 1/50s(en femtidel av ett sekund) er mye lengre enn ett 1/500s(en femhundredel av ett sekund).

oja dumme meg..... hvis jeg har en høy lukkertid 1/3000 vil blide bli likte bra som 1/1200? blir det bedre jo høyere eller går det en grense et sted på hvor mye en skal sette den på?
 
Neida du er ikke dum mye å sette seg inn i dette med fotografering ;)

Grensen for hvor høyt du kan sette lukkertiden er lyset. Setter du en lukkertid på 1/3000s vil kameraet registrere såpass lite lys at det vil velge høyeste ISO(lysfølsomhet) noe som vil føre til mye støy og dårlig kvalitet på bildene.

Ett tips kan være å se på blenderen når du har tatt et bilde av et fly. Gå på visning velg bilde og trykk på info knappen på 60D eller bruk info på pc programmet. Da vil du se at de fleste bildene du tok i dag er tatt på blender F7.1.

Objektivet ditt 55-250mm F4.0-5.6 har maksimal lysåpning (blender) F4 på 55mm og F5.6 på 250mm.
Jo lavere blendertall jo større lysåpning, slik at mer lys treffer bildebrikken i kameraet på blender F5.6 enn på F7.1.
Siden bildene dine var tatt på blender F7.1 hadde du muligheten til å velge 1/800s uten at kameraet ville behøvd å heve ISO opp fra 100.
Kameraet ville da valgt F5.6.

Hadde du på auto ISO?

Edit:
Ett lettere alternativ i dagslys kan være å bruke AV og sette blender til F5.6 da vil kameraet alltid velge en rask lukkertid for deg.
 
Last edited:
Det er lurt å ha på Auto ISO da har man en mindre ting å tenke på ;)

Du må nesten prøve deg fram. Jeg ville startet med 1/800s og så heller økt oppover med 1/1000s, 1/1200s osv

Alternativet er denne strategien som fungerer godt når det er overskyet og dagslys, i full solskinn bør nok blenderen settes på F7.1:
Edit:
Ett lettere alternativ i dagslys kan være å bruke AV og sette blender til F5.6 da vil kameraet alltid velge en rask lukkertid for deg.
 
Det er ikke noe fasitsvar på hvilken lukkertid du bør bruke, kortere lukkertid gjør det lettere å få skarpe bilder, men er ikke nødvendigvis det man alltid ønsker å bruke. Hvis du f.eks bruker kort lukkertid på fly med propeller og helikoptre så vil du kanskje få skarpe og fine bilder, men det vil se ut som de har fått motorstopp da du har "fryst" propellene og rotorbladene i bildet ditt.

Jeg kan bruke noen av mine egne bilder som eksempler for å illustrere hva jeg snakker om. Dette bildet er tatt med kort lukkertid, og som du kan se er det skarpt og fint, men det ser ut som alle propellene står stille, det er ikke noe "liv" i bildet. Dette bildet derimot er tatt med litt lenger lukkertid og her kan man se at motorene går, noe som gir bildet et helt annet uttrykk.

Etterhvert som du føler deg mer sikker på kameraet ditt kan du også prøve panning, som er en veldig fin måte få frem fart og action i bildene dine. Jerry her på forumet er mye bedre på panning enn meg, men for å ta et eksempel, så er dette bildet tatt med en lukkertid på 1/80.

Så som sagt, det er ikke noe fasitsvar for hvilken lukkertid du bør/skal bruke, det hele kommer an på hva du ønsker å få frem i bildene dine. Vil du ha frem fart osv. så lønner det seg å bruke en litt lengre lukkertid, mens hvis du ønsker å fryse øyeblikket så er det kortere lukkertider som gjelder. Ta med deg kameraet ut og tren på alt mulig du ser, prøv forskjellige innstillinger og prøv å se hvilke forskjeller du ser mellom de forskjellige innstillinger.
 
Kvalitetsmessig var dette er super forbedring. Resten er vel nevnt :) Stå på, gleder meg til flere serier fra deg! :)
 
Må legge til litt på det som Kanon skriver her.

Lavere blendertall (f/) slipper inn mer lys, ja, men man mister mye av dybdeskarpheten og det blir vanskeligere å få bilder som er ordentlig i "fokus". Med et høyt blendertall slippes mindre lys inn, men bildet vil bli mye skarpere i dybden og ikke bare der fokuspunktet ligger. Prøv å ta bilde av et strå med lavt blendertall og et annet bilde med høyt blendertall, så ser du at bakgrunnen blir mye mindre uklar når du bruker et høyt blendertall. For å ta et annet eksempel; Bruker du et lavt blendertall og sikter på vingetippen på et fly som lander, kan det hende flykroppen blir uklar og vingetippen i fokus, mens bruker du et høyt blendertall (f/7-9) kan du få både vingetippen og kroppen i fokus. De fleste objektiver er vel skarpest på blendertall rundt 7-10, så jeg bruker alltid noe mellom her når jeg er ute og spotter.

Lavt blendertall til venstre, høyt blendertall til høyre
Untitled-11.jpg


En annen ulempe ved å bruke lavt blendertall er at du fort kan få noe som kalles vignettering, dersom du bruker en relativt høy lukkerhastiget. Ser ikke bra ut på flybilder - med mindre det er redigert på:
(mørk "ring" rundt bildet)
vignetting-540x360.png


Ang ISO så bør du bruke så lavt som mulig, så lenge lysforholdene er gode. Høyere ISO vil skape mer støy (korn) på bildet og dette kan ødelegge bilder veldig. På en fin sommerdag kan du kjøre den ned på laveste verdi. På en regnversdag kan du gå opp i ISO 500, maks.

Lukkertid.. tja... du merker ikke stor forskjell på 1/1000 sek og 1/2000 sek, så vær meeget fornøyd med 1/1000 sek du. Trenger du høyere lukkerhastighet enn dette så må du øve mer på det å følge flyet med kameraet mens du tar bilder (panorere) ;) Dette er en viktig del av det å få skarpe bilder! Dessuten, jo høyere lukkerhastighet du setter, jo mer ISO eller lavere blendertall vil du trenge, og dette kan ødelegge kvaliteten på bildet!

- Når jeg stiller inn mitt EOS 50D for spotting går jeg fram slik:
I "AV"-mode: Først setter jeg ISO til 100, så setter jeg blender f/8 og sikter mot det jeg skal ta bilde av. Klarer jeg å få 1/300-1/600 sek er jeg fonøyd. Er det litt overskyet kan det hende jeg må justerer ISO litt opp, men maks 300 (Regner/snør det kan det hende jeg går så høyt som til ISO 500) Får jeg fortsatt ikke ønsket lukkethastighet skrur jeg ned litt på blendertallet til jeg har en lukkerhastighet på mellom 1/300 og 1/600 sek.

Håper jeg klarte å forklare dette på en greit forstålelig måte, og at du fikk noe ut av det. Ellers vil jeg gratulere deg med nytt kamera, meget godt valg både av kamerea og objektiv :) Fin serie, ser frem til neste! Håper dere får en solskinnsdag snart så du får testet det skikkelig :up:
 
Last edited:
AggToucdown og Even kommer med gode poeng, jeg er derimot uening med at valg av lukkertid. Når man er mindre erfaren og ikke så flink til å fotografere lønner deg seg å velge en høy lukkerhastighet.

Det redigerte bildet ditt fikk en skikkelig kraftig rødstikk, slik som når man tar bilder med infrarødt filter stilig. Hvilket program brukte du for redigeringen?
 
Det redigerte bildet ditt fikk en skikkelig kraftig rødstikk, slik som når man tar bilder med infrarødt filter stilig. Hvilket program brukte du for redigeringen?

jeg brukte picasa 3. jeg kjedet meg litt og bestemte meg for å teste ut picasa 3. jeg beskjærte bildet og farget bakgrunnen rød.
 
Back
Top