Som nevnt i dette http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100459
innlegget var det fint vær i Bergen fredag 2. mars, og jeg tok meg en tur opp til Mestaplassen for å fotografere litt. Hadde på forhånd studert avganger og ankomster hos Avinor og funnet ut at en knapp time fra halv to og utover ville by på intense flyopplevelser. Og ganske riktig – 16 forskjellige maskiner ble det mellom halv to og kvart over to.
Vi får starte med utenlandsflyene. Først ut var KLs PH-BXC (B738 fra 1999) i KL 1188 til Amsterdam. Kanskje et litt forutsigbart motiv, men har mange gode, personlige minner med denne middagsavgangen til KL. Mang en torsdag på jobben frem til lunsj, så Flybussen til Flesland og nettopp denne avgangen som starten på langhelg i Europa. Freden senket seg når man oppe i luften fikk goudabrødstykket og en kald 0,33 Heineken.
Neste fly av gårde var Skyways SE-RAA (Embraer 135ER fra 2000) i JZ 1592 til Gøteborg. Skyways har en daglig rundtur mellom Gøteborg og Bergen bortsett fra lørdager. Jeg har en ide, at jo mindre fly, desto høyere billettpris. En liten sjekk på stikkdato 15. mars avslørte at billigste måte å reise mellom Bergen og Gøteborg på var toget. 299,- skulle NSB ha for en togreise på 12 timer. SAS og Widerøe tilbyr mange avganger via Oslo, men de lå på pluss / minus 2500,- den aktuelle dagen. Tilbake var Skyways JZ 1592 til 1600,-, ikke direkte billig det heller, distansen tatt i betraktning.
Med inntil to daglige rundturer mellom Bergen og London Gatwick er DY en viktig aktør på dette markedet, og det er ikke vanskelig å finne folk blant venner og kolleger som har vært av gårde med DY til London i nyere tid. Derimot har jeg ennå til gode å høre om noen som har reiste med bmi til Heathrow, så det er nok et tilbud som er mindre kjent. Her kommer LN-DYF (B738 fra 2010) med formiddagsavgangen DY 1315 fra Gatwick.
SK2864 er formiddagsavgangen fra København til Bergen, og i dag var det OY-KBP (A319 fra 2006). Den har rutemessig ankomst 13:30 og returnerer en halv time senere i SK 2875.
Ut mars måned har SAS noen ukentlige avganger mellom Bergen og Stockholm, gjerne ved at en av kystrutemaskinene i 505-serien flyr bort til Stockholm i SK 898 på formiddagen og returnerer i SK 899 i middagstid. Her ankommer LN-BUC (B735 fra 1994) litt forsinket i SK 899. Rundt påsketider øker frekvensen på BGO – ARN, og da starter også DY opp sine avganger.
Og endelig kom også LN-WDJ (DH8 fra 2010) i WF 393 fra Aberdeen. Et annet aspekt ved dette bildet er at to regnvåte og milde somre til, så begynner treveksten å bli en utfordring selv på Mestaplassen.
Så litt over til innenlandsk produksjon. Det var mye gammelt BU-metall å se de tre kvarterene jeg var der. Først kom LN-BRQ (B734 fra 1991) i SK 263 fra Oslo. Så vidt jeg vet har SAS kun tre B734, maskiner med til dels skamløs god beinplass.
I Kystruten er det som vanlig mye 505 å se. Her er LN-BRV (B735 fra 1992) i SK 4172 Stavanger – Bergen – Trondheim.
Og her LN-BRH (B735 fra 1990) i SK 4159 Trondheim – Bergen – Stavanger
Norwegian har også lenge flydd på Bergen – Stavanger – Trondheim. Relativt nytt er det at de også betjener Ålesund ved at en av avgangene BGO-TRD tar en avstikker dit. Nå i mars er det kun mandager, torsdager, fredager og søndager. De øvrige dagene overlater de til SAS. Her er LN-DYB (B738 fra 2009) klar for take off i DY 164 Bergen – Trondheim via Ålesund.
Så får vi ta en liten tur innom turbopropsegmentet.
DATs LN-RUW (DH1 fra 1986) er relativt ny i Norge, og i dag skulle den gå i DX 056b til Florø. Som brukerne av Flyprat nok kjenner til opphører DATs trafikk på Florø i slutten av mars.
Widerøe var også til stede med en DH1, LN-WIC fra 1993. Den gikk i WF 0527 til Skien. DATs rute til Skien klokken 13:55 var innstilt i dag.
Ellers ankom LN-WFO (DH3 fra 1998) i WF 0569 fra Kristiansund
og LN-WFP (DH3 fra 1998) fra Kristiansand
Og da tenker jeg at jeg har det meste. Takk for titten!
innlegget var det fint vær i Bergen fredag 2. mars, og jeg tok meg en tur opp til Mestaplassen for å fotografere litt. Hadde på forhånd studert avganger og ankomster hos Avinor og funnet ut at en knapp time fra halv to og utover ville by på intense flyopplevelser. Og ganske riktig – 16 forskjellige maskiner ble det mellom halv to og kvart over to.
Vi får starte med utenlandsflyene. Først ut var KLs PH-BXC (B738 fra 1999) i KL 1188 til Amsterdam. Kanskje et litt forutsigbart motiv, men har mange gode, personlige minner med denne middagsavgangen til KL. Mang en torsdag på jobben frem til lunsj, så Flybussen til Flesland og nettopp denne avgangen som starten på langhelg i Europa. Freden senket seg når man oppe i luften fikk goudabrødstykket og en kald 0,33 Heineken.

Neste fly av gårde var Skyways SE-RAA (Embraer 135ER fra 2000) i JZ 1592 til Gøteborg. Skyways har en daglig rundtur mellom Gøteborg og Bergen bortsett fra lørdager. Jeg har en ide, at jo mindre fly, desto høyere billettpris. En liten sjekk på stikkdato 15. mars avslørte at billigste måte å reise mellom Bergen og Gøteborg på var toget. 299,- skulle NSB ha for en togreise på 12 timer. SAS og Widerøe tilbyr mange avganger via Oslo, men de lå på pluss / minus 2500,- den aktuelle dagen. Tilbake var Skyways JZ 1592 til 1600,-, ikke direkte billig det heller, distansen tatt i betraktning.

Med inntil to daglige rundturer mellom Bergen og London Gatwick er DY en viktig aktør på dette markedet, og det er ikke vanskelig å finne folk blant venner og kolleger som har vært av gårde med DY til London i nyere tid. Derimot har jeg ennå til gode å høre om noen som har reiste med bmi til Heathrow, så det er nok et tilbud som er mindre kjent. Her kommer LN-DYF (B738 fra 2010) med formiddagsavgangen DY 1315 fra Gatwick.

SK2864 er formiddagsavgangen fra København til Bergen, og i dag var det OY-KBP (A319 fra 2006). Den har rutemessig ankomst 13:30 og returnerer en halv time senere i SK 2875.

Ut mars måned har SAS noen ukentlige avganger mellom Bergen og Stockholm, gjerne ved at en av kystrutemaskinene i 505-serien flyr bort til Stockholm i SK 898 på formiddagen og returnerer i SK 899 i middagstid. Her ankommer LN-BUC (B735 fra 1994) litt forsinket i SK 899. Rundt påsketider øker frekvensen på BGO – ARN, og da starter også DY opp sine avganger.

Og endelig kom også LN-WDJ (DH8 fra 2010) i WF 393 fra Aberdeen. Et annet aspekt ved dette bildet er at to regnvåte og milde somre til, så begynner treveksten å bli en utfordring selv på Mestaplassen.

Så litt over til innenlandsk produksjon. Det var mye gammelt BU-metall å se de tre kvarterene jeg var der. Først kom LN-BRQ (B734 fra 1991) i SK 263 fra Oslo. Så vidt jeg vet har SAS kun tre B734, maskiner med til dels skamløs god beinplass.

I Kystruten er det som vanlig mye 505 å se. Her er LN-BRV (B735 fra 1992) i SK 4172 Stavanger – Bergen – Trondheim.

Og her LN-BRH (B735 fra 1990) i SK 4159 Trondheim – Bergen – Stavanger

Norwegian har også lenge flydd på Bergen – Stavanger – Trondheim. Relativt nytt er det at de også betjener Ålesund ved at en av avgangene BGO-TRD tar en avstikker dit. Nå i mars er det kun mandager, torsdager, fredager og søndager. De øvrige dagene overlater de til SAS. Her er LN-DYB (B738 fra 2009) klar for take off i DY 164 Bergen – Trondheim via Ålesund.

Så får vi ta en liten tur innom turbopropsegmentet.
DATs LN-RUW (DH1 fra 1986) er relativt ny i Norge, og i dag skulle den gå i DX 056b til Florø. Som brukerne av Flyprat nok kjenner til opphører DATs trafikk på Florø i slutten av mars.

Widerøe var også til stede med en DH1, LN-WIC fra 1993. Den gikk i WF 0527 til Skien. DATs rute til Skien klokken 13:55 var innstilt i dag.

Ellers ankom LN-WFO (DH3 fra 1998) i WF 0569 fra Kristiansund

og LN-WFP (DH3 fra 1998) fra Kristiansand

Og da tenker jeg at jeg har det meste. Takk for titten!