• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bevæpnede vakter på fly

Re: Bevæpnede vakter på fly

Kommer an på hvordan de er plassert. Enhver terrorist med god kunnskap i hvordan de jobber / sitter og alt det der, kunne fort gjort bare overrumple luft marshall'n og ta hans våpen. Og da er det i gang igjen ... Same over.

Da er spørsmålet; hvorvidt må man sikre airmarshallen mot evt slike overgrep?

Kommer an på hvordan de er plassert. Enhver terrorist med god kunnskap i hvordan de jobber / sitter og alt det der, kunne fort gjort bare overrumple luft marshall'n og ta hans våpen. Og da er det i gang igjen ... Same over.

Da er spørsmålet; hvorvidt må man sikre airmarshallen mot evt slike overgrep?

Men er det ikke slik at disse airmarshallene ser ut som sivile?

Tullskap fra a til å, jeg ville føle meg mindre trygg i et fly med våpen ombord.

Det vi uansett må huske på er at dette er minst to diskusjoner samtidig; for og mot våpen på fly og at et land prøver å presse et annet land til å godta sine regler.

Det siste gjør meg om mulig enda mer mot. USA prøver som vanlig å presse fram sitt syn på land etter land bilateralt, selvsagt fordi det gir mindre motstand enn å gå inn i multilaterale forhandlinger. Hopper ikke forhandlingspartneren, da kommer truslene.

Vi kan heller miste alle direkteruter til USA enn å la en annen statsmakt presse gjennom regelendringer i Norge.

Det siste gjør meg om mulig enda mer mot. USA prøver som vanlig å presse fram sitt syn på land etter land bilateralt, selvsagt fordi det gir mindre motstand enn å gå inn i multilaterale forhandlinger. Hopper ikke forhandlingspartneren, da kommer truslene.

Bilateralt? Tror neppe det er noe forslag om å la Norge få lov å ha væpnede vakter på sine fly inn i USA.

-A

Bilateralt? Tror neppe det er noe forslag om å la Norge få lov å ha væpnede vakter på sine fly inn i USA.

-A

Ikke at jeg hadde vært for det heller, men dersom det ikke gjelder begge veier er det i prinsippet enda verre enn det jeg skreiv.

For å være litt useriøs samt å trekke argumentasjonen litt vel langt så kan man jo hevde at amerikanere er terrormål også på landjorda, så hvorfor skal de ikke få lov til å ta med seg sin konstitusjonelle rett til å bære våpen også når de er på reise i andre land rundt omkring...

For ordens skyld, jeg synes det er helt galt å 1) på prinsipielt grunnlag gi etter for det jeg oppfatter som amerikansk press for å tvinge frem en slik ordning, og 2) i det hele tatt ha skytevåpen ombord i fly.

Da har noen endelig tatt til fornuften og dyttet air marshal’ene til bakerste del av kabinen, hvor de faktisk kan holde et øye med ‘de mistenkelige’. Tipper dette er begynnelsen på slutten.

https://viewfromthewing.boardingare.../?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

The Federal Air Marshal Service is arguably the least competent law enforcement agency in the country. Naturally they are part of the TSA, which reportedly has a program to make sure air marshals don’t show up to the airport drunk.

No air marshal has ever stopped a terrorist or hijacker since the service was founded in 1962. Although an air marshal did shoot and kill a US citizen in 2005. If something really bad did happen on a flight and an air marshal was onboard they lack the training to do anything about it.

I 1970'erne havde flere selskaber sikkerhedsvagter om bord, bl.a.
Swissair ( long haul), som mistede et fly i forb. med en hijacking. Jeg husker,
at vi tog det for givet, at de var bevæbnede!
Desuden har jeg -vistnok!- siddet ved siden af en på en PANAM 707
fra CPH til JFK.
Måske ved Andreas, om denne praksis blev opgivet på et senere tidspunkt?

Da har noen endelig tatt til fornuften og dyttet air marshal’ene til bakerste del av kabinen, hvor de faktisk kan holde et øye med ‘de mistenkelige’. Tipper dette er begynnelsen på slutten.

https://viewfromthewing.boardingare.../?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook
Interessant lesing, virkelig bra bruk av skattepenger el.l.:
Air marshals have smuggled cocaine, engaged in sex trafficking, and discharged their weapons in hotels and bars. We spend $200 million per arrest on the air marshal program. And to be clear that is not $200 million per arrest of a terror suspect, most are just passengers behaving badly.

Er ikke dette noe El Al alltid har og har hatt i alle år? Eventuelt en eller flere av besetningen som er spesialtrent til slikt?

Det er flere selskap som har bevæpnet politi ombord, også europeiske. Å finne ut hvem de er og hvilke flygninger de er på, vil være tilnærmet umulig med mindre man har inside informasjon. Det er ikke engang noe crewet vet før briefing. Utifra de jeg kjenner og hvordan de er trent, vil jeg si at man har litt for mye tro på det man ser på film, om man tror de skal overrumples av noen.

Back