Betegnelser på de i kabinen

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
Betegnelser på de i kabinen

Sitter og filer litt på en tripprapport, men begynte så å filosofere over hva som rett betegnelse på kabinbesetningen i et fly, og hvordan det er med kjønnsnøytralitet her.

Før var vel menn pursere og kvinner flyvertinner. Purser er kanskje gangbar enda (?), men flyvertinne må vel sidestilles med nå mindre brukte betegnelser som ekspeditrise, sykepleierske og lærerinne.

Eller er det slik at kvinner som jobber i kabinen omtaler seg selv som flyvertinner fremdeles?

Eller dreier det seg nå i den grad det er interessant å skille mellom kjønn om mannlig og kvinnelig kabinbesetning?

Re: Betegnelser på de i kabinen

Purser (AP), er ikke kjønnsbasert, men er "leder" i Kabinen (SK)
Eller så har SK n Air Steward (Kokk/servering) (AS) , og verter/ (CC)
en CC/AS med CA1 kurs kan fly som CA1 (leder)om det ikke er ledige AP'

Last edited:

Eller er det slik at kvinner som jobber i kabinen omtaler seg selv som flyvertinner fremdeles?

Min begrenset erfaring, stort sett basert på noen få jeg har møtt som enten av vært i ressurspoolen til SAS eller blant de yngre hos Norwegian er at de ihvertfall blant "almuen" betegner seg selv som flyvertinner, og ikke cabin crew etc, når man spør hva de driver meg

Hvorfor ikke bare kalle de yndige små for flyvertinner og herrene for flyverter? Det funker helt sikkert.

Vidar

Skal man være kjønnsnøytral, og gjøre det så enkelt som
mulig - er vel betegnelsen: "kabinansatt" det greieste.
Var i allefall det de fleste av oss foretrakk, i de selskapene
jeg har jobbet i kabinen.

I det temmelig maritime miljøet jeg jobber er betegnelsene (spesielt fra de som har sjøkaptein som tittel) flyvertinner alt som jobber bak og de foran blir kalt "drivere" ;)

Back