• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Betalte jeg for overvekt hos SAS?

Ståle

Amatør
Fløy KKN-OSL i SAS Plus igår, hadde 10kg overvekt.

Dama sa først jeg måtte betale, så spurte jeg pent om å slippe unna siden vi var to på en koffert i SAS Plus (opprinnelig 4 kolli inkl..)

Hu sa jeg skulle slippe unna siden vi er EBG, men måtte se gullkortet. Hadde kun Dinerskort for hånden og ga det til hu som dro det igjennom kortleser. Fikk ingen kvittering e.l.

Har etter det hatt en uggen magefølelse om at jeg blei belasta for noen kroner, kan det stemme eller må jeg signere for en eventuell overvektsbetaling?
 
Flybransjen har vel fortsatt så tungrodde systemer at det skal mer til enn å bare swipe kortet. Ved å swipe kortet i leseren på tastaturet skal hun vel imidlertid kjappere få opp bookingen registrert på kortet, eventuelt Eurobonus-nummer.

Det hele høres unektelig litt merkelig ut, men ville ikke bekymret meg før noe skulle dukke opp på fakturaen.
 
Om det var kortleseren på tastaturet hun brukte skal det ikke ha blitt belastet noe. I motsatt fall skulle du fått noe til å signere.

Ellers anbefaler jeg alltid å pakke flere kolli heller enn å pakke tunge kolli når du alikevel har en romslig bagasjekvote. Jeg vet selvsagt at håndhevelsen av maksvekt er "noe slapp", men maksgrensa på 23kg per kolli gjelder også for EBS/G/D/P. I alle fall på papiret...
 
Om det var kortleseren på tastaturet hun brukte skal det ikke ha blitt belastet noe. I motsatt fall skulle du fått noe til å signere.

Ellers anbefaler jeg alltid å pakke flere kolli heller enn å pakke tunge kolli når du alikevel har en romslig bagasjekvote. Jeg vet selvsagt at håndhevelsen av maksvekt er "noe slapp", men maksgrensa på 23kg per kolli gjelder også for EBS/G/D/P. I alle fall på papiret...

Naturligsvis, denne gangen gadd vi ikke å ta med to kofferter da vi reiste ut med rundt 10 kg og antok at hjemreisen skulle bli like lett.. nope :P

Takk for avklaringen.
 
Flybransjen har vel fortsatt så tungrodde systemer at det skal mer til enn å bare swipe kortet.

Altéa har den muligheten, men SAS bruker det ikke. Jeg tror alle stasjonene som SGH har handling så brukes det håndholdte betalingsterminaler, så det er ganske klart at man betaler ekstra.
 
Back
Top