• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Betalte 19.000 kroner for å slippe mer Norwegian-kaos

Re: Betalte 19.000 kroner for å slippe mer Norwegian-kaos

Originally posted by ANX
... Har likevel lyst å si meg enig med Someone's kommentar på første siden:

Dessuten når man først har kjøpt billigbilletter så kan man ikke vente seg allverden.

Dessverre har ikke "Hvermannsen" forstått denne sammenhengen. :lightbulb

Dette ble uklart. Hva er "allverden"? Og hva er det "Hvermannsen" kan vente seg av et billigselskap?

Er det slik at om man kjøper billigbilletter, så reiser man nærmest på lykke og fromme og kan takke sin skaper om man kommer fram? Ligger det implisitt i billigbillett-opplegget at selskapet ikke har noe ansvar for å frakte deg dit du skal?

Om det er slik, er det nok ikke bare "Hvermannsen" som ikke har skjønt sammenhengen ...:wow:

Originally posted by MountainDew

Stoler på deg MOW :D Kjøpte en liten børspost på 200 aksjer (88,25kr pr stk) tvi tvi...

Noen har tydeligvis lest hva jeg skrev:
http://n24.no/boers-og-finans/article1391886.ece

''Analytiker Martin Huseby Karlsen i DnB NOR Markets tror på over 30 prosent økning for den skadeskutte Norwegian-aksjen.''

Ellers er jeg ikke enig i at man 'faar det man betaler for'. Forskjellen mellom LCC og Nettverksselskaper er veldig mye hype og i mange tilfeller faar man billigere billetter paa f.eks. SAS. Paa samme maate som det sitter forretningsfolk ombord i DY som betaler 'top dollar' for setet sitt. Saa det er ikke riktig aa stille forskjellige krav til selskapenes regularitet.

Fly High:

Er det slik at om man kjøper billigbilletter, så reiser man nærmest på lykke og fromme og kan takke sin skaper om man kommer fram? Ligger det implisitt i billigbillett-opplegget at selskapet ikke har noe ansvar for å frakte deg dit du skal?

Trodde dette står i betingelsene hos f.eks Ryanair? Point-to-point.

Men for all del, "Hvermannsen" kan jo ikke belemres med å lese sånt...

Madrid flyet fantes det ingen maskin til grunnet havariet i Praha. De jobbet hard for å få til en løsning. Den ble funnet ved å leie et fly fra Futura som tros alt befant seg i Spania. Løsningen da var å fly MAD - OSL - MAD. Dermed skulle avgangen fra Madrid bli noe forsinket mens den fra OSL til MAD skulle gå ca. ved midnatt. I siste liten fant Futura ut at de ikke hadde noe crew og dermed gikk hele opplegget i dass.
Det er vanskelig å få tak i både fly og besetning når mange er på ferie og mye av den ledige kapasiteten er brukt opp i midtøsten.
Men alt dette hadde vært ungått om Norwegians hadde nok fly i utgangspunktet!

Hilsen,
Laurenz

ANX: I likhet med Fly High forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke kan forvente at man skal få den tjenesten man har betalt for. Og som LN-MOW påpeker har slett ikke alle betalt billigbillett ombord på flyet...

Det er mye som man må finne seg i når man flyr på billigbillett, men at selskapet ikke utfører tjenesten de har tatt betalt for er definitivt ikke en av dem!

Originally posted by Trety

ANX: I likhet med Fly High forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke kan forvente at man skal få den tjenesten man har betalt for. Og som LN-MOW påpeker har slett ikke alle betalt billigbillett ombord på flyet...

Det er mye som man må finne seg i når man flyr på billigbillett, men at selskapet ikke utfører tjenesten de har tatt betalt for er definitivt ikke en av dem!

Akkurat! Et tilfeldig søk på Norwegian.no OSL-PRG-OSL gir en pris på 5000.- t/r. Viktig å huske på at det faktisk finnes noen ombord som har betalt denne prisen....

Originally posted by ANX

Fly High:

Du sklir unna spørsmålet mitt. De fleste vet at Ryanair og andre billigselskaper frakter folk fra A til B og gir bengen i om man kommer seg til C. Det jeg lurer på, er om du mener at selskapet ikke gir noen garanti for at jeg i det hele tatt kommer fra A, eller når jeg reiser derfra. Er det f.eks. å vente seg allverden?

Vel, selskapet tar på seg et ansvar for å frakte deg fra "From" til "To" og selskapet skal gjøre det det kan for at dette skjer til den tid og med den rute som man har satt opp.

Men, leser du Conditions of Carriage, så vil du finne noe om at tidtabellen er kun til informasjon, og at man ikke garanterer at man vil følge den. Da kan det bli aktuelt med hotell ol, men du vil ikke finne en garanti i avtalen du som pap har med flyselskapet at flyet vil gå som det er satt opp.

Er Conditions of Carriage stort sett likelydende i de fleste selskaper?

Originally posted by Tommy777

Det finnes masse kapasitet til MAD. Dersom DY skal bli tatt seriøst, skulle de kjøpt plass hos andre flyselskapene istedet for å be dem vente i timesvis uten noe lovnad om når flyet vil gå. At det fantes plass, vet vi jo. Karen i reportasjen fikk plass uten noe problem, dog til 19.000.-

At man får plass til en familie er ikke noe problem, men å få plass til et helt fly, tror jeg hadde vært værre.
Hadde en DY-pax kommet til meg med sin billett "endorsed fra DY", hadde jeg ikke tatt imot han likevel. Da måtte han ha kjøpt en ny billett med meg.^_^

Det finnes masse kapasitet til MAD. Dersom DY skal bli tatt seriøst, skulle de kjøpt plass hos andre flyselskapene istedet for å be dem vente i timesvis uten noe lovnad om når flyet vil gå. At det fantes plass, vet vi jo. Karen i reportasjen fikk plass uten noe problem, dog til 19.000.-

Tror du situasjonen hadde blitt slik om det hadde vært "masse kapasitet" til Madrid? :rolleyes:

Nei, strengt tatt tror jeg ikke DY kan overlate sine billetter til andre flyselskaper i det hele tatt. Ihvertfall kjenner ikke jeg til det, (kanskje Sterling har en avtale med de).

Hvis ikke DY har interlineavtale med andre selskaper, kan man endossere saa mye de vil. Det er ingen andre selskaper som vil ta i billetten med ildtang engang. De faar nemlig ikke betalt.

De maa bruke samme metode som vi brukte i Seattle naar vi protectet pax paa selskaper vi ikke hadde avtale med - vi tok sjekkheftet ut av safen og skrev en sjekk.

Originally posted by Thomas

Tror du situasjonen hadde blitt slik om det hadde vært "masse kapasitet" til Madrid? :rolleyes:

Oh man..... via LHR, ARN, FRA, AMS, MUC, CPH, CDG etc etc finnes det over 50 flyvninger til MAD daglig. Klart det finnes 130 seter på disse flyene tilsammen... Hadde dette vært SAS, hadde de sendt hele balletten med andre flyselskaper.

Situasjonen ble slik fordi DY er et "billigselskap" og ikke kan booke om passasjerer slik som et ordentlig flyselskap.

Originally posted by Arrow

Originally posted by Tommy777

At man får plass til en familie er ikke noe problem, men å få plass til et helt fly, tror jeg hadde vært værre.
Hadde en DY-pax kommet til meg med sin billett "endorsed fra DY", hadde jeg ikke tatt imot han likevel. Da måtte han ha kjøpt en ny billett med meg.^_^

Akkurat. Det er selvsagt en stor utfordring å booke om så mange pax, men du hadde klart det, det hadde bare tatt litt tid. Problemet er at DYs billetter ikke er verdt papiret de er printet på for deg eller noen andre.. ;-)

Originally posted by Fly high

Originally posted by ANX

Fly High:

Du sklir unna spørsmålet mitt. De fleste vet at Ryanair og andre billigselskaper frakter folk fra A til B og gir bengen i om man kommer seg til C. Det jeg lurer på, er om du mener at selskapet ikke gir noen garanti for at jeg i det hele tatt kommer fra A, eller når jeg reiser derfra. Er det f.eks. å vente seg allverden?

jeg tror det ANX sikter til er hvorvidt selskapet er en del av et nettverk eller ikke, og den forskjellen har nok ikke alle Herr og Fru Hvermansen faatt med seg. Et selskap som er endel av et nettverk, med interline avtaler (avtaler som garanterer at selskapene som har inngaatt disse faar betalt naar man utveksler billetter) kan saa lenge det finnes plass plassere de passajerene som blir beroert paa andre selskaper / andre ruter...dette kan ofte innebaere opptil flere flybytter og noen vil velge aa ta forsinkelsen, mens andre velger aa fly via London, Paris, Amsterdam etc. Klart faar man ikke 148 via en destinasjon, men med 15 her, 10 der, 7 via her-i-der faar man folket frem....

Ironisk nok har nettverkselskapene ofte en innegygget fordel, ikke alle skal til punkt B....og dermed kan man sende dem via punkt C til punkt D...har selv re-routet en FULL 767 til USA i og med at det ikke fantes et eneste hotellrom i Oslo pga Mote-uke, vi fikk alle avgaarde - inkludert 2 EBG som ble sendt med Concorde....(hvor vi ogsaa maatte kjoepe billettene av BA)

er man ikke en del av et nettverk, saa maa man enten finne frem sjekkheftet og kjoepe nye billetter, eller forsoeke aa leie inn maskiner....

Dessverre vil ikke de"seriøse flyselskapene" ( ref tommy777) få istand en INTERLINE-avtale med DY, så er det dessverre ikke mye å gjøre. BUSK hadde heller ikke kjøpt nye billetter til alle passasjerene om de ikke hadde INTERLINE-avtaler med andre selskap...... :angry:

Originally posted by LN-FHU

Dessverre vil ikke de"seriøse flyselskapene" ( ref tommy777) få istand en INTERLINE-avtale med DY, så er det dessverre ikke mye å gjøre. BUSK hadde heller ikke kjøpt nye billetter til alle passasjerene om de ikke hadde INTERLINE-avtaler med andre selskap...... :angry:

Det er vel 100% opptil DY og hvorvidt de vil betale det koster og ha Interline Avtaler...jeg skjoenner godt at DY ikke vil ta den utgiften (det er vel snakk om en minimumspris som sikkert ligger over DY's gjennomsnittspris) og forretnings messig er det sikkert fornuftig av DY og ikke inngaa InterLine Avtaler...men det forblir DY's avgjoerelse om de vil vaere med eller ikke.....

Originally posted by The Ticketor
Veldig veldig like, men ikke nødvendigvis identiske.

Det betyr altså at vi mer eller mindre er tilbake til den utdypningen jeg ba ANX om tidligere:
Hva er det "Hvermansen" ikke setter seg inn i når det gjelder lavprisselskaper utover det folk flest kjenner til, nemlig at disse selskapene frakter folk fra A til B? Hvilke krav fra "Hvermansen" kan kalles "allverdens", altså som går utover det å komme seg til B innenfor nogenlunde rimelig tid?

Back