• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Betalte 19.000 kroner for å slippe mer Norwegian-kaos

Re: Betalte 19.000 kroner for å slippe mer Norwegian-kaos

Originally posted by Farmer

"- Forsinket leveranse av nytt fly, og evakueringer i Midtøsten, gjør at vi for tiden mangler fly. Men vi regner med å være tilbake på rett spor fra torsdag. Da forventer vi at vårt nye Boeing 737 vil være levert, sier Ellingsen."

Det er jo alltid greit å ha noen andre å skylde....enten det er berettiget eller ikke :wink

Originally posted by Farmer
si meg ... er DY også innleid til å fly evakueringsflighter til Midtøsten ettersom de skylder på dette mon tro? I følge avisartikkelen kan det jo se slik ut.

Problemet er sikkert at det gjør det enda vanskeligere å få leid inn fly på kort varsel.

Som jeg nevnte i en annen traad - dette skjer alle. Nettverksselskapene er generelt flinkere til aa haandtere det fordi de har mer ressurser og stoerre muligheter for ombooking, og har ogsaa stoerre rutine i slike situasjoner. Dette er relativt nytt for DY og de er i en laerefase.

Men naar det er sagt, saa oppstaar det ogsaa situasjoner som nettverksselskapene kunne haandtert bedre ogsaa ... ^_^

Jeg fikk aldri bekreftet om det var kontakt mellom DY og ATA loerdag, men hadde den loesningen gaatt i boks hadde vi trolig kunnet fly for dem hele denne uka ... samt at Prag-paxen hadde vaert hjemme adskillig tidligere ...

Originally posted by CK

det står vel noen Airbus'er med trær på halen på Kyros om dagen som vel ikke har så mye å gjøre???;)

Men er de gode nok for Hr Hvermansen mon tro :rolleyes: Dessuten ser de litt slitne ut. Og det spørs om Middle East Airlines klinger bra hos "Syden paxen".

Navnet er nok ikke særlig attraktivt sett med norske øyner nei....

Jeg synes at unnskyldningen fra Anne Grete Ellingsen er mer enn tynn. DY deltar ikke i noe evakuering i midt Østen, på nyhetene i går så vi alle at det var SKs 738 med *A livery som tok evakueringen. (kanskje DY kan leie inn den maskinen midlertidig :-)

Skal du drive flyselskap, bør du i det minste ta høyde for at uhell kan skje og at ikke hele operasjonen din faller sammen som et korthus dersom ett fly blir satt ut av spill. Jeg fatter ikke at DY ikke har noen avtale om leie av fly dersom slikt skjer. Amatørmessig.

Det er greit at du som passasjer må akseptere 12-15-24 eller 36 timers forsinkelse når du reiser med et charterselskap, det er ikke akseptabelt fra et selskap som driver rutetrafikk.

Det finnes masse kapasitet til MAD. Dersom DY skal bli tatt seriøst, skulle de kjøpt plass hos andre flyselskapene istedet for å be dem vente i timesvis uten noe lovnad om når flyet vil gå. At det fantes plass, vet vi jo. Karen i reportasjen fikk plass uten noe problem, dog til 19.000.-

Endelig får DY som fortjent, de hundrelappene jeg betaler ekstra for å fly med SK betaler jeg med glede!

Alt har da ikke fallt sammen! De hadde innleie fly, men det fikk motor havari. Og hadde det vært ledig kapasitet på markedet da hadde nok DY kastet seg over det med engang. Muligens var innleie av den Tyrkiske maskinen et symptom på hvor lite som var tilgjengelig.

Men hele saken er dårlig håndtert av DY, slikt kan bli sittende i bakhodet lenge hos folk. Men folket kan kanskje ikke boikotte alle norkse selskaper heller.

Originally posted by captaink

Det er fint at noen er så smarte som deg !

He he, ironi, eller??

Ikke misforså, jeg har selv reist mye med DY siden de startet opp, men kun pkt. til pkt i Norge der jeg vet at jeg har andre alternativer som ikke vil ta livet av meg økonomisk om det skulle skjære seg.

Men til utlandet, mener jeg DY er litt risky om det skulle oppstå noe, kan fort bli MEGET dyrt å kjøpe en enveis C

Originally posted by intransfer

Den ene dagen er det SAS, den andre dagen er det DY, den neste dagen er det SAS, deretter KLM, SAS, BA, SAS, WF, SAS, FR, SAS osv. Sånn vil det alltid være.

Med andre ord vil det som oftest være SAS... :wow:

Originally posted by Tommy777
synes at unnskyldningen fra Anne Grete Ellingsen er mer enn tynn. DY deltar ikke i noe evakuering i midt Østen, på nyhetene i går så vi alle at det var SKs 738...

Du har gått glipp av noe... DY sier ikke at de har evakuert noen som helst. De mener det var vanskelig å skaffe fly i markedet fordi mange fly brukes til evakueringen. Og DY tenker helt sikkert kostnader når de skal leie inn fly. Kanskje det av og til er billigere å la passasjerene vente noen timer ekstra i påvente av et billigere innleiefly, enn å ta første og dyreste fly de får tak i. Det kalles business.

Skal du drive flyselskap, bør du i det minste ta høyde for at uhell kan skje og at ikke hele operasjonen din faller sammen som et korthus dersom ett fly blir satt ut av spill. Jeg fatter ikke at DY ikke har noen avtale om leie av fly dersom slikt skjer. Amatørmessig.

Du bør nok starte eget flyselskap hvis du har den ultimate oppskriften! Tror du ikke DY har noen planer for slikt? Tror du at det er så enkelt at man kan inngå avtale med et annet selskap som stiller opp på et par timers varsel med et ledig fly? Det er kanskje mulig, men DYrt.

Det er greit at du som passasjer må akseptere 12-15-24 eller 36 timers forsinkelse når du reiser med et charterselskap, det er ikke akseptabelt fra et selskap som driver rutetrafikk.

Hvorfor er det mer greit å akseptere forsinkelse fra charterselskaper? Litt problemer med å skjønne den... :)

Endelig får DY som fortjent, de hundrelappene jeg betaler ekstra for å fly med SK betaler jeg med glede!

Sier vel det meste om innlegget ditt

Norwegian er i dag ned 7,3% på Oslo børs. Muligens et bra kjøp i dag---?

Helt klart. Dette er snart glemt.

Originally posted by LN-MOW

Helt klart. Dette er snart glemt.

Stoler på deg MOW :D Kjøpte en liten børspost på 200 aksjer (88,25kr pr stk) tvi tvi...

Originally posted by LN-BRK

synes at unnskyldningen fra Anne Grete Ellingsen er mer enn tynn. DY deltar ikke i noe evakuering i midt Østen, på nyhetene i går så vi alle at det var SKs 738...

Du har gått glipp av noe... DY sier ikke at de har evakuert noen som helst. De mener det var vanskelig å skaffe fly i markedet fordi mange fly brukes til evakueringen. Og DY tenker helt sikkert kostnader når de skal leie inn fly. Kanskje det av og til er billigere å la passasjerene vente noen timer ekstra i påvente av et billigere innleiefly, enn å ta første og dyreste fly de får tak i. Det kalles business.

Du bør nok starte eget flyselskap hvis du har den ultimate oppskriften! Tror du ikke DY har noen planer for slikt? Tror du at det er så enkelt at man kan inngå avtale med et annet selskap som stiller opp på et par timers varsel med et ledig fly? Det er kanskje mulig, men DYrt.

Hvorfor er det mer greit å akseptere forsinkelse fra charterselskaper? Litt problemer med å skjønne den... :)

Jeg "skjønner" godt at det kanskje er vanskelig å finne billige fly å chartre grunnet situasjonen i Libanon, men hadde jeg vært DY, hadde jeg aldri brukt det som en unnskyldning til VG og andre medier. Alt er dyrt når en har dårlig tid, det er selvsagt business å forsøke å gjøre ting billigst mulig, men som et selskap som tross alt driver ruteflygning er en 36 timers forsinkelse totalt uakseptabelt. Da bør du IMO ta den ekstra kostnaden/tapet for å redde ansikt/vise hensyn til kundene som stoler på deg. (dette er jo en meget spesiell situasjon som forhåpentligvis ikke blir en vanesak for DY, en dyr flyleie every once in a while, knekker ikke DY)

Når det gjelder planlegging og ha en back up plan, gjelder det for all business. Aner ikke hvordan flyselskapene går frem når de lager avtaler for å leie inn fly dersom noe går galt, men i bedriften jeg jobber, har vi dyre avtaler som sørger for at reparasjoner/deler blir besørget inne x antall timer slik at ikke kundene blir uten nett over lengre tid. Det har vi med i vårt kostnadsbudsjett.

Jeg kan akseptere en forsinkelse når jeg reiser med en charteroperatør fordi da er jeg på ferie. Mange forretningsfolk flyr med DY og de henvender seg til bedriftsmarkedet. (Her jeg jobber har vi også avtale med DY og bizzi kort hele gjengen.) Det er derfor uakseptabelt med 36 timers forsinkelse IMO.

Luftfart er en tøff bransje, ingen tvil om det. Du facer kjempeutfordringer daglig, men jeg ville nok ikke satse sparepengene mine der ;-)

Originally posted by Hurum

Sier vel det meste om innlegget ditt

Hva mener du med det?

Here we go again. :cry:

Ellers veldig mange relevante synspunkter i denne tråden. ^_^

Har likevel lyst å si meg enig med Someone's kommentar på første siden:

Dessuten når man først har kjøpt billigbilletter så kan man ikke vente seg allverden.

Dessverre har ikke "Hvermannsen" forstått denne sammenhengen. :lightbulb

Vel det er jo utrolig tragisk at slikt skjer. Uansprett åssen selskap det er.

Men skal inrøme at jeg fryder meg litt å se at DY får gjennomgå i pressen. Det har de ikke fått så mye av før,. så det er jammen på tide.

Hold dere til topic her alle sammen. :old
Om det er noen som har personlige meldingsutvekslinger dere ønsker å framføre som ikke vedrører temaet så finnes det en helt utmerket PM funksjon på Forumet. Da vil vi få en mye mer hyggelig og nyttig diskusjon!

Back