Betale seg frem i sikkerhetskøen

Re: Betale seg frem i sikkerhetskøen

Det er fullt mulig å kjøpe seg forbi køen på OSL også - kjøp business eller Economy Extra på SAS, Blue1 eller Widerøe neste gang du skal ut av landet. (dagens reklame for arbeidsgiveren)

Risikoen for at (for) mange velger å betale seg forbi køen + problematikken rundt betaling (kort, kontant, veksling osv) kan vel føre til at denne "premium køen" kan bli tregere enn den som er gratis? Jeg vil si at det er lavere terskel for folk å betale 5 pund for å "snike" i køen enn å betale minst dobbel pris for billetten for å få tilgang til "fast track".

Risikoen for at (for) mange velger å betale seg forbi køen + problematikken rundt betaling (kort, kontant, veksling osv) kan vel føre til at denne "premium køen" kan bli tregere enn den som er gratis? Jeg vil si at det er lavere terskel for folk å betale 5 pund for å "snike" i køen enn å betale minst dobbel pris for billetten for å få tilgang til "fast track".

Hvis for mange velger å betale seg forbi og dermed køen der blir lenger så betyr det rett og slett at prisen er for lav, og problemet løses da enkelt med å heve prisen

Hvis for mange velger å betale seg forbi og dermed køen der blir lenger så betyr det rett og slett at prisen er for lav, og problemet løses da enkelt med å heve prisen

Slik taler en god økonom! :D ...og det er selvsagt helt riktig. Husk på at dette gjelder i Storbritannia, og der er det nok ikke usannsynlig at 5 pund er tilstrekkelig fra å unngå ganske mange av de reisende. Jeg har flere ganger satt meg inn på First Class på toget mellom York og Manchester Airport, som er en ca 2 timers tur, og der kostet det noen få pund ekstra i 1. (og du fikk iallefall tidligere gratis kaffe/te og flaskevann). De fleste velger likevel å ikke betale de få pundene ekstra.

Så om man da kommer med dårlig tid og uten penger, så mister man flyet sitt!

Jeg synes dette er å snu problematikken på hodet. Man burde sørge for å ha nok folk og vel så det på jobb til enhver tid slik at man unngikk køer. At noen sniker seg foran pga at de holder på å miste et fly, kan vi vel alle leve med! :old

BF:cool2

De norske flyplassene burde ha et kundeløfte på at de f.eks garanterer at du er gjenom sikkerhetskontrollen på 15 min.

De norske flyplassene har vel forsåvidt også det - det skal ikke mye til før bøtene løper for Securitas/G4S.

De norske flyplassene har vel forsåvidt også det - det skal ikke mye til før bøtene løper for Securitas/G4S.

Det tyder igjen på at det ikke er satt høye nok bøter.

Det tyder igjen på at det ikke er satt høye nok bøter.

Den likte jeg! Alternativt at de ikke har satt antall minutter før bøtene løper lave nok. Eller at de ikke tar tida ofte nok!!

BF:cool2

De floorwalkerne som ikke er vektere, men som vel har grønne eller rød poloskjorter på - tar vel tiden kontinuerlig. Jeg innbiller meg bøtene løper ved kø på mer enn ti - ihvertfall mer enn femten minutter - men bøteniveauet aner jeg intet om, så godt mulig det er for lavt.

EDIT: Regnskapstallene fra G4S Aviation Security AS er ikke tilgjenglig ennå siden de faktisk bare har eksistert siden i fjor - men det ser ikke akkurat ut som Adecco Airport Security AS gjorde det så godt at det gjorde noe de siste årene - sett under ett for perioden de opererte på OSL var det vel et tap på omkring 10 millioner - og siste driftsår (2007) gav et negativt årsresultat på 17 millioner.

Last edited:
Back