Lurer på en ting når det gjelder reiseforsikringer og forsinkelser.
I de fleste vilkårene jeg har lest når det kommer til "innhenting av fastlagt reiserute" står noe som ligner dette (hentet fra SAS Amex Forsikringsvilkår):
"Forsinkelsen skal være dokumentert skriftlig av reise-arrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes værforhold/teknisk feil."
Jeg "oppdaget" dette for en liten stund siden da jeg skulle reise BUF-EWR-CPH-BGO og BUF-EWR var bestilt separat. Hadde litt over 2 timer connection på EWR, men fant ut at ruten UA4851 BUF-EWR ofte var ganske forsinket inn til EWR.
Det gikk heldigvis bra denne gangen (landet faktisk 30 min før tiden), men lurer på hvilke rettigheter jeg hadde hatt hvis jeg hadde ankommet EWR for sent pga. forsinkelse med UA4851.
Hvis forsinkelsen hadde skyldtes teknisk svikt eller vær hadde jeg vel vært safe.
Men hva hvis det skyldtes sent ankommende fly/crew, opphopning av trafikk i luften osv.?
Ser forsikringsselskapene utelukkende på den direkte årsaken som flyselskapene går ut med? Eller vil de se på bakenforliggende årsaker?