• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Beste reiseforsikring?

skal sjekke det ut. ja streik dekkes vel med god grunn av ingen. ellers begynner DNB reise best å virke mere og mere attraktivt, forbehold man gidder og sjekke dekning hos andre i skadetilfellet :)
 
Lurer på en ting når det gjelder reiseforsikringer og forsinkelser.

I de fleste vilkårene jeg har lest når det kommer til "innhenting av fastlagt reiserute" står noe som ligner dette (hentet fra SAS Amex Forsikringsvilkår):

"Forsinkelsen skal være dokumentert skriftlig av reise-arrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes værforhold/teknisk feil."

Jeg "oppdaget" dette for en liten stund siden da jeg skulle reise BUF-EWR-CPH-BGO og BUF-EWR var bestilt separat. Hadde litt over 2 timer connection på EWR, men fant ut at ruten UA4851 BUF-EWR ofte var ganske forsinket inn til EWR.

Det gikk heldigvis bra denne gangen (landet faktisk 30 min før tiden), men lurer på hvilke rettigheter jeg hadde hatt hvis jeg hadde ankommet EWR for sent pga. forsinkelse med UA4851.

Hvis forsinkelsen hadde skyldtes teknisk svikt eller vær hadde jeg vel vært safe.
Men hva hvis det skyldtes sent ankommende fly/crew, opphopning av trafikk i luften osv.?

Ser forsikringsselskapene utelukkende på den direkte årsaken som flyselskapene går ut med? Eller vil de se på bakenforliggende årsaker?
 
Mener jeg leste en gang her på flyprat at en kan bygge iallfall deler av reiseforsikringene på hverandre. Tolker jeg det rett at en flybillett for å innhente reiserute vil typisk deles på de to forsikringsselskapene (kan ikke få utbetalt samme reise to ganger) mens dersom hver forsikring dekker en forhåndsbetalt overnatting som ikke brukes vil jeg få dekket to overnattinger tilsammen? Andre lure ting som er dekket ved innhenting av reiser?
 
Hvordan går jeg frem for å få skriftlig dokumentasjon på en forsinkelse fra SAS som jeg kan gi forsikringsselskapet.
 
Back
Top