Jeg var nylig i markedet for en ny kabinkoffert, så kan skrive litt om hva jeg tenkte og endte med.
Skal jeg dra med meg mye stæsj som håndbagasje ville jeg heller bare tatt med meg en
duffel og stappet den for alt den er verdt.
Jeg ville ha fire hjul. Det er rett og slett veldig komfortabelt. I tillegg jeg ville ha en som var ekspanderende. I tilfelle rottefelle. Ikke verdens beste tankegang, og det kanskje
heller ikke det å reise med hjul (hat tip til Edvard).
Men jeg beveger meg utenfor poenget og babler.
Jeg ville ha komforten med fire hjul og muligheten til å stappe den skikkelig, og utvide den om nødvendig. Oppsummert var dette kravene mine, omtrent i synkende rekkefølge.
- Fire hjul
- Ekspanderende
- Mykt skall
- God intern organisering
- Utvendig lomme av kurant størrelse
- Hjul som ikke bråker mer enn en gressklipper når man triller på et vanlig fortau
Endte på en
Samsonite Pro-DLX 4 spinner, som koster rundt 3000 kr i Norge. Du får den også med
to hjul.
Så hva gjør denne så bra?
Firehjulingen deles i midten, så du får ikke noe stort, dypt rom. På den høyre siden har du veldig greie stropper med små lommer, samt en toalettmappe (sistnevnte er heldigvis mulig å fjerne).
Bilde fra Carryology
Her får du lett presset de store og litt kronglete formede tingene du reiser med. Det er også denne siden som utvides. Dybden er veldig kurant for min bruk, og du får fint et par sko i bunnen uten problemer med dybden. Ellers legger jeg toalettmappe og noen mindre pakkekuber her, og alt får fint plass.
På venstre side finner du to interne lommer uten noe spesiell dybde. Jeg bruker disse kun til smågreier.
Under ligger det en dresspose med festemekanisme. Kast den vekk og du får fint plass til to store
pakkekuber. Da er rommet godt fylt opp, men har fortsatt plass til noen løse smågreier.
Utvendig er det også godt med lommer.
Første bildet er mitt, siste fra Carryology
På fremsiden har du en stor, utvendig lomme med en U-formet glidelås. Jeg får akkurat lirket en ThinkPad T450s nedi (som vist på bildet), og den er 14" med tykk ramme rundt skjermen.
Noe større går nok derimot dårlig. En 13" MacBook Air passer mye bedre og krever ikke noe lirking. Ellers er det en også en tablet-lomme med fleece-foring. Såvidt jeg har skjønt skal en standard iPad passe her - min iPad Mini har danseplass.
Foran denne store lommen har du enda en lomme, og den er overraskende dyp. Den har imidlertid en veldig smal åpning, så det er vanskelig å få hånden nedi bunnen. Tror den egner seg best til ting du aldri vil finne igjen. Eventuelt en brettet avis eller blad.
På baksiden har du enda en lomme. Har ikke helt forstått bruken av denne heller. Får plass til et blad der, men da ser du litt dust ut. Vannflaske fungerer dårlig.
Andre småting som er bra/kult/såvidt verdt å nevne
- Greit med høydeinnstillinger på trillehåndtaket, tror det er tre eller fire trinn
- Håndtaket på topp er mykt og godt å bære etter
- Triller godt og med lite bråk, og hjulene glir bra - du kan godt sende den avgårde i nedoverbakker uten å være redd for at den stopper av seg selv
- Den har en innebygd adresselapp med strikk i bunnen, så den glir tilbake i lommen sin
- 55x40x23 cm (28,5 cm når ekspandert)
- Den har en fiffig TSA-lås, som klarer å låse den lille lommen, PC-lommen og hovedlommen samtidig.
Hva er ikke bra?
- Trillehåndtaket kan ikke måle seg med Rimowa sitt. Det er ikke
spesielt slarkete, og bedre enn veldig mange andre kofferter - men det er fortsatt noe slark.
- Det er ikke noe bærehåndtak på bunnen av kofferten - og jeg skjønner ikke hvorfor.
- Samsonite tror sort og rødt er fortsatt er kult, så absolutt
alt skal ha røde kontrastdetaljer. Ugh.
- Den er ingen vinner i volum. Oppgitt til 37,5L/45,5L
- 3,3 kg, så det er litt vekt i den. Jeg lever greit med det.
Jevnt over er jeg veldig godt fornøyd. Noen løsninger som ikke er helt ideelle. Kanskje det bare er jeg som ikke forstår hvordan de skal brukes. Det er fullt mulig. Den er god i bruk og fungerer veldig godt til min bruk. Neida, den vinner ikke på verken pris, volum eller vekt. Men til gjengjeld er den ikke verst i klassen på noen av delene heller. Den er rett og slett ganske allsidig og gjør en veldig god jobb i sitt segment.