Beste IC Business - produkt til USA

737-405

ScanFlyer Gold
God ettermiddag folkens :)


Lurer på hvem som leverer det beste produktet til USA i Business Class per dags dato ?
Da tenker jeg på faktorene pris (som kanskje er relativt avgjørende for en student som meg..), mat, lounger, stoler/komfort ombord !
Har kun fløyet interkontinentalt til SXM ved en anledning tilbake i 2004 på Economy, og har dermed minimal erfaring med oversjøiske flygninger.

Setter pris på alle svar ;)

Edit: Lest MYE tripraporter både her og andre steder for å sjekke ut hva dere skriver/mener !
 
Når det gjelder pris kommer det an på hvor du skal. Skal du til New York har Swiss lave priser og et godt produkt. Har nettopp booket Swiss i juli til 15.000 kr. pr. voksen. Booket til San Diego i går, CW med BA i juni til under 19.000, også det skal jo være et helt OK produkt (i alle fall flate seter). Har også booket to turer SAN-OSL til høsten med SAS til priser rundt 20-22.000 (ikke via SAS egne sider). Fordelen med SAS for meg ekstra opptjening av poeng, ulempen er at setene ikke er helt flate.

Har tidligere fløyet AF og KLM som ikke har vært så bra (kanskje uheldig med gamle fly og ditto FAs), LH helt OK (men ikke helt flate seter), mens ACs "suiter" fungerte bra for meg (men fryktelig dårlig poengopptjening på rabbartert biz).
 
BA Club World er stålbra i mine øyne.

Vesentlig bedre enn Continental, SAS og LH. Swiss har jeg ikke testet, men har hørt fine ting om dem.

Med BA flyr du også i rimelig riktig retning hele turen.
 
Virker som British Airways har et bra produkt, jf. ulike rapporter her på forumet. Om du skal fly Star Alliance, ville jeg prøvd SWISS på utreisen, riktignok er det en lang (men kanskje god) omvei å fly via Zürich for å fly til USA. Selv om SAS' Business-produkt nok ikke er det beste, så har det jo noe for seg å teste den nye Oslo-New York-ruten også, kanskje på returen - må være godt å lande i Oslo og slippe å fly via kontinentet når man returnerer fra USA.
 
Selv om SAS' Business-produkt nok ikke er det beste, så har det jo noe for seg å teste den nye Oslo-New York-ruten også, kanskje på returen - må være godt å lande i Oslo og slippe å fly via kontinentet når man returnerer fra USA.
Ikke hvis endelig destinasjon er noe annet enn Oslo (f.eks. Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand). Da anbefaler jeg å fly via CPH/ARN (dersom du flyr med SAS), slik at du slipper å ta ut bagasje i Oslo og sjekke inn på nytt.
 
Last edited:
Litt avhengig av kost/nytte osv. så har SudCaravelle rapportert om bra produkt på Icelandair også.
 
God ettermiddag folkens :)


Lurer på hvem som leverer det beste produktet til USA i Business Class per dags dato ?
Da tenker jeg på faktorene pris (som kanskje er relativt avgjørende for en student som meg..), mat, lounger, stoler/komfort ombord !
Har kun fløyet interkontinentalt til SXM ved en anledning tilbake i 2004 på Economy, og har dermed minimal erfaring med oversjøiske flygninger.

Setter pris på alle svar ;)

Edit: Lest MYE tripraporter både her og andre steder for å sjekke ut hva dere skriver/mener !

Hvis udgangspunktet er at du ikke har fløjet IC mere end en gang og dermed har minimal erfaring med både IC og Business Class, så ville jeg kigge på pris/rejserute/tid/bonusoptjening. Alle selskaber leverer et godt produkt, hvis sammenligningsgrundlaget er europæiske ruter på economy.

Personligt foretrækker jeg flatbeds eller nearly flatbeds - specielt på natflyvninger, men på dagsflyvninger betyder det i virkeligheden ikke så meget.

Der er naturligvis forskel på de forskellige selskaber, men der er ingen der leverer et dårligt produkt. Så kig efter nogle gode tilbud og hop på den rute, der har bedst pris.
 
Det er jo flere forhold i forhold til valg av hvem man skal reise med.

En ting er service og kvalitet på biz klassen ombord, to andre faktorer er pris og antall stopp/reisetid.

For å si det sånn, skulle Iberia ha en usedvanlig bra og billig biz class for at jeg var villig til å ta turen via MAD for å komme meg til USA hvis det fantes raskere alternativer via andre hub's. (Eller via sandkassen for den saks skyld) Samtidig ville man vel være villig til å ta en omvei for å spare noen tusenlapper med mindre det var veldig stor forskjell i servicen ombord.

Hva som er best utelukkende målt på kvalitet på sete og service ombord er vel smak & behag. Som det blir sagt er jo BA bra for noen, mens det finnes dem som ikke synes det er noe stas å sitte feil vei på en 4 rader i midten på en 747. Servicen til flyselskapene er heller ikke bedre enn dagsformen til crewet på den aktuelle flight, og mange trip-reports på diverse forum tilkjennegir jo nettopp det.

Etter å ha prøvd C klasse interkont på 7-8 forskjellige selskaper, og lest en god del trip-reports sitter jeg vel igjen med inntrykket at forskjellen på sete og servering ombord ikke er kjempestor, og at pris nok vil telle mer ved valg av flyselskap.

Jeg har vel allikevel inntrykk av at de europeiske selskapene er ett hakk bedre enn de amerikanske på interkont.

For meg ville jeg ikke hatt noe problem med å fly SAS hvis jeg skulle direkte til en av deres USA destinasjoner, da jeg ville klare meg med en stopp på veien. Ellers ville jeg ha prioritert å få en billett som tok meg direkte fra Europa til destinasjonen i USA for å unngå USA innenriks. SAS er fristende poengmessig om man er EBG. Den nye C klassen til LX er jo kjempefin, men man vet jo ikke alltid om det er ny eller gammel config som opererer den dagen man skal reise. LH er jo også helt greit, men det koster! AF/KL står for meg som en slags "Low Cost biz til Full Cost price", så de ville jeg nok omgått. Kanskje også litt fordi jeg prioriterer å fly Star Alliance. SQ flyr jo til JFK fra FRA, men går vel så tidlig at man ikke rekker å komme ned tidsnok samme dag for å rekke det. Koster litt det også.

Så derfor kan jeg ikke gi deg ett godt råd, da det avhenger av så mange andre faktorer.

BF:cool2
 
Nettopp kommet frem til YYZ med Air Canada på vei til LAS, og deres Buisness produkt kan absolutt anbefales.
 
På SAS har vi ofte passasjerer fra Tyskland, Østerrike, Sveits og andre land som heller flyr via CPH, OSL og ARN med SAS. En direkte med "egne" lokale selskaper.
Så det bekrefter for meg at smaken er som baken, vi har ganske sikkert en del skandinaver som ikke vil gå ombord på SAS for alt i verden.

På dette forumet er jo missnøyen blandt endel for SAS IC ganske stor, og SAS er dårligere en alle på alt. Noe som selvfølgelig er en sannhet med modifikasjoner og etter mitt syn direkte feil.
Jeg synes SAS business er veldig bra, og konkuransedyktig. Air France har et meget godt produkt, og BA.
Et annet alternativ er American Airlines business, men dog ikke på 757 opererte ruter.
 
På SAS har vi ofte passasjerer fra Tyskland, Østerrike, Sveits og andre land som heller flyr via CPH, OSL og ARN med SAS. En direkte med "egne" lokale selskaper.

Det har vel i høj grad noget at gøre med at SK's biz priser fra Tyskland osv. er markant billigere end SK's priser med start i CPH, eller fx. LH's priser fra FRA/MUC.
 
Jeg holder en knapp på AC, Swiss, og BA, men AC er fryktelig kjipe når det gjelder poeng på rabattert biz. Er i San Diego nå og fløy BA hit med en godt brukt 747, UD og plass 64A, det var veldig bra. Positivt overrasket over maten, mens underholdningssystemet var for gammelt.
SK er jo også bra, bortsett fra at jeg trenger et par ekstra glass rødvin for å sove i deres seter. En stund siden jeg fløy SK, men såvidt jeg husker var toalettet imponerende stort. LH er vel også greie, bortsett fra setene. Har kun en tur med AF, hyggelig service, men veldig slitent fly.
 
beste biz

sitter å vurderer en tur i New York i løpet av våren eller forsommeren. I den forbindelse vurderer vi biz på flyturen. men hvilket selskap har den beste biz opplevelsen av SAS, Lufthansa, Swiss, Turkish. I tillegg hvilken flytype gir den beste opplevelsen? Takker for alle innspill
 
Re: beste biz

Jeg vil si 1) Swiss 2) Turkish 3) Lufthansa/SAS hvis prisen er noenlunde den samme. Swiss og Turkish skiller seg særlig positivt ut på matfronten. Du finner mange trip reports fra alle fire både her på forumet og f.eks. Flyertalk.

Hvis det blir Turkish, bør du forsøke å velge A333 eller B773. Deres A330-200 har en eldre versjon, og A340-300-ene er verst (ikke lie-flat)
 
Re: beste biz

Hva med United? Personlig er jeg svak for Businessklassen deres på 757'en. Koselig kabin. Og isen er uslåelig.
 
Re: beste biz

Hva med United? Personlig er jeg svak for Businessklassen deres på 757'en. Koselig kabin. Og isen er uslåelig.

Turkish får du vel ikke bestilt norge-nyc? Ikke prøvd UA sin is i C, men i F er den blitt til Fløte.

Vurdert flytiden til via Wien om OS harfått nye seter? Maten eri allfall fantastisk.
 
Back
Top