• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Beste 1.klasse 2005

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
http://www.forbes.com/travel/2005/11/16/first-class-airlines-cx_sb_1117feat_ls.html

Litt overrasket over at TG er så høyt, og at de slår EK og MH. BA slått av LH? Ikke bra...

Replying to Topic 'Beste 1.klasse 2005'

Snakket faktisk med en norsk forretningsmann på flighten FRA-OSL sist torsdag som ikke kunne fullrost LH sin flate senger og service og sa han hadde dem som førstevalg hvis mulig.

Dessuten det som vi alle ser, deres effektivitet og logistikk på alt de gjør.

Det var jeg også superimponert på MNL-FRA, bak i bussen med 30-31 ". De snudde maskinen en A346 med 300+ pax rundt på 1 t. 05 min i MNL. Jeg tok tiden fra den dokket og til push-out. Var noe forsinket inn. Vanlig turnaround etter tidtabell i MNL er 1 t 20 min. Men det er mye billig arbeidskraft der.

Skal ta meg tid og skrive rapport i dagene framover.:spin:

Og hva kan SAS gjøre? Når CX offentliggjør 773ER handelen sin, og trolig kvitter seg med 3 stk 346 som leasene går ut på, så må SAS være på hugget for å overta. Ut med førsteklasse, og inn med 35 seter øko ekstra. Vips har de en perfekt maskin til CPH-NRT, med 60 seter biz, 35 seter Y+ og 220 seter y. På kjøpet får de en enorm cargo-kapasitet.

Det er ikke mulig å si det bedre, Dag Viking. A340 er håpløs på så mange måter. Pax raser over mangel på overheadbins. Mange tror de eier den rett over seg. Nåde dem som boardet tidlig og tok "deres plass" da "din plass" allerede var tatt. Langs veggene kan en ikke sette legal 55 cm med rumpa inn.. Den må legges sidelengs slik at det kun da er litt plass for klær og annet småtteri. Herav dårlig utnyttelse av den lille plassen som er der.

Håpløs dårlig sammenlignet med 777. En ting til. Hvis en reiser alene og vil ha vindusplass for å finne en soveposisjon ved å lene seg mot veggen, så går ikke det for en mann på 1.85. Veggen lener seg mot deg !! Buer innover. DC 10/MD11/747, you name it, er bedre. Egentlig savner jeg 767'en.

Men tror ikke SK vil gjøre noe, de er vel for hektet opp mot LH.

Er vel egentlig ikke så overrasket over TG kommer høyt opp, men det er vel helt klart det helt nyeste first class produktet som er vurdert.

Leste en rapport på flyertalk.com om et par turer med bilder fra denne klassen. Og det så ut til å være fullt på høyde med SQ og CX.

At det var 3 "Emiratene" selskaper med overrasket meg mer. Egentlig hadde jeg trodd den nye 1st class'en til Emirates hadde kommet høyere opp enn 9. plass, men det er vel en helhetlig vurdering som ligger bak ettersom det vel ikke er mange av flyene deres som er utstyrt med suitene.

Overraskende var det også at BA ikke engang er med på listen! Har de virkelig fallt så dypt? Og ikke et eneste USA selskap heller på listen.

Det er jo tydelig at de asiatiske selskapene er førende på service og klasser ombord. Lurer på hvor lang tid det tar før de får tilstander lik det vi har her hjemme. Men det er klart at deres fordel er lavt lønnsnivå samtidig som de kan opprettholde prisene på et nivå relativt likt med markedet her hjemme.

Og så er det jo imponerende å høre at 26 Forbes personer har tilbrakt 130 timer i uken på first class i en periode på 4 måneder. Det høres jo skremmende ut. Men kunne vært en artig erfaring å ta med seg. Skulle faktisk meldt meg frivillig. Er dog redd for at kiloene ville renne på, søvnen være problematisk og kanskje et aldri så lite alkoholproblem på toppen av det hele? Men det vet man jo ikke før man har prøvd! hehe!

SQ777: Turnaround i Manila er normalt med rundt 100pax. Jeg har aldri hørt at det flyet har gått fullt mellom CAN og MNL. Vet at mange IDpax har problemer med å komme seg med fordi flyet vanligvis er smekkefullt til CAN og bare noen få med videre. Men det kan jo tenkes at du har funnet de eneste fulle flightene i år?

BF:cool2

Bizflyer: Jeg var meget overrasket over belegget CAN-MNL-CAN. Med en form for øyemål kom jeg fram til følgende: I denne versjonen av A346 er det 300 seter i øk. klasse. På hovedlegen FRA-CAN-FRA var det ca. 90 % belegg. Kun 10 % gikk av/på i CAN. Dvs 80 % fullt t/r MNL. Så kanske 240 gikk av på der pluss C-klasse. Stemmer godt med antallet jeg så ved hjemreisen ved gaten. MEN det var også ( som vanlig ) mange sjøfolk. Antar i desember er smekka fullt.

Back