Riksen ja. Mens jeg sitter opptatt med noe greier her i sted så tikker det inn to meldinger på telefonen med ca 5 minutters mellomrom. Du er tildelt vakt på Ullevål på dagen søndag ok, den er grei nok. Så 5 minutter senere du er tildelt vakt på Riksen natt til i morgen. DER røk den fredagspilsen. Og hva er det de driver med av og til? Det å gå rett fra nattvakt og så dagvakt tja dagen etter å gå av nattvakt er galskap. I de fleste turnuser jeg har sett på dette området er den dagen markert som en fridag. Jaja det får bare gå. Satser på at det blir rolige vakter som vanlig. MAKAN - pasientene har iallefall en seng å sove i på nattestid på Riksen. Satser på at de har klart å sende folk hjem foran helga, men mange avdelinger på Riksen er sære på mange måter.
Ofte en del caser som er der i flere måneder, men samtidig når man har det privilegiet å bare gå hjem etter endt vakt og bare glemme hele saken så blir man jo takknemmelig for det relativt friske livet man har og det må man bare håpe på å beholde så lenge man kan. En del sykdom skyldes rett og slett bare uflaks. Ta feks kreft da - at akkurat den kroppen bare bestemmer seg for å produsere celler i et vilt tempo (grovt forenklet), mens ikke den andre kroppen. Mye av dette er jo avanserte organiske strukturer. Ja jeg skulle selv inntatt organisk drikke på formelen C2H5OH, men det er en ganske enkel organisk struktur. Visste dere forresten at vann kan være både en syre og en base? Jaja nok kjemi for i dag - ønsker alle en strålende fredag.
C2H5OH er jo ikke bra om det blir inntatt i for store mengder selv om organiske strukturen er enkel. Har møtt noen på Riksen som må transplanteres pga for altfor stort inntak av C2H5OH over lang tid. Helt rent vann har vel PH på 7 og er nøytralt om jeg husker rett fra kjemitimen. Men det skal vel da uhyre litt til før det blir syre eller basisk om det ikke er helt rent.
Jeg har selv nokså mange døgn på Riksen siste 2,5 årene. Samlet sett er det iallefall er tresifret antall døgn der. Er det rart en blir Pandion. Jeg har stort sett vært på seksjon for transplantasjons kirurgi eller nyre og gastormedisinsk sengepost. Hvor er det du pleier å jobbe Hypern?