Besøke kontrolltårnet OSL?

Poster denne her i Flyforum, så får heller admin si fra om den må flyttes til et annet.

Jeg har en sønn (13) som har arvet sin fars flyinteresse og har som et av sine aller største ønsker å få besøke kontrolltårnet på OSL. Er det noen her som vet om (1) de i det hele tatt tar i mot besøksforespørsler og (2) hvor man i så fall henvender seg?

Re: Besøke kontrolltårnet OSL

Enkleste blir vel å kontakte Avinor på SoMe kanskje?

Etter hva jeg har hørt så er det nå nesten helt umulig, dessverre.

Etter hva jeg har hørt så er det nå nesten helt umulig, dessverre.
Jeg sjekket litt rundt (ink med noen som kjenner noen), og du har rett.
Det er 100% no-go om man ikke jobber der eller har kommet inn på flygelederutdanning.

Hva med flypark? De jobber jo og i tårnet. Men nå til dags er vel det meste firkanta regulert.

Hva med flypark? De jobber jo og i tårnet. Men nå til dags er vel det meste firkanta regulert.

Det er bygget som er restricted. Var der oppe (Parkering) for noen år siden, men da var det allerede såvidt jeg slapp inn.

Re: Besøke kontrolltårnet OSL?

Har også hørt at det har blitt kjempestrengt over hele fjøla i Avinor.

Veldig synd, å få slippe inn en snartur var alltid veldig spennende og ble en kjempemotivator for å søke den karrieren selv. Det har pleid å være noen organiserte turer for piloter på Røyken innimellom såvidt jeg vet, men det er alltid et relativt lavt nummer og alt for lang tid mellom hver gang.

Det går litt den veien i NATS også, som er en dum utvikling. Særlig med tanke på at for yrkespiloter og lokale GA-piloter er det alltid veldig verdifult å ta turen, og samtlige får fylt inn en god del huller i forståelsen for hva som foregår på denne siden av radioen.

Vet ikke om det har blitt forandring i USA, men flygere var alltid velkommen i alle ATC fasiliteter. Lenge siden, men besøkte Memphis Center og et tårn en eller annen plass.
Det gir en bedre forståelse hvordan de jobber og er synd om det blir borte. Dispatch hadde årlig tur i cockpit før. Og de som skulle inn i ATC måtte ha noen flytimer, kanskje 20-30. Det er verdifullt for alle og få et innblikk i hele systemet.

Og de som skulle inn i ATC måtte ha noen flytimer, kanskje 20-30

Jeg har kollegaer som gikk gjennom skolen her i UK mens det var en regel, de måtte fly til og med solo som en del av opplæringen.

I 2018 måtte vi krangle oss til én 20min tur i en Warrior per hode...

Det går litt den veien i NATS også, som er en dum utvikling. Særlig med tanke på at for yrkespiloter og lokale GA-piloter er det alltid veldig verdifult å ta turen, og samtlige får fylt inn en god del huller i forståelsen for hva som foregår på denne siden av radioen.

En kompis som flyr Easybus har vert flere ganger på besøk hos kontrollere på NATS på Prestwick og lokalt hos de i Glasgow. Han sier begge sider setter stor pris på disse møtene.

Har selv vert på besøk på galleriet på NATS på Prestwick via en bekjent som er instruktør, vedkommende sier det var enklere å få til besøk før.

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk

Av en sikker kilde har jeg blitt fortalt at PST har stengt hele tårnet for alle som ikke jobber der. De som får komme opp er de som har tjenestemessig fordeler ved å komme opp, slik som flyvere, operative ledere osv.

Selv Nic Nilsen slipper ikke lenger inn uten at det har blitt godkjent fra høyeste hold++.

Så å besøke tårnet på OSL for en utenforstående er nok ikke mulig slik verden fungerer nå.

Last edited:
Back