Bergen til Boston via CPH, FRA og JFK

Islending

ScanFlyer Silver
mapwr.gif



I april bestemte LifeMiles å ha salg på bonuspoengene sine igjen, og jeg var heldig nok at jeg meldte meg inn uken før. Det resulterte i at jeg bestilte FRA-JFK med Singapore Airlines i Business class for rundt 4000 kroner én vei i mai. Det ble litt krøll under bestillingsprosessen, da LM kan være treg med ticketing og SQ kun holder reservasjoner i 72 timer. Det resulterte i at den ble kansellert, men en e-post til LM reddet dagen, og reservasjonen poppet opp igjen og ble ticketed kort tid etterpå.

Returen hadde jeg allerede kjøpt når Norwegian la ut billettene for longhaul. For det betalte jeg rundt 1500 inkludert mat, seteplassering og to kolli. Returen kan du lese om i denne tripreporten: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117976

Jeg kjøpte ungdomsbillett med SAS fra BGO til FRA via CPH til litt over tusenlappen, en tur/retur med Delta JFK-BOS for 1200,- gjennom wf.no og en ungdomsbillett på OSL-BGO på hjemreisen til 499.

mapwr.gif



Reisen startet fra BGO den 10. mai med SK2875 kl 14:10. Denne flighten ble i dag operert av en MD82, noe som var hovedgrunnen til at jeg valgte denne. Det var push på tid, og som vanlig en hyggelig tur ned til CPH i SAS sin gode gamle arbeidshest. Det var Star Alliance-maskinen, OY-KHE, som fløy denne dagen. Landet før tiden, og gikk mot loungen og chillet de neste par timene.

dsc0085ol.jpg



Ganske folketom lounge denne ettermiddagen… Passet meg utmerket!

imag1960.jpg


imag1961.jpg


imag1959.jpg


imag1963.jpg



Neste flight var SK1635 som skulle dra kl 18:05. Dette var det en CRJ900 som stod for i dag, OY-KFB. Helt vanlig SAS-flight, ikke mye å rapportere om annet enn at jeg hadde en kopp kaffe og koste meg med Aftenposten…

imag1968.jpg


imag1971.jpg


imag1972.jpg



På grunn av den tidlige avgangen til SQ26 (08:30), ble jeg nødt til å legge inn en overnatting i FRA. Jeg endte opp på Menningen hotel, som viste seg å være mye lengre vekke enn jeg trodde. Tok meg en halvtime å gå dit fra terminalen… Gikk først feil vei og gikk forbi denne:

imag1979.jpg


Men dessverre skulle jeg ikke her og måtte snu…

Bestilte et ”6 bed dorm”-rom der jeg altså måtte dele med andre, men denne natten hadde jeg rommet for meg selv… Bestilte samme dag til den hyggelige prisen på 150kr.
 
Jeg våknet opp klokken halv seks og hoppet inn i dusjen og gjorde meg klar til kanskje den beste longhaul flighten jeg noen gang har vært på. Jeg pakket sammen sakene mine og dro ned til lobbyen der jeg skulle bli hentet av hotellshuttelen til flyplassen (2€) kl 6. Shuttelen var fullbooket og turen var ca. 5 minutter lang bort til Terminal 1.

imag1980.jpg


Innsjekk gikk raskt i Business-skranken til SQ, fikk registrert EBG-nummeret i tilfelle noe skjedde, er det greit med litt ekstra prioritet… Sikkerhetskontrollen går raskt når du har fast-track, og før jeg visste ordet av det satt jeg og spiste frokost i den nye Senator-loungen som åpnet i fjor. Den var mye mindre enn jeg trodde den skulle være, men fortsatt veldig fin, og sikkert en av de beste gull-loungene i Europa.

imag1983j.jpg


Utsikt fra loungen:

imag1982y.jpg


imag1985.jpg


Plutselig så jeg denne komme inn for landing:

dsc0091ojx.jpg


Etter en liten stund begynte jeg å rusle ned mot gaten (som var rett utenfor loungen).

imag1994.jpg


Kikket litt på denne også.

imag1989.jpg


Boarding startet til rett tid, og det føltes godt å gå gjennom den øvre broen.

imag1995.jpg


Setet:
dsc0104th.jpg


imag1996.jpg


Utsikten fra 18K

imag1998.jpg


Jeg ble raskt ønsket velkommen av en veldig søt, ung dame. ”Mr. Islending, would you like something to drink?”, hvor jeg svarte, ”Champagne, please!”.

Var veldig positivt overrasket at de hele tiden tiltalte deg med navn, selv om det er rundt 80 seter i C på denne maskinen. Var det Gold-statusen, kanskje?

Så snart vi var kommet på cruise, ble bordet dekket og frokost servert.

imag2104.jpg


Brunch-menyen:

imag2105.jpg


imag2001.jpg


imag2002z.jpg


imag2004x.jpg


Jeg valgte ”Scrambled egg with assorted cold cut, cheese-potato cake”, som var kjempegodt.

imag2005.jpg


...
 
Desserten måtte vente mens magen fordøyde maten, men den kom også etter hvert.

imag2010a.jpg


Og den ble skylt ned med en GT

imag2011.jpg


imag2006h.jpg


imag2007a.jpg


imag2009.jpg


Nerdebilde ble tatt…

imag2018b.jpg


… og de neste timene ble det tid til litt Ghibli-film og en time på øyet.

imag2019p.jpg


Før jeg satt meg opp igjen og fikk et glass Champis. Her ser dere hvor bredt setet er…

imag2022.jpg


imag2024.jpg


imag2026.jpg


Det ble litt turbulent når vi nærmet oss den Canadiske kysten, som kan ses på Champagnen min.

imag2027.jpg


Da var det på tide å dekke bordet igjen:

imag2029.jpg


Menyen:

imag2107.jpg


imag2030n.jpg


Før avreise tenkte jeg at det ville være gøy å prøve ”Book the Cook”, så til ”The light meal”, bestilte jeg ”Artichoke crusted lamb”. De som satt på andre siden av midtgangen hadde sultne blikk når de så min mat og sammenlignet med aspargesen de fikk… De lette febrilsk i menyen også, men tror nok ikke de fant noe der… Kjøttet var perfekt stekt og smeltet på tungen. Det var bedre enn mesteparten av First class maten jeg har hatt med LH, Swiss og Thai.

imag2031.jpg


Til dessert var det bringebær sorbet og espresso.

imag2033b.jpg


imag2034.jpg


Litt fra menyen:

imag2108.jpg


imag2112.jpg


imag2113y.jpg



Vi landet (dessverre bare) 20 minutter forsinket. Kunne gjerne vært mer, men nå var jeg kommet til NY. Vi landet dessverre rett etter et fly fra India og fra et midtøsten-land, så selv om jeg var blant de første ut av flyet, måtte jeg stå en time i immigration. Det hjalp ikke at det kun var to som bemannet Non-US skrankene (og at det var lunsj-tid). Køen vokste raskt bak meg. Glad for at jeg satt rett ved utgangen!

Tre timer til neste flight ble raskt to, men jeg kom meg til slutt ut og bagasjen ventet.

Denne flighten var sikkert den beste jeg noen gang har vært på når det gjelder service og mat. Alle i cabincrewet som jeg hadde kontakt med var fantastiske, og jeg håper jeg får fly med dem igjen en dag.

Neste flight blir Delta og MD88!

 
Last edited:
Strålende å se at det er flere som hygger seg i C hos SQ! Etter å ha flydd med dem i fjor satt jeg igjen med spørsmålet om hvorfor man kunne tenke seg å fly med dem i F når C er så fantastisk som det faktisk er.

Var veldig positivt overrasket at de hele tiden tiltalte deg med navn, selv om det er rundt 80 seter i C på denne maskinen. Var det Gold-statusen, kanskje?

Her må jeg skuffe (eller glede?) deg og si at det er ganske normal oppførsel overfor alle hos SQ C. Min samboer, som er så statusløs som man kan kan være, har et litt kronglete norsk etternavn, og etter å ha avslått å tiltale henne med fornavn (som er langt enklere) forsvant damen før hun kom tilbake 20 minutter senere og stolt kunne meddele at hun hadde trent på uttalen. Resten av turen ble samboeren min tiltalt med Miss Krongleteetternavn (faktisk med ganske så perfekt uttale!).
 
Strålende å se at det er flere som hygger seg i C hos SQ! Etter å ha flydd med dem i fjor satt jeg igjen med spørsmålet om hvorfor man kunne tenke seg å fly med dem i F når C er så fantastisk som det faktisk er.

Her må jeg skuffe (eller glede?) deg og si at det er ganske normal oppførsel overfor alle hos SQ C. Min samboer, som er så statusløs som man kan kan være, har et litt kronglete norsk etternavn, og etter å ha avslått å tiltale henne med fornavn (som er langt enklere) forsvant damen før hun kom tilbake 20 minutter senere og stolt kunne meddele at hun hadde trent på uttalen. Resten av turen ble samboeren min tiltalt med Miss Krongleteetternavn (faktisk med ganske så perfekt uttale!).

Hehe, jeg opplevde akkurat det samme. Har et langt og kronglete norskt etternavn og sa hun slapp å kalle meg det, men Singapore girl-en la sin prestisje i å få uttalt det riktig. Herlig følelse da!

Før avreise tenkte jeg at det ville være gøy å prøve ”Book the Cook”, så til ”The light meal”, bestilte jeg ”Artichoke crusted lamb”. De som satt på andre siden av midtgangen hadde sultne blikk når de så min mat og sammenlignet med aspargesen de fikk… De lette febrilsk i menyen også, men tror nok ikke de fant noe der… Kjøttet var perfekt stekt og smeltet på tungen. Det var bedre enn mesteparten av First class maten jeg har hatt med LH, Swiss og Thai.

Så bra du fikk en god matopplevelse hos de. Jeg fløy SIN-SYD i C i 2011, og da var maten ganske skuffende, og faktisk dårligere enn hos både LH og TG som ble prøvd på samme tur. Men tipper det heller er unntaket.

Reiselysten økte nå!
 
Tusen takk for TR med masse flotte bilder! Jeg er bra hyper nå, skal fly med de i C den andre veien, altså LHR-SIN i slutten av juli. Noen har gitt uttrykk for at de synes C-kabinen i SQs A380 begynner å bli litt sliten/løen? La du merke til noe sånt?
 
Tusen takk for TR med masse flotte bilder! Jeg er bra hyper nå, skal fly med de i C den andre veien, altså LHR-SIN i slutten av juli. Noen har gitt uttrykk for at de synes C-kabinen i SQs A380 begynner å bli litt sliten/løen? La du merke til noe sånt?

Setet så ikke så veldig slitent ut. Men fotstøtten min sluttet å virke rett før matserveringen, og den måtte resettes av crewet for å få den ned igjen og den kunne ikke brukes resten av flighten, men det gjorde ingenting, da jeg hadde setet i senge-modus mesteparten av turen etter maten.

Knappene på setekontrollen begynner å bli litt slitne og de kjennes som om de er laget av billig plast...
 
Etter immigration og customs, dro jeg med meg kofferten til PanAm WorldPort Deltas Terminal 3, hvor kanskje de trangeste og tregeste innsjekkingsskrankene på JFK ligger. Det tok lang tid og Sky Priority skranken var stengt.

imag2041.jpg


Jeg hadde Economy og FlyingBlue Ivory, men som nevnt tidligere, så ligger jeg fortsatt inne som FB Gold i Delta sine systemer selvom jeg ble nedgradert til Ivory igjen i april. Dette gav meg to gratis kolli og jeg ble automatisk lagt til på upgrade-listen.

Jeg prøvde meg ikke i loungene da jeg var redd for at de ville spurt etter kort og evt. fjernet av upgradelistene. Men det gjorde ikke noe, da det bare var 45 minutter til avgang.

Flyet var overbooket i economy, og jeg ble oppgradert til First i MD88-maskinen til Delta.

imag2045.jpg


imag2044x.jpg


Da jeg satte meg ned, kom den hyggelige damen som hadde ansvaret for First og spurte om hva jeg ville drikke og jeg fikk meg en Bloody Mary.

imag2046.jpg


Før pushback kom kapteinen inn i F-kabinen og holdt en fin tale til oss "gode" kunder og takket oss for å være lojale og for å fly med Delta. Det var en hyggelig ting som jeg aldri hadde opplevd før.

Pga. dårlig vær og turbulens i høyden og flytid på rundt 30 minutter, endte vi opp med å fly på 9000 fot hele veien til Boston. Dette førte til at det ikke var noe servering, da setebelte-lyset var på hele tiden. Ingen WiFi heller siden vi var under 10.000 fot.

imag2052y.jpg


Landet på tid og priority-bagasjen var raskt på plass på båndet.

Returen min med DL, DU og KF kan leses her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117976
 
Last edited:
Takk for nok en flott rapport! De setene er så utrolig retrokule! Er sengen ferdig redd opp når man legger seteryggen ned, eller kommer crewet og rer opp for deg? Det må ha vært skikkelig nedtur å ta DU tilbake etter å ha prøvd SQ C.
 
Takk for nok en flott rapport! De setene er så utrolig retrokule! Er sengen ferdig redd opp når man legger seteryggen ned, eller kommer crewet og rer opp for deg? Det må ha vært skikkelig nedtur å ta DU tilbake etter å ha prøvd SQ C.

Det er en tynn overmadrass festet med borrelås på seteryggen. Når du legger ned ryggen, så er det et pledd (pakket i plast) og en pute klar for bruk. Med ca. 80 seter i C, ville det vært vanskelig for crewet å re opp sengen for alle. Men hvis du trenger hjelp tviler jeg ikke på at de ville gjort det.

Og ja, det var nedtur. Men hadde egentlig forventet det også. Alltid kjipt å gå fra business til lowcost eco. :(

Gleder meg til SQ38 neste måned!
 
Back
Top