Bergen-Stavanger - alt nesten normalt igjen?

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg har de siste årene jevnlig drevet litt sofaspotting på ruten Bergen-Stavanger. Det er en relativt tett trafikkert strekning mandag-fredag utenom ferietiden. SAS har tradisjonelt tilbydd avganger hele driftsdøgnet, WF har hatt noen inne imellom, mens DY de siste årene har skummet fløte ved kun å fly i rushtiden.

Antall daglige avganger hverdager de siste årene har ligget på mellom 15 og 17. Da korona kom, var man nede i 5-6, og senest nå i august var det rundt 8.

Nå ser det ut som om flyselskapene er tilbake til normalen, nesten. I går fredag 11. september var det hele 15 avganger i tidsrommet 07:30-23:10, fordelt slik: SK 7, WF 6 og DY 2.

Flytypene var fordelt slik: 5 B738, 4 B737, 4 DH8D og 2 E290.

Spesielt ettermiddag og tidlig kveld var trafikken tett. Noe over halv fem fløy SAS og DY omtrent vinge ved vinge med hver sin B738 og ikke lenge etter kom WF med en E290. Klokken 19:50 hadde SAS og WF en parallell avgang med B737 og E290.

Interessant er det og at WF tilbyr en avgang så sent som 23.10. Det gir reisende muligheten til å tilbringe mye av kvelden i Bergen.

Det hersker tydeligvis blant flyselskapene stor optimisme for trafikken BGO-SVG, og at koronareduksjon er en saga blott her.

Re: Bergen-Stavanger - alt neste normalt igjen

Har selv fløyet 5 ganger på denne strekningen siden midten av juli, og for å si det mildt har det vært glissent i kabinen. Satt og kikket litt fra setet mitt i bgo under ombordstigning når SK og WF gikk på nøyaktig samme tidspunkt, og det var litt interresant. Det var svært lite passasjerer på begge flyene, så lite at alle kunne vært med i WF-maskinen ( Q400 ), og fremdeles hatt ledige seter.
Synes rett å slett at det er merkelig at flyselskapene har så stor kapasitet på enkelte ruter, samtidig som de samlet går til storting og regjering og spør om hjelp..... Jeg er jo klar over at det gjerne har litt med posisjonering av fly og crew, men likevel...?

Har selv fløyet 5 ganger på denne strekningen siden midten av juli, og for å si det mildt har det vært glissent i kabinen. Satt og kikket litt fra setet mitt i bgo under ombordstigning når SK og WF gikk på nøyaktig samme tidspunkt, og det var litt interresant. Det var svært lite passasjerer på begge flyene, så lite at alle kunne vært med i WF-maskinen ( Q400 ), og fremdeles hatt ledige seter.
Synes rett å slett at det er merkelig at flyselskapene har så stor kapasitet på enkelte ruter, samtidig som de samlet går til storting og regjering og spør om hjelp..... Jeg er jo klar over at det gjerne har litt med posisjonering av fly og crew, men likevel...?

Grunden er jo at Norges storting gir penge for at ruterne skal beflyves i normal frekvens ligesom PSO ruter.

Grunden er jo at Norges storting gir penge for at ruterne skal beflyves i normal frekvens ligesom PSO ruter.

Det er ikke helt riktig.

Myndighetene har bevilget penger for en minimumsfrekvens, men akkurat nå er den langt høyere på BGO-SVG enn det (og det gjelder flere andre ruter også)

Både SAS og Norwegian flyr jo med en ganske kraftig redusert program her, men den store forskjellen er Widerøe som har satt inn økt kapasitet og dermed tar markedsandeler her. Akkurat nå er det jo slik at enhver flight som er cash-positiv bidrar. Og jeg mistenker at Widerøe med sine Q400 trenger å selge ganske mange færre seter per flight enn SAS og Norwegian med sine 737 for å oppnå dette.

Høres mye ut med så mange avganger, ikke rart kabinfaktoren blir deretter. Men en del av forklaringen er at det er tre store aktører på ruten - som Someone sier. Det har vi jo ikke på f.eks. Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Både Widerøe og SAS har vel dessuten Stavanger-Bergen som en del av en melkerute oppover langs kysten.

Flyr denne ruten fast til og fra jobb. Fram til ca august hadde SAS magert tilbud.
SVG-BGO en maskin rundt 08:55 og en utpå ettermidag/kveld
BGO-SVG en maskin på morgen og en 18:55.
De to med klokkeslett var de jeg tok, og det begynte å blir bra belegg på disse flightene.
Nå etter de har økt frekvens kraftig (nesten til normalen) er belegget ombord meget skrint igjen.
Men de er nok alle tre redd for at konkurrentene skal få for stort innpass, så her bedrives det selvplaging for å gi oss kunder et best mulig tilbud.

Back